Vem kommer då att vara vuxen?

Sunday, August 1, 2010 | Yesterday

I see my parents as tiny children who need love.

Jag gillar Louise Hay men ibland undrar jag lite hur hon tänker. Om det är meningen jag ska se mina föräldrar som små barn som JAG måste ge kärlek till, då undrar jag, vem kommer att vara vuxen då?
Ok NU är jag ju vuxen men de är ändå mina föräldrar. Är det verkligen så mycket att begära att ens förälder beter sig vuxet och inte sårar en?
Jag vill inte ha mycket. Jag har vant mig vid att min pappa inte vet vad ordet ”pappa” ens betyder. Det enda jag vill är att ha slutar såra mig hela tiden och sätta hinder i min väg som han senare är så ”snäll” och hjälper mig ur…
Så nja… (Går)dagens affirmation är jag lite tveksam mot, även om jag tror jag kan förstå syftet med den…
Vad tycker ni?
6 svar to “Vem kommer då att vara vuxen?”

  1. Varvara Says:

    Kan hålla med dig om det, lite svår att koppla…..men alla behöver ju kärlek…….
    jag tror på kärlek i alla former…..kärlek är stark, övervinner allt…….man behöver fokusera på den så…….
    Ha en jättefin dag!!

    • ro Says:

      Ja, kärlek är inte att underskatta!
      Mitt problem är mest att det finns människor som utnyttjar min kärlek. Jag är sån som bryr mig så mycket om andra och då passar de på och tar för sig och sedan försöker ge mig skuldkänslor när jag till slut försöker säga ifrån.
      Jag har kommit fram till att jag behöver älska mig själv mer och eftersom jag inte har gjort det på så länge så känner jag att i början behöver jag nästan helt strunta i andra och bara fokusera på mig själv och mina behov. Det kan verka självisk och det finns de som känner sig sårade och så… Om andra tror att jag är dum när jag inte alltid gör de glada så kan jag leva med det. Men jag kan inte leva utan att älska mig själv. Inte längre! Enough is enough. Nu är det min tid att må bra och leva livet, jag tänker inte låta någon komma i min väg!
      En jättefin dag önskar jag dig också 🙂

  2. Anneli Says:

    Hej Artemis!!
    Håller med om att Louise’s affirmation låter lite konstig…! Det borde väl vara bättre att bara se människor för vad de är: Människor! Oavsett ålder så behöver ja alla känna, få och ge kärlek!!
    Att älska sig själv är en förträfflig idé!! Allting utgår ju trots allt från självet!

    • ro Says:

      Visst gör det… Svårt att älska andra om man inte älskar sig själv… Gör man det ändå så blir man ”martyr” och jämt klagar över hur mycket man ”offrar” för andra fast de aldrig bett en att göra det… Bättre att älska sig själv först, med äkta kärlek, jag menar inte att vara egoist och elak mot andra för sin egen vinnings skull… Det finns de som verkar tro att man har rätt att göra så…
      Och visst behöver alla kärlek oavsett ålder! Så sant 🙂

  3. Antonia Says:

    Jag har lärt mig att inte ta upp det kastade handsken. Där med undviker det mesta när jag umgås med mina föräldrar. De kommer inte förändra sig nu när de har inte gjort det tidigare.
    Fick inte heller det stöd jag kanske behövde. Uppmuntran, du kan, – förekom aldrig. Synd tycker jag. Men har klarat mig bra. ( det var en av orsakerna att jag bytte land, för att inte de ska lägga sig i i allt. Och det har jag aldrig ångrat. Nu besöker de 1 gång per år. 2-3 veckor. )
    Man ska kunna stå på egna ben. Och det kanske hade varit svårare om jag stannade i deras närhet.
    Sen finns det familjer som är jättetajta också. Kan vara lite avundsjuk, kan jag förstås erkänna.

    • ro Says:

      Det låter lite som min situation… Jag flydde av många anledningar men familjen var det allra viktigaste egentligen. Det höll på att bryta ner mig så mycket att jag kände att det gällde liv och död att fly med en gång!
      Jag är också lite avundsjuk på tajta familjer som stödjer varandra… Det känns att det är ändå meningen med familjer.
      Men jag skulle inte vilja ge upp min frihet för detta och det låter som att du är lite i samma spår om jag har förstått rätt.
      Härligt att se att jag inte är ensam och att du har klarat det så bra!! Du kan bli min förebild 🙂


Kommentera

