Vegolördag

Jag vet inte vad jag ska kalla min lunch men här får ni bild och recept i alla fall

vegolördag

Ingredienser:

  • ½ zuchini i fina ”spaghetti”strimlor
  • ett par deciliter kokta stora vita bönor
  • en fjärdedels röd paprika i tärningar
  • en halv gullök i små tärningar
  • 2-3msk tahini
  • 1-2msk solrospasta
  • 1-2tsk sesamfrö
  • lite vatten att späda med
  • saften av en halv citron
  • lite färsk persilja, hackad
  • lite färsk mynta, hackad
  • lite brännässlepulver
  • persiladekrydda (persilja och vitlök)
  • en massa herbamare örtsalt
  • svartpeppar

(jag vet, det var en lång lista… ta vad du har hemma 🙂 )

Gör så här:

Rör ihop tahinin och solrospastan med lite vatten. Tillsätt övriga ingredienser, rör om och smaka av. Låt gärna stå och marinera en stund i kylen. Servera gärna till varm, kryddig, söt hirs:

Varm, krydig, söt hirs 

varm kryddig, söt hirs

  • 1dl hirs
  • 2st kryddnejlikor
  • lite kardemumma
  • lite kanel
  • solrosfrö
  • russin

Gör så här:

Koka hirsen med vatten och krynejlikor (enligt anvisningar på paketet). När det är färdigkokt, tillsätt russin, solrosfrö och krydda med lite kardemumma och kanel (obs! lite)

Receptet inspirerad av en lunch jag åt för ett tag sedan på universitetet…

Hirsen inspirerad av detta recept: http://matjaggillar.bloggplatsen.se/2010/04/27/2894021-currykyckling-med-sott-kardemummaris/

6 svar to “Vegolördag”

  1. Skönhetsbloggen! Says:

    Mums, verkar supergott! 🙂

    • ro Says:

      Tack! 🙂

  2. Antonia Says:

    Uhmmm…det ser gott ut.
    Särskilt nu när jag har fastat sen en vecka tillbaka. Minst en vecka kvar.
    Jag brukade äta något liknande till frukost.

    30 gram couscous, ( tar 5 min i het vatten)
    1 banan mosad
    kanel,
    kokosflingor 1 sked
    ca 2,5 dl vanilj dofilus, eller vilken yoghurt man vill och gillar.
    toppa med mandelflan

    ja, eller med vad man vill.
    Ingrädienser kan man faktisk välja själv efter tycke och smak. 🙂

    • ro Says:

      Oj, låter jobbigt att fasta!
      couscous till frukost har jag aldrig hört förut, låter faktiskt inte så dumt 🙂

  3. Antonia Says:

    Nej, Jag tycker inte att fasta är jobbigt.
    Jag tycker att hålla på mindre portioner är mycket jobbigare. Dessutom är jag lat och gillar inte alls pyssla med mat. Så är det så mycket snabbare att dricka lite.
    När jag lagar mat får inte ta längre tid än max 30 minuter från början tills den är färdig för att ätas. Undantaget är hel potatis pga koktiden.

    Men en egen kok skulle jag inte tacka nej till. Men lönen tillåter inte. 😉

    • ro Says:

      En egen kock hadet varit bra 🙂


Kommentera

