Google äger inga bilder

faktiskt.

Jag fattar inte när man lägger ut en bild på sin blogg och sedan skriver att bilden är hämtad från google. Jag har sett det på väldigt många bloggar på sistone.

Google är en sökmotor för att söka efter saker på nätet. Den äger inte alla sökningsresultat och definitivt inte bilderna!

Det är faktiskt inte så svårt att ta reda på vem som äger bilden. Det är bara att titta på bildens adress så brukar man komma till en blogg eller hemsida.

Jag är ingen bildpolis och så. Jag bara tycker att ska man sno bilder från nätet så behöver man inte ange någon källa överhuvudtaget i så fall.

Att säga att den är hämtad från google säger absolut ingenting. (inte om själva bilden i alla fall)

Tanken med att ange källan till en bild är för det första att respektera upphovsrätten (alla kan inte ta jättesnygga bilder tyvärr) och för det andra att personen som gillar bilden ska kunna klicka på källan och just komma till källan till bilden. Att komma till googles första sida hjälper inte så mycket för hur ska man kunna hitta en viss bild där bland tusentals bilder?

Bara lite tankar från mig…

Och för att vara RIKTIGT jobbig: Här är lite tips om var bildens riktiga källa kan synas när man söker på google…

Här har jag sökt efter bilder på jordgubbar. Första bilden är från en blogg som heter frökenapril (trevligt namn).

Nu kan det mycket väl vara så att frökenapril inte alls äger rättigheterna till bilden utan också har snott den. Och när många människor gör en sak så blir det automatiskt rätt, eller?

Klicka man på bilden kommer man hit:

Man kan fortfarande inte vara säker på vem som äger bilden men man man kan i alla fall spåra bilden till en blogg där bilden står.

Och det står tydligt att ”bilden kan vara skyddad enligt upphovsrättslagen” vilket de allra flesta människor verkar strunta i.

Varför jag skriver om detta är för att trots att detta inte är någon stor grej när man jämför med krig och svält så tycker jag ändå att det är ganska oschysst (bortsett från att det är olagligt). Någon har tagit denna bild och har lagt arbete i detta. Varför ska inte denna persons arbete erkännas och respekteras?

Tänk till exempel om jag skulle få för mig att sno en bild från en medbloggerska som driver bloggen Divage (hon fotar jättefina bilder). Jag är ganska säker på att hon inte skulle uppskatta det.

Eller vad tror ni?

Publicerat i tankar. Etiketter: , , . 4 Comments »

4 svar to “Google äger inga bilder”

  1. Rebecca Says:

    Hej där.
    Var det detta inlägg du trodde att jag hade sett? Kan inte riktigt koppla ihop det med mitt inlägg?! =)

    • ro Says:

      Ja, det var den jag menade, tänkte på det du skrev under bilden. Men jag hade visst fel, så kan det gå ibland 😉

  2. Antonia Says:

    Helt rätt det du skriver. Även om jag har själv gått i den fällan förr. Innan jag la ut egna bilder, vill säga.
    Fast ibland är det lättare att gå in på google och hitta snabbt en bild, som passar, än att gå in på olika gratis siter och inte hitta bilden man är ute efter. Och då tar det bara extra långt tid.
    Numera blir texten då utan bild.

    • ro Says:

      Javisst. Jag är inget helgon heller 😉 Har säkert snott någon bild någon gång… Och visst tar det mycket tid, det kan förklara varför så många struntar i det…
      Men text utan bild går ju också jättebra 🙂


Kommentera

