Jag har jobbat…

Igår och i förrgår… Rätt så många timmar också med knappt någon rast (restaurang ni vet…)

Jag sökte inte ens jobb, det var där C. jobbar som de behövde en extra när någon blev sjuk. Och jag har både utbildning (kock) och erfarenhet av att jobba i kök så det var inte bara för att…

Idag behövdes jag tack och lov inte (jag jobbar gärna men behöver vila mer än ”vanligt folk”). Får se om jag kommer att behövas till helgen…

Laga mat har jag inte fått göra och chefen där verkar vara lite ”gammaldags”, jag tror inte han skulle anställa en tjej till kock oavsett utbildning och erfarenhet…

Jag älskar C. men det känns ändå lite orättvist ibland hur han får det betydligt lättare när han ska söka jobb eftersom han är man och svensk…

Hur som helst, Jag tyckte det gick hyfsat bra, förutom att min panikångest försökte krypa upp på kvällarna när jag skulle ”varva ner”…

Det värsta är detta att inte veta när man ska jobba. Därför började jag plugga igen efter ett par års arbete i kök… Det var alldeles  för slitsamt och att få fast arbete var nästan som en dröm och det kändes väldigt otacksamt… De vill inte anställa folk utan vill bara ringa när det passar, oftast samma dag (typ kl 6 på morgonen). Folk behövs men arbetsgivare är snåla. Jag jobbar gärna som vikarie om jag vet att jag kommer att få fast jobb efter ett par år men istället kan det gå som för det där tjejen som fick sparken för att hon hade fyllt sina vikarietimmar (på 3år sammanlagt) men de ville inte ge henne fast anställning. Hon försökte inte tvinga dem heller utan jobbade gärna som vikarie även i fortsättningen men det fick hon inte heller. Det är lagen, ni vet… Det fick säkert bli en ny vikarie istället…

Jag kan säga så här, jag är inte så sugen att riskera få liknande bemötande i framtiden…

Så jag pluggar till något annat. Jag kan alltid jobba i kök om det skulle krisa, så fel var det inte att jag utbildade mig tycker jag 🙂

Nu ska jag svara på era kommentarer! Tack för att ni kommer ihåg mig, jag blir jätteglad ska ni veta! 😀

21 svar to “Jag har jobbat…”

  1. vägen fram vägen till RECEPTBLOGG Says:

    Hej hej tack så hemskt mycket för ditt tips och kommentar! Du har nog rätt och jag koncentrerar mig för mycket på det jag inte har gjort, istället för att tänka på det jag faktiskt Har gjort! Ska tänka på det i fortsättningen 🙂

  2. Josefin Says:

    det går inte att kommentera

    • ro Says:

      Jodå, jag har bara aktiverat kommentargranskning för alla ”nya”. Men nu har du fått en kommentar godkänd så eventuella kommande kommentarer ska publiceras direkt. Kram! 🙂

  3. Marina Says:

    Tack för din kommentar. Apropå mitt bleka utseende, så ja, jag har lidit av blodbrist de senaste 3 år. Läkarna hittar inga specifika svar på varför får jag blodbrist, men jag får den på direkten om jag slutar äta järntabletter.
    Det är lättare, tyvärr, att få jobb om man är en man och/eller svensk. Själv har jag erfarenhet av diskriminering p g a att man är tjej och utländsk (jag kommer från Ryssland).
    Kram!

  4. Anneli Says:

    Trist när det är ”OK” att utnyttja folk på det där viset!! Cyniskt på nåt vis! Men det är fel på systemet så jag har även förståelse för arbetsgivare som gör på det viset! Det är SVINDYRT att ha anställda!!
    Trist också när man ska vara en Svensk man för att vara attraktiv på arbetsmarknaden…!

    Det är nog bra att du utbildar dig!! Då får du fler strängar på din lyra!! 😀

    • ro Says:

      Så synd tycker jag inte det är om arbetsgivarna, de har ju råd att ha vikarie på i stort sett heltid och ibland även mer men de vill inte ge något tillbaka i form av trygghet, fasta tider osv…
      Slaveriet har ju trots allt avskaffats… Man ska både ge och ta…
      Dessutom så blir jag som anställd mycket mer motiverad att göra bra ifrån mig om jag känner att mina behov också respekteras. Men gör de inte det så tänker jag, varför ska jag bry mig mer än precis så det räcker…
      Ja, utbildning är alltid bra! Tror jag i alla fall… eller hoppas… 🙂
      Kram! 🙂

    • Anneli Says:

      I princip håller jag med i allt du säger, med den lilla, lilla klausulen att för småföretagare kan det vara nästintill omöjligt att ha råd med vikarier! En kompis till mig hade en Gallerixbutik och det dröjde jättelänge innan hon kunde anställa nån på halvtid! När hon sen behövde en vikarie så fick hon ta av sin egen lön för att ha råd att betala!! Den anställda hade dessutom högre timmpenning än kompisen själv kunde ta ut i lön!! Helt galet!!

    • ro Says:

      Jag kanske borde skrivit mer om det stället jag nämde… det var nämligen inget litet privat företag utan kommunen…
      Små företagare har jag större förståelse för… Men å andra sidan så har de ju valt att starta eget… Och det är definitivt inte lätt många gånger, det kan ta tid innan man får ut lön om det överhuvudtaget sker….

      Uppdatering: Förresten, jag tänkte mest på de som HAR råd med vikarie men inte vill ge dem fast anställning av olika anledningar, trots att de har ställt upp som ”ringa på” vikarie i flera år… Det är sånt som gör mig förbannad, att använda folk och sen slänga dem bara… Din kompis hade i alla fall EN fast anställd även så bara på halvtid.
      Det är ångestframkallande att vara vikarie och aldig veta när man ska jobba….

  5. Varvara Says:

    Ja men hej, undrat vad du har tagit vägen…..men nu förstår jag!
    Jo, det är slitsamt att arbeta i kök, det är bra att du sadlar om och utbildar dig…..jag tror på utbildning, det ger (förhoppningsvis) insikter till ditt fortsatta liv…….
    men hur går det med sommarkursen?
    jag hoppas du får en lugn helg…..tänk på vad du stoppar i dig…..
    varma hälsningar…….

    • ro Says:

      Det går så där med sommarkursen… Orkar inte plugga så mycket, krafterna tar slut fort, i alla fall de mentala…
      Det verkar som att jag jobbar nu till helgen också….
      Vad jag stoppar i mig? Jag tycker jag äter så nyttigt som det bara går, andra kan äta skit och ändå må bra…
      Hoppas allt är bra med dig! 🙂

  6. Antonia Says:

    Det är tufft jobb att jobba i kök. Jag skulle aldrig klara av det. Fast det handlar om intresse också.
    Att män anställs lättare tror jag beror på deras medfödda självsäker attityd. De velar inte, de säger att de klarar allt även sånt de inte har en susning om. Och sånt gör intryck.
    Medan kvinnor velar mycket mer, och blir väldigt mycket kanske, jag vet inte, har aldrig gjort det förr.
    Med mer attityd tror jag kommer man längre.
    Jag har en tjejkompis som har fixat jobb i en bank utan att hon hade kompetens till jobbet. Men hon påstod att hon hade det. Och utstrålade självsäkerhet och kunskap.
    Det är ju en annan femma att hon fick jobba enormt mycket för att täcka upp för sig självt och klara av jobbet. Blev inte mycket sovtimmar där inte. Men hon klarade det och aldrig avslöjats heller. ( ganska lång historia, som jag nu gjorde kort)
    Man ska ta bort ur sin vokabulär alla kanske…jag vet inte… kan försöka…

    Du kanske har skrivit tidigare men vad studerar du till?

    • ro Says:

      Jodå, det kan jag tänka mig att det handlar om många gånger, en själsäker attityd… Men jag är ganska säker på att den inte är medfödd utan man blir uppfostrad till det… och samhället förstärker de rollerna senare… Är man självsäker tjej så kallas man för en bitch, hur många killar får den benämingen?
      Sen tycker jag inte man ska behöva ljuga för att få jobb, det tycker jag är fult faktiskt. Det är skillnad på att tro på sig själv och på att ljuga. Tycker jag i alla fall…
      Jag är en sån där lugn person och skriker inte hur duktig jag är. Men jag ÄR duktig och får jag en chans så visar jag det. Om jag får en rättvis chans vill säga. Och så är jag så ärlig som det bara går. Vill arbetsgivare ha ärliga anställda som man kan lita på, då ska de kanske inte bara välja de som är gapiga. Jag skulle i alla fall bli liiiite mistänksam om det kom en sökare som hade enormt självförtoende och tyckte h*n är bara sååååå bra….
      Men men… å andra sidan skulle jag inte heller vilja bli anställd av någon som har för stora förväntningar på mig… Jag är människa och kan inte bli något annat…
      Förresten har du några anställda eller klarar du dig själv?
      Jag pluggar till ingenjör…
      Kramar! 🙂

    • Antonia Says:

      Nej Anställda har jag inte. Jag har hyrt ut rum till andra som var i branschen men det funkade inte. Var mycket strul.
      Hade praktikanter också. De kom som de ville. Aldrig när de ska.
      Nu är 2 rum uthyrda och det fungerar alldeles utmärkt.
      Skulle egentligen gärna ha anställda, men då måste man ha ganska mycket pengar i banken för att kunna betala lön tills de har själva tillräckligt många kunder så att det blir lönsamt.
      Sen är det tufft det här med att anställda blir sjuka. Första 2 veckorna ska arbetsgivaren stå för ( om de inte har tagit bort det, men det tror jag inte)
      Och när den anställda inte drar in pengar blir det ju svårt att betala lön.
      Så först när jag har vunnit nån mille på lotto kan jag få till med anställda. 🙂

    • ro Says:

      Vem vet, du kanske vinner 😉 Jag håller tummarna för dig 🙂

  7. Lena Says:

    Det måste vara slitsamt i längden i restaurang och kök. Fast det är det i många yrken. Jag har ett yrke där jag går och står hela dagarna. Man blir rätt trött i fötterna på kvällen.

    • ro Says:

      Ja, det är mycket slitsamt… Jag har inte tänkt jobba så där länge men just nu behöver jag pengarna eftersom jag var sjuk i vintras och levde på sparade pengar…. Jag har inte ”tur” som andra som lyckas få sjukpenning fast de orkar mycket mer än jag… Några har helt enkelt de rätta ”kontakterna”…
      Men jag tänker kämpa på i alla fall!
      Kram! 🙂

  8. Anneli Says:

    Hej!! Kul att du tittade in på min blogg igen!! 😀
    Jag håller helt med dig om att allt inte passar alla!! Jag hade tänkt skriva det i blogginlägget, men ville inte att det skulle bli för långt, och eftersom jag redan skrivit det nånstans förut så avstod jag denna gång…!

    Ja, det kan nog vara så att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater – det allra viktigaste är nog att avstå ifrån socker, vitt mjöl, läsk (även light!!), chips, saft och juice (fast färskpressad juice i liten mängd kanske man kan unna sig…?)!

    Om du med att du tycker LCHF-kosten är lite för extrem menar att det är så väldigt lite kolhydrater, så har jag nästan problem med att det är tvärt om för mig! Jag är ju vegetarian och får i mig lååångt över vad köttätande LCHF:are får i sig av den varan!! Nästan allting som jag ersätter köttproteinerna med innehåller kolhydrater!! Men det kanske inte var så du menade??

    Det värsta med folk (rent generellt) är egentligen inte att de lyssnar och tror på ”experterna” – det är att de inte orkar bry sig!! *Suck*

    Kramar till dig med!! 😀

    • ro Says:

      Hehe, jag var och skrev i din blogg medan du skrev här 😉
      Kul 🙂

  9. Anneli Says:

    Och nu svarar jag både i min blogg och här: 😀
    Jag blir så trött på de som ska tala om för andra hur de ska leva! Det blir lite sektvarning ibland – håller med! Jobbigt!
    Ja, kost ÄR väldigt individuellt!! Allting med måtta är väl en bra utgångspunkt, men sen mår väl alla bra av att utesluta t ex e-nummer och alltför processad mat!

    Ibland undrar jag själv hur jag får ihop min vegetariska LCHF-mat, men vem vet – endera dan bloggar jag kanske om det!! För nu orkar jag inte…! Zzzz….! 😉

    Ha det så bra!! KRAM!!

  10. Jasmine Says:

    Det är bra att du tar dig tiden och vilar. Det är viktigt. Man ska vila efter behov.
    Kul att du får jobba så mycket. 🙂 Jag ska jobba imorgon.

    Dina tankar är kloka.

    Svar: Naw, tack. Du ska vet aatt jag verkligen uppskattar mina läsare. Hoppas att det märks. Nu finns det i alla fall ett par inlägg att läsa och fler kommer imorgon. Bloggen är ju min livsstil. 😛
    Kram

    • ro Says:

      Jag försöker… Nu när jag jobbat så många timmar på så kort tid har jag börjat få hjärtklappningar…
      Men jag hoppas det bara är tillfälligt…
      Jag mår mycket bättre av att ha ett fast schema!
      Kram 🙂


Kommentera

