Lunch

Återigen grekiskt… Jag får ett par sådana dagar om året 😉

Risfyllda tomater och paprikor (gemista)

Risfyllda tomater och paprikor (gemista)

Publicerat i maten. Etiketter: , , , , . 7 Comments »

7 svar to “Lunch”

  1. lifesdesire Says:

    Blev plötsligt hungrig!! 🙂

    • ro Says:

      Jag skulle gärna bjuda dig men allt är slut 😉

  2. Varvara Says:

    Gott, brukar också göra sådana….
    men numera äter jag LCHF, så jag får fylla dem med mycket köttfärs istället!

    • ro Says:

      LCHF är bra. Jag kör mest GI men försöker undvika kolhydrater för det mesta. Vissa dagar blir det mer än andra. Jag älskar frukt så LCHF skulle jag aldrig kunna hålla. Jag tycker det är illa nog att jag inte kan äta socker och sötningsmedel så jag vill kunna äta mina älskade frukter 🙂

  3. Blomster Says:

    Grekisk mat är så underbart god!! Jag åt tzatziki till middagssalladen idag, på tal om grekisk mat så har jag en fråga till dig. På våra Kreta-resor har vi fattat tycke för Saganaki, på flera olika restauranger var det samma milda goda smak på rätten. Men när vi gick på stans grekiska restaurang här hemma så smakade den inte alls bra, istället för den milda mjuka ostsmaken så var den gjord på en kraftigare ost som smakade/luktade mer som getost. Vilken är den rätta varianten på saganaki vet/tycker du?

    • ro Says:

      Ja, du, bra fråga. Jag tycker också mycket om saganaki de serverar på restauranger i Grekland men jag har aldrig lyckats lista ut hur de gör. Ibland får man någon sorts ugnsbakad fetaost med grönsaker som ska tydligen heta saganaki men när jag hör saganaki då tänker jag på panerad stekt ost… Jag vet inte vilken variant du menar men ska man steka ost så måste man ha en väldigt hård ost gärna med mycket smak (läs salt). Ska man ha ugnsbakad fetaost så är det bra att köpa fetaost gjord på får- eller getmjölk, då brukar det smaka som ”riktigt” fetaost och dessutom smälter när den blir uppvärmd (vilket komjölksost inte brukar göra, blir mest som bitar av gummi…)
      Jag vet inte om jag har lyckats svara på din fråga någorlunda…
      Hoppas det är bra med dig!

  4. Antonia Says:

    Det ser verkligen gott ut.


Kommentera

