Jag förstår bara inte en sak

När det händer bra saker i världen (eller rättare sagt, saker som vi anser vara bra) då säger vi att det är människan som har lyckats eller så var det himla tur men det är sällan Gud som ska tackas för dessa.

När det händer något dåligt däremot, DÅ vill vi att Gud ska förklara för oss, då är det helt plötsligt inte människans fel och inte heller otur. Händer det något dåligt då skyller man på Gud.

Är det bara jag som tycker detta är märkligt?

Ännu märkligare tycker jag är när man bill ha bevis på att Gud finns. Vad skulle detta bevis kunna vara? Skulle en gubbe i vit skägg vinka från molnen? Skulle den fria viljan som vi har helt plötsligt tas ifrån oss så vi slutar kriga och det blir fred på jorden?

Utan den fria viljan och den fria tänkandet då försvinner också vår förmåga att överhuvudtaget reflektera om det finns Gud eller inte. Så jag menar att då skulle vi inte kunna tänka att det finns Gud eftersom allt är bra på jorden nu. Vi är tänkande varelser och det är det som skiljer oss från djuren och det är det som skapar våra problem.

DET ÄR VI SOM SKAPAR VÅRA PROBLEM!

Sluta skylla på högre makter. Antigen så är ingenting Guds fel om man inte tror på Gud eller så ska Gud ha kredit för allting, både bra och dåliga saker och inte bara de dåliga.

Vill vi ha en värld utan krig? Försök förlåta din jobbiga granne och se hur svårt bara den lilla saken är. Klarar vi inte av det, hur kan vi förvänta oss fred på jorden?

Det heter att ta sitt j**a ansvar. Kan det vara dags att vi slutar skylla ifrån oss och se till att rädda den här planeten genom att börja först och främst jobba med oss själva?

Jag tycker att det är dags.

Lite tankar från mig.

Och här är en rolig bild som jag snodde härifrån: http://www.skrattnet.se/media/bild.php?sub=144&id=2474

Publicerat i tankar. Etiketter: , . 4 Comments »

4 svar to “Jag förstår bara inte en sak”

  1. Varvara Says:

    Jag håller med om att vi bör börja med oss själva…..jag brukar säga att för att en förändring ska till så behöver vi bli medvetna, och komma til insikt om att vi verkligen har förmågan att förändra, det är först då som en förändring börjar ske…..
    Ha det bäst!!

    • ro Says:

      Ja, visst är det som du säger! Jag brukar tänka att nästan allting som sker har någon människa någonstans ”drömt om” och beroende på hur stort det är, när tillräkligt många har drömt om (=önskat mycket starkt) samma sak, då kan det bli sant!
      Just nu vågar jag inte drömma så mycket tyvärr… Det kanske kommer tillbaka senare…

      Vet du, jag är så glad att du hittade hit, jag har nyss förlorat en gammal vän vid samma namn som du…
      Ha det gott!

  2. Varvara Says:

    Jo men visst, jag anade att det var nåt…..allt är utstakat för oss, det bara det att vi vet inte när det kommer……….
    När det dyker upp svårigheter för mig, brukar jag tänka….vad behöver jag göra just nu för att känna de o de….och om jag lyssnar så kommer svaret…….
    Hälsningar till dig!!

  3. Lena Says:

    Underbar bild. Hoppas du haft en bra helg. Njuter i fulla drag nu av väder och annat kul.


Kommentera

