Tar du inga konventionella mediciner så är du en idiot

Eller också ”Gör du inte som jag är du en idiot”

Varför? Varför kan inte vissa människor respektera att deras väg inte är den enda? Varför tänka så nedlåtande om människor för deras medvetna val (som de har all rätt till) att avstå en viss terapiform?

Är det för att de tycker det är geniallt att äta piller? Så mycket hjärna behövs det inte för att öppna en pillerburk (därför måste man dessutom hålla burkerna borta från barn)

Eller är de rädda att personen kanske kommer att lyckas bli frisk utan dessa piller* så att de själva kommer att känna sig som idioter och slavar under läkemedesindustrin? (*även om detta inte är något bevis att de också skulle kunna bli friska på samma sätt, allt funkar inte för alla)

Kan vi inte vara vuxna nog för att respektera varandra och de val vi gör? Vi alla tar våra risker, båda de som väljer sjukvården och de som väljer annat. Man väljer det man tror passar en bäst eller så väljer man att inte välja och låta någon annan ta besluten åt den så att man slipper själv ta ansvar, det är också ett val.

Så länge man inte skadar någon, vad är problemet? Så jag vill inte ta piller, jag sa inte att inte du får ta dina och jag är inte sämre människa än du.

Och jag vill visst bli frisk lika mycket som du gör. Jag väljer den vägen som får mig att må bra och sjukvården är inte den vägen. Jag kan inte hjälpa det att den inte är det. Så du vet en massa människor som fick hjälp där. Vad bra, good for them. Men detta har ingenting med mig att göra!

Och förresten är det inte alltid så himla frid och fröjd inom sjukvården heller: http://tofflan.wordpress.com/2010/05/15/tinget-dras-infor-tinget/

4 svar to “Tar du inga konventionella mediciner så är du en idiot”

  1. lifesdesire Says:

    Nu är jag här igen 🙂
    Detta är min erfarenhet: Så länge jag gick på piller mådde jag inte bra, var behövad och kunde varken känna stor glädje eller sorg. Det var först när jag på EGEN hand beslutade att sluta med pillren som jag blev tvungen att möta verkligeheten och inrikta mig på att bli frisk. Jag personligen tror inte på piller!!! Men det finns säkert dem som är av annan uppfattning och det respekterar jag!
    You go girl! 😉

    • ro Says:

      Kul att du är tillbaka 🙂 Jag var rädd att jag hade kanske skrämt bort dig för gott och det vore synd du verkar vara en intressant människa (så vit så kan förstå genom nätet…)

      Intressant det du skriver om att du kände att utan piller blev du tvungen att möta verkligheten och inrikta dig på att bli frisk… Väldigt intressant faktiskt! Jag tycker det säger mycket om hur piller används numera, inte av alla så klart men av många. Mår man dåligt tar man ett piller och fortsätter med sitt liv som vanligt istället för att ta reda på varför kroppen blev sjuk till att börja med och kanske ändra livstil…
      Det låter så bra att du vågade ta tag i det hela på egen hand!

      Javisst ska man också respektera de som gör på annat vis, det beror ju på vad man lider av också… Några är mer eller mindre tvungna att ta piller fast de helst av allt skulle vilja slippa, de känner att de inte pallar sin situation och livet på annat vis. I slutändan gör vi alla så gott vi kan…

      Det jag ibland saknar är att alternativa vägar ska vara mer accepterade i samhället. Homeopatin till exempel tycker är en mycket seriös alternativ metod med mycket lång historia som funkar i många fall där den vanliga sjukvården har misslyckats. Ändå förkastar man det bara för att man inte förstår precis på vilket sätt det funkar. Tråkigt tycker jag. Det är mycket vi inte förstår här i världen och även vetenskap kommer fram till nya insikter hela tiden och förkastar det de tidigare trott vara sant.

      Vi som väljer antigen alternativa terapimetoder eller att klara oss helt på egen hand få en ganska ensam väg att gå med mycket oförståelse. Man får bekosta allting själv och ibland även sin sjukskrivning. Jag har även varit med om att folk inte tagit mig på allvar för att jag inte tar piller och är sjukskriven de tror inte att jag är sjuk då. Det verkar som om numera definitionen på att vara sjuk är ”tar piller och är sjukskriven”. En ganska trång definition av ohälsa om jag får säga…

      Tack för dina reflektioner! Kram

  2. lifesdesire Says:

    Oroa dig inte, jag är inte så lätt skrämd 🙂 dessutom är det intressant att läsa dina inlägg och kommer att titta in då och då 😉
    Vi alla gör så gott vi kan med de medel vi har, men det är bara synd att det första alternativet som erbjuds är oftast piller, som ibland är livsnödvändiga , men dock inte alltid!
    Jag håller faktist med dig, det vi inte förstår skrämmer oss och därför håller vi det på avstånd istället för att ta oss tid att lära och förstå.

    Tack själv och Kram från Malmö i söder!

    • ro Says:

      det är bara synd att det första alternativet som erbjuds är oftast piller, som ibland är livsnödvändiga , men dock inte alltid!

      En väldigt viktig sak du tar upp här! Alla har inte styrkan att säga ifrån, jag blev också erbjuden antidepressiv fast jag hade fel på sköldkörteln (då visste jag inte det), jag vill inte ens tänka på vad som hade hänt om jag hade tagit den! Jag kände på mig att det var något kroppligt fel och att läkaren var skum och jag valde att lita på min känsla men oftast så litar man bara på läkaren, man är i en sån känslig situation när man är sjuk…
      Antideppressiva skrivs ut som karameller idag känns det som… Inte bra 😕


Kommentera

