Okunskap som irriterar….

”Giftstruma är inte ärftligt” tror den här tjejen:

http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m53727347.html

Men så är det faktiskt inte. Giftstruma och sköldkörtelsjukdomar kan visst vara ärftliga och de går ofta i samma släkt (eftersom folk är dumma i huvudet och vill födda egna barn no matter what – mitt tillägg)

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=25801

Vill man donera ägg måste man ju vara pinfrisk annars tycker jag det är oansvarigt.

Jag hoppas sjukvården vet bättre men risken finns att de inte kommer att bry sig…

Suck… Ännu ett stackars barn med dåliga gener…

Att det aldrig tar slut….

Uppdatering:

Och här är ännu en who doesn’t give a shit…

http://www.familjeliv.se/Forum-1-336/m53721468.html

Jag kan bara sucka…

19 svar to “Okunskap som irriterar….”

  1. Anneli Says:

    Ja, vad säger man…!!
    Debatten kokar väl egentligen ner till: Är det en mänsklig rättighet att få barn?
    Tyckte tonen var väldigt desperat från vissa, men det är väl lätt för mig som har 5 barn att säga…! Jag kan ju inte sätta mig in i hur det skulle vara om jag inte kunde få barn och längtade efter att få det. Men nog skulle jag i så fall vilja vara garanterad (så långt det nu går) att jag får ägg ifrån en frisk kvinna!!!
    KRAM och go’ natt! Nu MÅSTE jag komma isäng!! (Sluta skriv så intressanta blogginlägg så här sent!!! 😉 )

    • ro Says:

      Ja, vad ska man säga… jag har inte heller någon aning , jag skriver mest mina tankar och känslor… Visst jag kan delvis förstå deras längtan men ändå inte… Jag tycker man måste försöka se lite längre än: ”jag vill ha en bebis nu, till varje pris!”. Är man sjuk, borde man väl fokusera på att bli frisk, eller? Jag tycker det är konstigt när det enda man tänker på är när man ska kunna få en bebis… Plus att många verkar inte ens tänka på detta med ärftlighet…
      Förlåt om jag höll dig uppe 😉 Jag är lite av en nattmänniska 🙂
      Kramar!

    • Anneli Says:

      Ha, ha!! Jag är också en nattmänniska, så det är ingen fara!! Dessutom var det ju mitt val att svara mitt i natten!!

  2. Josefin Says:

    Hej hej tack för din kommentar 🙂 Jag tror du har helt rätt i det du säger. At jag lägger för mycket energi på det jag inte har gjort istället för tvärt om. Ska börja försöka tänka på det =) Tack!

    • ro Says:

      Det var så lite så 🙂 Det var väl bra råd för mig också så jag fick mig också en tankeställare 🙂 Ha det så gott!!

  3. 3pa2 Says:

    Har tre barn och vet att just giftstruma är ärftligt. Liksom så mycket annat exempelvis tandanlag. Både kvinnor o män bär på giftstruma men den bryter oftare och lättare ut på kvinnor än på män. Därför vet inte ens många att de bär på detta ärftliga anlag.
    Tror inte att det är särskilt vanlig varken bland män eller kvinnor att de frågar sin nya partner i första taget på vilka sjukdomsanlag de bär på.

    • ro Says:

      Självklart frågar man inte detta i första taget (det vore ju lite konstig fråga på första dejten 😉 ) Jag tycker inte heller att man ska behöva ta reda på alla sjukdomsanlag man kan tänkas ha innan man får barn…
      Det jag tycker är att man ska vara medveten vad man håller på med om man redan vet att man har/har haft en sjukdom och överväga sitt beslut. Så verkar inte vara fallet med många kvinnor utan det är en skrikandes ”vill ha! VILL HA!”.

      Folk får göra som de vill men jag tycker det är störande när folk säger att jag är självisk och omogen som inte vill skaffa barn när det finns kvinnor som håller på så där… Jag, till skillnad från många andra, har faktiskt tagit ett moget beslut där jag noga har övervägt min situation och kommit fram till att det är det bästa både för mig, min man och eventuella framtida barn som aldrig kommer att bli födda, att låta bli att födda egna barn.

      Skulle någon säga: ”Ja, jag vet att jag har/har haft giftstrumma, jag vet att det kan vara ärftligt och att jag kan bli värre pga graviditet och förlossning men jag vill ändå skaffa egna barn trots allt och jag tar fullt ansvar för detta beslut. Skulle jag eller mina barn bli sjuka så kommer jag att stå för mitt beslut och inte försöka skylla ifrån mig och låtsas som att det bara var otur utan veta att jag faktiskt har påverkat genom mitt beslut.”
      Då tycker jag man har i alla fall tänkt före. Jag tycker fortfarande det är fel men jag kan inte hindra folk från att skaffa barn så klart… Men jag kan ha åsikter om detta…

      Jag tror det vore mycket enklare om man inte hade möjligheten att manipulera naturens processer genom hormonbehandlinga och dylikt…. Kan man inte få barn så kanske det finns en anledning till det men det är inte många som tänker så…

      Men det gör jag 😉 Och tjatar och petar på andra i örat med saker de annars inte skulle tänka på 😉

      Men det är roligt med lite diskussion också 🙂 Det är ju lite meningen med att blogga…

  4. Varvara Says:

    Ja du, längtan efter barn kan vara stor för en del……
    Jodå, jag har det fint, har träffat en god väninna i efm, det känns gott att ha goda vänner, det betyder mycket för mig…….
    jaså, du läser till ingenjör, bra, lycka till!
    Ha det gott!

    • ro Says:

      Tydligen…
      Ja, några bra vänner skulle inte sitta illa…
      Tack för lyckoönskningarna!
      Kram 🙂

  5. Antonia Says:

    Ärftligt och ärftligt. Någon måste ändå va den första i ledet 😉
    Jag oroar mig lite för Alzheimers, men när jag frågar läkare frågar de alltid om vi har det i familjen. Och det har vi ju inte. Men det behöver dessvärre inte betyda att jag inte kan bli den första som går in i dimman. Eller? 😦

    • ro Says:

      Ja, man kan faktiskt undra ibland vem som började det hela (den jäveln 😉 )
      Och det är aldrig säkert att något ska bryta ut bara för att man har det i generna…
      För mig, jag har fokuserat mer på vem som ska vara den sista och jag tänkte, det här vanisinnet i min familj slutar HÄR. Jag får bli sista generationen (om inte min bror skaffar några barn)
      Men du, vad läskigt det låter med Alzheimers 😦 Har du fått symptom?? Eller är du ”bara” orolig?
      Kramar!

    • Antonia Says:

      Vet int. Jag tror att jag är bara orolig, men ibland känns som om jag verkligen inte kan få upp saker ur minnet. Svårt att förklara. Men alla säger att man blir mer glömsk med åldern. 😦
      Och jag är också den sista i familjen, och har inte ens en syskon. Ledsamt för mina föräldrar men jag hade aldrig velat ha barn. Och det har inte heller ångrat.

    • ro Says:

      Låter ju jobbigt 😦 Men så gammal är du väl inte eller? Kan det har med trötthet/stress att göra? Jag vet inte heller… Jag har också dåligt minne, kan hända att jag glömmer vad jag nyss sagt…

      Ja, man brukar inte ångra att inte skaffat barn verkar det som… Vill man verkligen så skaffar man oftast, det är inte så himla svårt i de allra flesta fall…

  6. 3pa2 Says:

    Antonia: beror lite på ursprung oxå – jodintag

    • ro Says:

      Jodintag och giftstruma, har du läst något intressant om ett samband? Jag har bara hört om andra sorters struma men inte just detta… För min del var det autoimmun och jag fick ingen synlig struma… Men jag har läst att man kan få sköldkörtelproblem av både för lite och för mycket jod…

    • Antonia Says:

      Ju struma har jag, men ligger vilande. Men vad som än dyker upp ska den alltid kollas.

  7. 3pa2 Says:

    Om man går bakåt i tiden så kan man se var i landet det finns mest struma = de områderna som av naturen var mer jod-fattig.
    Numera så finns som bekant jod tillsatt i bland annat salt för att alla skall få sej tillgodo den mängd jod vi trots allt behöver.

    • ro Says:

      Jod verkar inte hjälpa mot giftstruma däremot… Jag vet inte ens varför det kallas för gift-struma (det tyckte min läkare också var en dålig benämning) eftersom man kan ha giftstruma utan att ha förstorad sköldkörtel…
      Jodbrist relaterad struma är ju en sorts sköldkörtelsjukdom, alla har inte med jod o göra. Giftstruma verkar vara vanligt i samband med psykisk påfrestning som du skrev här ovan. Sköldkörtelproblem efter graviditet är ännu en sort och har till och med egen benämning (postpartum någonting…) Jag har inte så mycket koll på alla dessa eftersom jag bryr mig mest om min variant… Jag bara råkar läsa om alla andra när jag letar efter info om mitt problem…

  8. 3pa2 Says:

    Struma är som bekant ett samlingbegrepp på alla sjukdommar som gör att sköldkörteln är förstorad.
    Sköldkörteln kan vara i olag utan att man för den skull är ”sjuk”.
    Att struman sätter igång eller blir så angripen att tillståndet blir allvarlig orsakas oftast av en psykisk påfrestning som exempelvis: puberteten, graviditeter, klimateriet – kanske det vanligaste – , stora sorger som nära dödsfall, skilsmässor osv.


Kommentera

