D-vitamin och hypertyreos

Hittat:

http://www.goodhormonehealth.com/VitaminD.pdf

Citat:

 
 

Other articles have demonstrated that patients with Graves disease also have low levels of Vitamin D.

Importantly, both vitamin D and thyroid hormone bind to similar receptors called steroid hormone receptors.

 

Mycket intressant tycker jag. Ska leta efter mer info om detta, har jag tur kanske jag hittar någon bra och seriös studie om detta 🙂

Jag undrar bara varför det är så svårt här i Sverige att ta prover för att se om man har brist på någon vitamin? Jag tycker alla som blir sjuka borde få kolla (och även de friska för den delen) varför ta en massa mediciner med biverkningar om man skulle kunna bli hjälpt av vitaminer? Kanske inte alla kan bli hjälpta så men man kan väl försöka! Att det ska vara så trångsynt…

(Uppdatering) Läs gärna även detta: Mer info om D-vitamin och sköldkörteln m.m.

6 svar to “D-vitamin och hypertyreos”

  1. Antonia Says:

    Håller med dig.
    Man borde faktiskt ta prover även om det.
    Men många gånger tar de inte ens för järnvärdet. Vilket var i mitt fall.
    Upptäcktes först när jag knappt kunde ta mig fram av total trötthet. Då upptäckte de att jag hade nästan ingen järn kvar i blodet. Som tur är det lätt att åtgärda, lite Duroferon sen är man piggare också.
    Och hade det upptäckts i tid så kanske hade jag sluppit nog min depression också, för järnbrist kan orsaka depression också. Fan ta läkare som inte kan sin sak. Och de är mååååååånga.

    • ro Says:

      Dessa läkare med sina antidepressiva… Jag börjar undrar om inte de får pengar för att göra oss alla till ”deprimerade”.
      Det är klart man mår dåligt när man har järnbrist!
      Och en massa pengar får de också i lön. Många av de förtjänar det inte tycker jag…

  2. Lena Says:

    Jag känner igen det där med prover och så. Tänk vad mycket som skulle kunna förhindras ifall man tog prover lite oftare.

    Känner igen mig med ensamhet och att bli bortglömd. Ibland kan jag tänka att ska man behöva bli elak som du säger. Men jag tror de som är elaka är rätt ensamma med.

    • ro Says:

      Ja, verkligen… Jag betalar gärna för prover liksom om det är pengarna som är problemet men det går inte att göra så heller…

      Du har nog rätt att de elaka är ensamma också… Jag tänkte att de inte blir bortglömda eftersom man minns de som varit elaka mot en… (tyvärr)

  3. susanna78 Says:

    jag var faktiskt i förra veckan och ville ta prover för järn, D-vitamin och B-vitaminer, pga att jag är så trött. Läkaren i stort sätt vägrade att kolla D-vitaminet. Enligt henne lider INGA i sverige brist på det. Frågan är hur de vet det om de nu vägrar att testa det. 😉

    • ro Says:

      Skojar de?? Om det är något ställe på jorden där folk kan ha D-vitaminbrist så är det just i Sverige och andra nordiska länder!!
      Och precis, hur kan de veta om de inte kollar. Kan de inte säga i stället: ”jag kan kolla men jag har inte lust” det hade i alla fall varit ärligare.


Kommentera

