Glukosintolerans och hyperthyreos

Glukosintolerans och hyperthyreos

Kan detta vara förklaringen till varför jag mår så dåligt när jag äter socker?

Visserligen mår jag dåligt av det även när jag är hyfsat frisk men det blir mycket mycket värre när sköldkörteln ”strular”.

Dessutom så tycker jag att mina symptom blir så himla mycket bättre av att avstå sockret och det går verkligen inte att ignorera.

Jag har inga vetenskapliga bevis för detta men jag tror att hypertyreosare skulle kunna ha nytta av att avstå sockret och snabba kolhydraterna så mycket som möjligt. Man kan i alla fall prova, man har ju inget att förlora, eller hur?

Visst, alla skulle ha nytta av att äta bättre, det är väl inget nytt. Men jag menar att det skulle kunna hjälpa en att bli frisk.

Varför pratas det så lite om detta när man söker vård? Jag tycker det borde finnas speciella kost och motions råd till patienter med olika sjukdomar. De med Graves skulle till exempel inte träna för mycket och då kan det vara bra att veta hur mycket som är lagomt. För att inte nämna hur svårt det är att hålla ett lagomt tempo när man har hypertyreos… Eller andras oförstående reaktioner när man försöker förklara att man avstår från löpning, gympapass och styrketräning pga sjukdom. Det är något som verkar inte kunna komma fram till andras hjärnor. All motion ska alltid vara bra för alla alla gånger och det finns inga undantag. Det låter väl rimligt? 

Det räcker inte heller att säga åt en att ”äta nyttigt” för det är inte så himla enkelt, det som är bra för dig kanske inte alls är bra för mig.

Om folk bara kunde fatta det. Jag kan inte minnas hur många gånger jag har fått höra ”men lite måste man unna sig” när jag har tackat nej till socker. Märkligt att man använder ordet ”måste” och ”unna sig” i samma mening tycker jag…

4 svar to “Glukosintolerans och hyperthyreos”

  1. Antonia Says:

    Läkarna är inte särskilt kunniga idag.
    Alldeles för få tester som görs. Jag antar att de utgår ifrån att man är inbilsk och en idiot.
    Man måste vara valförberedd och ställa ledande frågor. Annars är det kört.
    Folk är dessutom avundsjuka när man kan avstå från nåt som de själva inte klarar av. Därav såna kommentarer.
    (japp jag var på semester, i helvetet. om man tänker på hur varmt det var)

    • ro Says:

      Jag antar att de utgår ifrån att man är inbilsk och en idiot.

      Jag tror det också…

      Folk är dessutom avundsjuka när man kan avstå från nåt som de själva inte klarar av.

      Det kan vara en förklaring 🙂

      Välkommen tillbaka Antonia! Hoppas det var trevlig semester trots värmen 🙂

  2. Antonia Says:

    🙂 Jag lider än av värmen, men jag tänker att det är nästan 10 grader kyligare här än där. Betong städer ska inte besökas i värmebölja.

    Hoppas att du klarar värmen förhållandevis bra.

    • ro Says:

      Jodå, det är ok 🙂 Idag regnar det…


Kommentera

