Jag har bara en fundering

Angående detta:

I Belgien röstade parlamentets underhus i april för att förbjuda all klädsel som helt eller delvis döljer ansiktet.

Vill de alltså att även förbjuda det här, eller det här, eller det här (som för övrigt är ett mycket bra plagg här i Sverige då det är svinkallt på vintern!)

Jag försöker bara förstå hur de tänker om vad problemet är. Jag menar, jag gillar också att se andras ansikte när jag pratar med dem (allra helst ögonen, men det hindrar inte folk från att ha solglasögon) men bara för att man ogillar något betyder det inte att det ska förbjudas.

Sen att vissa kvinnor förtrycks och tvingas ha på sig heltäckande slöja gillar jag inte heller men jag ser fortfarande inte vad ett förbud skulle hjälpa mot det. De kommer antagligen att inte ens tillåtas utomhus i fortsättningen. Samtidigt som man gör samma sak till kvinnorna som själva vill bära slöja fast omvänt. Det är fortfarande ett tvång mot kvinnor.

Så vad är grejen? Varför känner vi oss så hotade av andras klädsel helt plötsligt?

Läs också det här intressanta inlägget.

2 svar to “Jag har bara en fundering”

  1. veiken Says:

    Det här är en svår nöt att knäcka. För min del är det OK med vilken klädsel som helst, MEN kan jag vara säker på att det är rätt person under ”täckelset?

    • ro Says:

      Haha, ja det kan man undra 😉 Det kanske hjälper att prata med personen men svårare när man ser någon på gatan.


Kommentera

