Mitt bidrag till magbloggen

Ni har väl inte missat att det finns en magblogg?

Det här är mitt bidrag till den i alla fall 🙂

magbloggen

Min mage, när den är som smalast… (på morgonen)

Det skulle bli en profilbild också men jag lyckades inte få en bra sådan. Jag tyckte denna bild var den finaste så jag lägger ut den.

OCH jag verkar ha hitta den största boven som gör att min mage blir svullen på kvällarna. Boven heter ”pasta och bröd” och säkert socker också men det har jag redan slutat med för länge sedan.

Ner i vikt går jag också sedan jag slutade äta dessa mjöliga produkter. Kalorier äter jag säkert massor, igår åt jag en massa grädde och lax bl.a. och idag blev det ännu mer lax, creme fraiche och en massa grönsaker… För att inte nämna alla nötter jag slänger i mig samt den burken kokomjölk som jag åt alldeles själv…

Glad är jag att går ner, för jag vill gärna gå ner ett par kilo till men hade fastnat vid en viss siffra sedan den senaste viktnedgången.

Ni tycker säkert (eller?) att jag inte behöver gå ner i vikt och visst är jag normalviktig MEN det finns en viktig anledning som gör att jag vill vara smal:

Jag har alltid varit jättejättesmal under hela mitt liv så jag är mycket van vid det. Vana är en stark kraft och eftersom jag bor i ett för mig ganska främmande land så blir det inte så mycket jag känner igen mig i här. Mitt liv vändes upp och ner på en väldigt kort tid inte bara pga flytten så jag har fått ett stark behov av att hitta något, vad som helst, att känna igen mig i. Att känna igen mig i min kropp blev väldigt viktigt.

När jag gick upp nästan 10 kilon för ett par år sedan så var det av egen vilja för det mesta. Men jag tyckte inte om hur jag såg ut då, jag trivdes inte och mådde inte bra så jag bestämde mig för att gå ner igen. Någon bantning var det inte frågan om och att ”rasa i vikt” tycker jag är bland det dummaste man kan göra. Jag gick ner väldigt långsamt och åt minst mitt basbehov av kalorier (ca 1400)oftast blev det 1800 (om dagen alltså).

Jag är inte för smalhet och bantning. Mina extra kilon låg enbart runt midja och det kändes inte sunt. Att vara jämntjock och lite mullig tycker jag kan vara fint på vissa människor. Det beror på.

Jag tycker det är absurt att dels finns det den osunda skönhetsidealen med självsvält och å andra sidan så äter många av oss mycket mer än vi behöver. Det vore helt ok om vi mådde bra av det men det gör vi inte. Varken för smal eller för tjock är bra. Att äta onyttigt och inte motionera är inte bra oavsett vad man har för vikt.

Jag blir vansinnig på tjejer som hårdbantar med pulverdieter och lightprodukter. Vi behöver fett för att må bra. Och att jag har dragit ner på pasta och bröd är för att jag mår dåligt av dessa. Men kolhydrater äter jag ändå i form av frukt till exempel.

Balans tycker jag är viktigt. Att må bra tycker jag är viktigt.

Banta inte tjejer (och killar). Ni kommer bara gå upp vikten igen plus lite till. Ät hellre mindre socker istället. Det gör bara att man blir hungrigare och någon näring har det inte.

Eller varför inte göra som killarna som äter massor och sedan tränar. 😉

Hur som helst, jag ville bara skriva min syn på detta med bantning. Jag tycker inte det är fel att gå ner i vikt i sig. Det beror på, det är så mycket som spelar in. Man ska göra så att man mår bra och nöjd med sig själv 🙂

Vad tycker ni? Alltså om viktfrågan i övrigt, inte om just min vikt 😉

5 svar to “Mitt bidrag till magbloggen”

  1. Helena Says:

    Hej!

    Vad bra skrivet! Magen är nog den del av kroppen som vi kvinnor hatar mest, jag undrar varför 🙂 kanske för att som du säger, allt hamnar just där.. Men du har en väldigt fin liten mage. Ha en trevlig kväll!

    • ro Says:

      Tack! Det var snällt sagt 🙂 Ja, det undrar jag med… Vissa kvinnor får stor rumpa och bröst men jag får ölmage och dubbelhaka istället…

  2. Nattis 2.0 Says:

    Hej! Så himla roligt att du bestämde dig och vilket skitbra inlägg du har skrivit!

    • ro Says:

      Tackar 🙂 Jag hoppas min bild blir populär 😉 hehe
      Vad roligt att du tyckte om mitt inlägg också. Jag var lite osäker att ta upp ämnet vikt och bantning, det verkar vara så känsligt…

  3. Ro vågar! « MagBloggen ™ Says:

    […] Posted on 09 juni 2010 by Nattis 2.0 Ro vågar äntligen visa sin mage. Hon har funderat framoch tillbaka och vi har pratat via […]


Kommentera

