Utbränd hjärna

Så här känner jag mig…

utbränd

Ungefär…

Här finns det mer att läsa: http://suneoverhagen.blogspot.com/2007/12/trtt-i-hjrnan.html

Och bara för att klargöra, jag orkar inte läsa allt det jag hittar på nätet, jag brukar bläddra igenom mycket. Jag har lärt mig att göra så annars skulle jag inte klara av mina studier alls…

Det största problemet är att den mentala energin tar slut så otroligt fort och sen tar det tid att orka bara så där lite igen…

8 svar to “Utbränd hjärna”

  1. Varvara Says:

    Även om dagen börjar ”fel” så är det ju långt kvar tills dagen är slut. Gör/tänk något som kan göra att det vänder!
    Varvara

    • ro Says:

      utbränd hjärna = orkar inte tänka
      + det är inget fel på min dag…
      Men tack för omtanken…

  2. Varvara Says:

    Kanske ett missförstånd här…..jag tycker det är fel på dagen, att inte orka tänka….då är meditation ett ex. på vad man kan göra för att lätta på ”trycket”, ett annat ex. är att ta en promenad i tystnad………

    • ro Says:

      Jag ser det mest som ett fysisk problem. Som en överanstängd muskel eller något. Men det verkar vara väldigt svårt att förmedla hur det känns eftersom de flesta jämför det med ”vanlig” trötthet som går att vila ut på olika sätt. Det här är inte alls samma sak. Jag växlar mellan olika grader av trötthet. Jag är så van vid det att jag märker först att det är något fel när jag ser hur mycket andra orkar. Promenader och meditation kan vara bra men det är inte så enkelt tyvärr. Ibland går allt i min kropp på hög varv pga hypertyreosen. Då är det ännu svårare att ”lugna ner” sig. Men visst jag försöker. Bara ville påpeka att det som är enkelt för en frisk person kan vara jättesvårt för mig…

  3. Varvara Says:

    Naturligtvis har du rätt i det…..du behöver ju lägga ribban så det passar dig och din kropp……

    • ro Says:

      Ja, ribban… Den får ligga lågt för tillfället…
      Och så har jag svårt att ta till mig andras råd som du kanske märker 😉 Är riktigt envis av mig, kan vara jobbigt men det har räddat mitt liv många gånger så jag håller fast vid det…
      Du har inga bra nybörjartips på meditation kanske? Jag har börjat meditera så många gånger men kommer aldrig igång av någon anledning.
      Tack för att du bryr dig i alla fall! 🙂 Misströsta inte, jag kan verka som att jag inte lyssnar på något/någon men jag gör det faktiskt 🙂
      Ha det så gott!

  4. Varvara Says:

    Det är viktigt i meditationssammanhang att inte ha behovet av att prestera, det behöver man skala av direkt! Jag ger kurser i mindfullness, det är en fin och enkel form av meditation. Jag använder mig av Ola Schenströms bok ”Mindfullness i vardagen”. Där följer det med en cd som man kan ta hjälp av. När man har lärt sig tekniken, har man det med sig hela tiden. Träning ger färdighet!
    Men du kanske behöver börja mkt enkelt (fokus på andning), det finns bra tips på det i boken. Jag berättar gärna mer om du vill………..
    Ha en fin dag!

    • ro Says:

      Alltså jag tror inte jag bryr mig så mycket om att lyckas med själva meditationen. Mitt problem är att sätta mig ner i 5 minuter varje dag och lugna ner hjärnan eller ens sitta utan att göra något/ tänka en jädra massa. Det låter ju så enkelt, bara att hitta 5 minuter, jag har tiden så jag fattar inte problemet.
      Jag har försökt avslappningsövningar men då sömnar jag och mår mycket dåligt efteråt (fysiskt dåligt menar jag) eftersom jag har problem med sömnen. Att sova mitt på dagen vill jag allra helst undvika, det förstör hela dagen och nattsömnen med…


Kommentera

