Mycket intressant studie om Graves sjukdom (hypertyreos)

Jag hittade detta och är både glad och förvånad.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1414624/?page=1

Jag hade ju märkt mycket tydligt hur mina symptom blir värre av stress och ilska men jag tolkade som att min upplevelse av symptomen blev värre och tänkte aldrig att känslor skulle kunna påverkar den fysiska hälsan så snabbt.

Läs gärna studien, den är ganska lång men det går bra att bläddra igenom och den är inte alls svårläst. (är dock på engelska tyvärr)

Jag vill gärna citera från sidan 4 (867) andra paragrafen

…we formed the following hypothesis: that in Grave’s disease the most powerful factor producing hypertyroidism is psychic excitation: that in some way, either directly or indirectly,  psychic excitation discharges into the circulation an excessive amount of thyroid secretion…

Åh, vad jag är glad nu att jag kan engelska! 🙂 Och jag som trodde att jag aldrig skulle behöva engelskan… Tack mamma för att du tjatade! 😀

OCH nu förstår jag varför jag tyckte att min kontakt med sjukvården gjorde att jag mådde värre så jag beslutade för att strunta i dem för min hälsans skull. Jag BLEV faktiskt värre på riktigt!

Synd bara att inte läkare verkar bry sig om att läsa såna studier. De kanske inte har tid med det. Jag brukar undra vem som har tid att överhuvudtaget forska… Spännande människor som tycker sånt är kul.

Kommentera

