Sjuk, sen frisk och sen sjuk igen? Vad gick fel? Mina egna reflektioner…

Alltså här tänkte jag skriva mina egna reflektioner om varför en sjukdom som jag blev frisk av (nästan) på egen hand (i alla fall utan sjukvårdens hjälp) kom tillbaka.

Jag menar inte att det gäller andra utan detta handlar just om mig. Men känner i er träffade så kanske kan det vara bra reflektioner för er också? Det får ni avgöra

Punkt 1: Jag lärde mig inte färdigt det jag skulle lära mig av sjukdomen.

Lära sig av sjukdomen? Kan man verkligen göra det? Det beror på, i mitt fall brukar mina ”sjukdomar” fylla en viktig funktion i mitt liv. Det betyder inte att jag vill vara sjuk, det betyder bara att jag försöker se det som vi kalla sjukdom ur olika perspektiv.

Så vad var det jag skulle lära mig?

Jo, att leva. Inte bara det men det var en viktig punkt. Efter år av kamp för att överleva hade jag (inte konstigt nog) glömt bort hur man lever. Lite kort: vad är det jag vill göra istället för vad måste jag göra.

Samt att prioritera att ta hand om mig själv framför att prestera.

Punkt 2: Jag började leva på fel sätt igen.

Så kroppen bromsar, och eftersom den inte har någon röst att tala med så säger den vad den vill genom en sjukdom. Eller kräver den rättare sagt. Sätter gränser helt enkelt, det är egentligen sunt att göra så.

Punkt 3: Jag gick fram för fort för mig

Återigen bromsar kroppen. Den pallar inte den tempon, det spelar ingen roll att andra klarar det, kroppen bryr sig inte om att prestera, det vill mår bra, det är kroppens jobb det.

Så för mig sjukdomar brukar betyda ungefär följande punkter

  • gör om gör rätt
  • stanna och se vad du gör
  • du är på fel väg i livet, välj en annan väg
  • du kör för hårt med mig (kroppen) jag pallar inte mer

Är det någon som känner igen sig? Hur brukar ni se på sjukdom? Brukar ni känna er att er kropp har svikit er? Vill ni bara bli friska så ni kan fortsätta med ert gamla liv? Får sjukdomen er att stanna och fundera? Ser ni den som en fiende eller som en envis vän som talar om för oss sånt som vi inte vill höra?

vackra blad

2 svar to “Sjuk, sen frisk och sen sjuk igen? Vad gick fel? Mina egna reflektioner…”

  1. Prinsessan Says:

    Har tänkt så ibland, men tycker inte att det stämmer in på hur det är nu. Jag kan inte påverka så mycket för att förändra nånting, så därför förvärrar stressen situationen.

    Och jag lever inget onyttigt liv precis, så sjukdomen kan inte bero på det. Känner mig mest bara drabbad av den faktiskt, vill bli av med den.

    Om det är en uppmaning att välja en annan väg så känns det som att jag har satsat fel, slösat bort hela livet. Så det vill jag helst inte tänka för mycket på.

    Känner igen det du skriver om kroppens sätt att säga ifrån. Jag tror den säger, nej, skriker: stopp, ta det lugnt. Men jag får ju aldrig göra det… Och än värre blir det snart… 😦

    Om sjukdomar talar till dig, så lyssna…!

    Undrar om det går att få lösenord till dina skyddade inlägg…?

    • ro Says:

      Ja, det är inte alls så enkelt alla gånger. Ibland se jag klart framför mig men långt ifrån alltid.
      Jag mejlar dig lösen. Har bara skrivit ett skyddat inlägg, vet inte om det blir fler.
      Sköt om dig, så gott du kan. Kramar!


Kommentera

