Ska man skriva ”dom” nu överallt?

Har jag lärt mig svenska helt i onödan?

Ok om det står ”dom” istället för ”dem” men när det står ”dom” istället för ”de” så börjar jag bli uppriktigt förvirrad. Det blir en text med en jädra massa ”dom” i.

Först när jag stötte på detta så trodde jag personen menade ”dom” som i ”domslut” och fattade absolut ingenting. En meningen med 10 stycken ord varav 5 var ”dom” hur ska man kunna fatta vad personen menar??

Kom igen, erkänn, det där gör ni bara för att göra invandrare förvirrade eller hur? 😉

12 svar to “Ska man skriva ”dom” nu överallt?”

  1. Anneli Says:

    Hej!!
    Precis som du har jag lagt märke till att fler och fler använder ”dem” när de menar ”de”…! Försökte en gång att förklara för en person när man använder ”dem” och när man använder ”de”, men fick totalt hjärnsläpp och kunde inte komma på det!! Men jag försöker alltid vara noga med att använda ”dem” och ”de” rätt, trots att jag inte lyckades klura ut varför…!! 😀

    • ro Says:

      Ja, det funkar så för många faktiskt 🙂 Att köra ”på känsla” alltså 🙂 Bara bra så länge det funkar.
      Det finns tyvärr de som skriver ”dom” av egen vilja. Kanske tycker de det blir lättare så när man inte behöver klura ut vad som är vad? Men det är inte lika kul för den som läser…
      Att föklara det dock… hmm jag kan ge ett exempel:
      De tyckte om skorna men skorna tyckte inte om dem. (ingen rimlig mening men du förstår nog poängen…)

  2. Jasmine Says:

    Jag skriver aldrig ”dom” istället för ”de” eller ”dem”. Man ska skriva rätt efter bästa förmåga.

    Svar: Ja, Diva är söt. ❤
    Tack så mycket! Jag blev väldigt nöjd med just den bilden. 😉
    Kram

  3. Ensam kille Says:

    Jo det vore nog normalt fast för mig är det ju inte så att det går uppåt och blir bra utan det går typ upp till tomgångs ångesten och sedan neråt igen det går ju aldrig upp till normaltillstånd.

  4. Antonia Says:

    Japp, det är förvirrande redan som det är. Jag är en av de som har problem att skilja de och dem för man ändå uttalar ju de som dom. Det är nog det svåraste i svenska språket tycker jag.

    • ro Says:

      Just grammatik tycker jag inte är svår eftersom det finns tydliga regler och jag bara älskar regler! 🙂 Men jag vet att det finns folk som tycker grammatik är rena mardrömmen. Jag kan nog säga att den grekiska grammatiken har jag i alla fall inte inte lätt för…

    • Antonia Says:

      Det är inte grammatiken som jag har problem med utan bara de och dem. Det känns knepigare än nåt annat i svenska språket. 🙂

    • ro Says:

      Ok, då förstår jag vad du menar 🙂

  5. Johanna Says:

    Jepp det är helt och hållet för att retas 🙂

    Läste dock nyligen en hel uppsats där att ”de” var ersatta med ”dem”, inte så lyckat de heller!

    • ro Says:

      Hehe 😉 Det var det jag misstänkte 😉
      En hel uppsats med ”dem” lät verkligen inte roligt…

  6. nixpro Says:

    Hej
    Man höll på med en kampanj för ett antal år sedan att införa talspråkets dom i skriftspråket. Dvs som ersättning för de och dem. Att blanda dom med ettedera de eller dem är ett verkligt stilbrott
    Jag tyker det ser illa ut med dom. Men betydligt bättre att skriva dom genomgående än att som tydligen många unga gör, nämligen ersätta de med dem. Det är ju bara total språkkollaps.
    Så är man osäker så kör hellre med dom, även om det beroende på sammanhanget kan se lite oborstat ut än att skriva dem där det uppenbart menas de.
    Jag måste erkänna att det finns fall då jag tvekar mellan de och dem och då formulerar jag om meningen och kringår problemet 🙂

    • ro Says:

      Formulera om är faktiskt ett mycket bra knep 🙂


Kommentera

