Mage och mage…

Jag tycker det är lite dumt att när man säger ”mage” på svenska kan man mena i stort sätt vad som helst…

Jag bad C. att köpa antiinflamtoriskt åt mig (vilket jag inte skulle ta om det inte var riktigt illa kan jag lova er) och sa att han ska tala om för dem att jag har känslig mage så de ger rätt…

Och vad fick jag? Ibumetin. Och det står: Ta inte om du har eller har haft magsår. Så dem kan jag inte ta….

På grekiska finns det separata ord för mage (tarm) och mage (magsäck) så det kan inte bli några förväxlingar…

Men här, när jag säger ”magsäck” så tittar folk konstigt på mig. Är det ingen som vet vad en magsäck är??

Jag får nog gå själv till apoteket och tjata riktigt länge (som jag brukar göra de få gånger jag går till apoteket…) så jag får rätt medicin…

Till dess får jag fortsätta ha ont antar jag… Eller vet ni någon ört/mat som är antiinflamatoriskt? Jag har en massa örter hemma, något borde funka…

Kanske, vitlök? Det brukar vara dundermedel mot nästan allt…

Tar gärna emot tips!

Jag har ledvärk om ni undrar… Det kan bero på sköldkörteln… eller autoimmuniteten… jag vet inte… man kan få så mycket konstigt och oförklarigt när man har haft giftstruma även om man har blivit någorlunda frisk…

Det brukar gå över men nu har jag haft ont nästan dygnet runt i flera dagar. Jätteirriterande!

Och läkarna hittar säkert inget… jag vill inte gå och ta prover och få höra att ”allt sitter i huvudet”… Jag är rädd att nästa läkare som säger så till mig kommer att få möta min näve….

Men, jag hoppas att jag inte kommer att behöva söka dumhuset (= vårdcentral) och att detta är bara något tillfälligt…

Hoppas kan man alltid göra, eller hur?

22 svar to “Mage och mage…”

  1. hannapanna Says:

    hejhej, jag har lite lätta ledgångsreumatism besvär och blev rekommenderad av en väninna att äta i princip saltfri vegankost. hon var själv vegetarian så jag minns inte om just kött var ett problem, men för att vara snäll mot lederna skulle man låta bli mjölkprodukter & salt.
    jag har själv funderat på att avgifta mej själv genom att prova en råris-fasta. men att bara så där släppa salt, koffein och socker ‘cold turkey’ så tror jag att jag skulle behöva nån vecka i lugn & ro, och den tiden har jag ännu inte lyckats ta mej…
    men ja, jag tror att behålla en god hälsa innebär att vara rätt lagom med det mesta. och mycket grönsaker är aldrig fel!

    • ro Says:

      Om vegankost har jag också hört men inte om saltet… Jag äter ganska mycket mjölkprodukter, särskillt ost… och salt tycker jag om men inte så där supermycket… Men socker äter jag inte och kött bara ibland, tycker egentligen lite synd om djuren så jag försöker hålla mig till viltkött (inte alltid dock kan jag nog erkänna…)
      Jag skulle kunna prova, problemet är att jag har försökt äta vegankost tidigare och mådde inte bra i längden. Är nog lite slarvig, äter inte ofta och inte stora mängder som man måste göra om man ska klara sig på vegankost… Men om det skulle bli bättre så jag slipper ha ont, jag kanske kan försöka igen och ta lite kosttillskott vid sidan om så jag inte får problem från det hållet… Kanske proteintillskott också… Jag får fundera lite på detta…
      Tack för tipset! Hjälpte det dig förresten? Eller du kanske inte har kunnat prova än?

    • hannapanna Says:

      vegankost gärna, men saltfri oj vad svårt! jag har försökt & jag märker ju att ju bättre jag äter desto bättre mår jag rent generellt.
      jag bodde några år i medelhavsvärme utan kylskåp. jag lagade all mat själv och då mycket veganmat. men det är ju nästan ett heltidsjobb att ha koll på vad man får i sej! det var då jag fick insikten av vad dålig jag mått innan dess & att jag faktiskt inte alls alltid behövde ha ont i magen! numera undviker jag färdiglagat & de flesta tillsatser, men tillbaka i sverige kan jag inte låta bli filen!
      lite vilt eller lamm kött ibland gör min kropp glad.
      när det gäller just bara lederna så har jag märkt att även vädret påverkar en hel del av nån anledning!

    • ro Says:

      Ja, det är svårt det där med 100% någonting, jag skulle kunna öka på mängden grönt och minska på annat men som du säger lite kött ibland om kroppen mår bra av det är ingen katastrof…
      Ja, vädret oxå… Här i Sverige är det mycket kallare än jag är van vid…
      Sen undrar jag om inte jag kan ha skadat mina fingrar när jag cyklade eftersom jag håller styret så konstigt så att om jag hamnar i något hål så knäcks nästan fingrarna bakåt… Inte trevligt…
      Men det förklarar inte alla andra symptom… Jag känner mig sjuk helt enkelt…
      Nu har jag varit och köpt en massa godsaker och tänkte göra en rawfood soppa till kvällsmat 🙂 Få se om det blir gott, då lägger jag ut recept 🙂
      Kramar!

  2. Varvara Says:

    Har du jobbat mycket under veckan? Tagit ut dig för hårt? Har du ätit något olämpligt? Ett tips är att kamomillte brukar lugna en orolig mage. Sen kanske du ska äta en kur probiotika, har du provat det någongång?
    Sänder kraft till dig!!

    • ro Says:

      nej nej, det är inte min mage det är problem med, jag har ont i lederna… Men jag kan inte ta vilken medicin som helst för jag har känslig mage…
      Men ångest har jag haft så visst kan det vara det… Men ta ut mig för hårt, det krävs inte mycket till det…
      Kramar! Tack så jättemycket för att du bryr dig, det värmer verkligen!
      Jag vet bara inte vad jag kan göra för dig… Du har ingen blogg heller… Tänkt på att skaffa?
      Säg till om det är något du behöver så kan jag försöka hjälpa till om jag kan…
      Ha det så gott!

    • Antonia Says:

      kamomillte är bra för just känsligt mage. Så ta en kur då och då. 🙂

    • ro Says:

      Får tyvärr inte för sköldkörteln… 😦 Kamomill ska tydligen påverka sa en läkare till mig…
      Tyvärr, för jag vet att den är lugnande…

  3. Varvara Says:

    Jo men visst, att ha ont i lederna hänger ju ihop med vad vi stoppar i oss……
    Sen förstår jag att det inte behövs mycket för att du ska ta ut dig, där behöver du lite längre återhämtningstid än andra…….
    Ett annat tips är (som du säkert känner till) att göra något gott för dig, kanske bara vara med dina tankar, kanske läsa något, lyssna på något eller titta på någon rolig film (som du nu fick av C) osv…..
    Du behöver inte göra något för mig just nu, bara var dig själv……..
    Kram till dig!!!

    • ro Says:

      ”Bara vara med mina tankar” lätt så jätteskönt måste jag erkänna 🙂 Jag älskar vara för mig själv även om jag vill gärna veta att någon finns hemma 🙂
      Kramar!

  4. Varvara Says:

    Ja, jag har ibland funderat om jag ska ha en blogg, men nej, det finns inte plats för en sådan just nu i mitt liv. Jag nöjer mig med att gå in o skriva en kommentar i bloggar som jag är intresserad utav. Jag är glad att jag fann din!!
    Värme till dig!!

    • ro Says:

      Om du skulle få lust kan du ju alltid gästblogga hos mig 🙂 Jag tror jag skulle kunna lägga dig som användare till och med men (så du kan bara gå in och skriva inlägg) jag har inte koll precis hur detta fungerar… Kan säkert ta reda på det om det skulle bli aktuellt 🙂
      Kram! 🙂

    • Varvara Says:

      Javisst, jag har ju erbjudit mig tidigare. Jag har lagt in det i min plan i höst…..vi hörs vidare om det!
      Var rädd om dig!
      Hur blev soppan?
      Värme skickar jag igen!!

    • ro Says:

      Den blev faktiskt god 🙂 som lös guacamole 🙂
      Får nog lägga ut recept imorron…
      Men jag kunde inte låta bli o äta min pasta och ost också…
      Få se hur det blir imorgon…
      Kram!

  5. Anneli Says:

    Hej Bloggsyster!! Lider med dig!! Åh vad jag önskar att jag visste var du bor – tänk om det är någotsånär nära så vi kunde träffas!! (Jag bor i Avesta, Södra Dalarna men har en fot kvar i Stockholm)
    Jag har lite tips som du kanske kan prova: Det här med vegankost kan vara en bra idé! Kött är väldigt syrabildande och inte alls bra för kroppen – speciellt inte för lederna! För mycket protein är INTE bra!!
    Salt kan du nog äta lite av om du använder havssalt eller ännu hellre det rosa Himalayasaltet! Trocomare är ett annat tips om du vill ha ett bra örtsalt.

    Vitkål är inflammationsläkande; bra att äta och till omslag. Till omslag kavlar man vitkålsbladen så de blir platta och lite söndertrasade och lägger över det inflammerade området. Byt till nya blad varje timme tills det blivit bra. Men att lägga kålomslag på alla lederna blir ju knepigt…!! Men ät det i alla fall!!

    Drick MYCKET vatten!! Och gör gärna som jag – gör en detoxkur! Fråga på en Hälsokostbutik – de har flera sorter att välja mellan oftast!

    Potatisvatten är ett gammalt beprövat botemedel som bl a Lilly Johansson körde med på sitt hälsohem Föllingegården. Men… Har inte jag redan skrivit om det till dig??
    Eller var det på nån annans blogg…? Jag skriver det för säkerhets skull!
    I ett halvlitersmått skivar man ner en renskrubbad potatis, häller på vatten tills måttet är fullt och låter det stå svalt och övertäckt över natten. På morgonen tar man ur potatisskivorna och dricker upp vattnet. Tror det ska drickas på fastande mage. Potatisvatten kan du dricka hur länge som helst – det finns inga oönskade biefekter!!

    Hoppas du blir bättre fort, fort!!
    Hör av dig om du behöver fler tips!! Jag har några Naturläkeböcker jag kan titta i och se om det finns nåt mer man kan göra!

    • ro Says:

      Tack så mycket för alla tips!
      Jag bor inte så långt ifrån Dalarna faktiskt…
      För mycket protein=inte bra, tänk, och jag som försöker äta mycket protein pga hypertyreosen så jag inte tappar muskelmassa… (vet inte om det hjälper egentligen men jag gör det för säkerhets skull…)
      Jag vågar inte göra någon detoxkur, har tänkt på det men jag vet inte hur min kropp skulle reagera av att en massa gifter frigörs i kroppen helt plötsligt… Har läst att giftstruma kan dyka upp just efter hårdbantning till exempel just för att en massa gifter frigörs i kroppen men vet inte om det stämmer egentligen… Och örter får jag egentligen inte heller använda för de kan också påverka sköldkörtel och eftersom ingen vet hur (eftersom ingen forskar i det) så gäller att undvika nästan alla örter… Värst var nog kamomil tror jag men jag vet inte varför… Men jag gillar ändå inte kamomilte så jag bryr mig inte 😉
      Men vitkål kan jag säkert prova, och dricka mycket vatten… 🙂
      Potatisvatten har jag aldrig hört talas om, hur funkar det? Blir det inte för mycket stärkelse då?
      Havsalt eller trocomare använder jag alltid 🙂 De har natuligt jod i också, gillar inte när det är tillsatt… Har för mig att rosa himalaya salt inte har jod, men visst är det vackert! 🙂 Jag tror jag hade en rosa saltsten en gång bara för att det var så snyggt 😀 (och inte för att slicka på som korna 😉 ) hehe

  6. Anneli Says:

    Svar på din kommentar på min blogg:
    Ha, ha!! Jag förstod nog vad ”pip” betydde och jag håller fullständigt med dig!! 😀

    Jag vet knappt vad hjärtsvikt är heller, men jag vet tyvärr hur det påverkar mitt hjärta: Det slår för svagt/ineffektivt, oregelbundet och med två olika takter samtidigt emellanåt, jag får hjärtrusningar/klappningar stup i kvarten som ibland t o m gör ont och/eller gör att det ”snörper åt” i strupen. Ganska så otrevligt kan jag säga utan att överdriva…!
    Detta gör att jag blir väldigt trött – helt slut faktiskt, men jag är så van vid det så det är bara när jag blir så där extra trött som jag var igår som jag lägger märke till det. Men sen jag började med Kyäni Sunrise har jag blivit mycket piggare, men när man börjar på botten så är det lååång väg upp!!

    Kom just på att Sunrise innehåller massor med bär som är bra mot en massa saker – bland annat inflammationer!! Du kanske skulle prova?

    • ro Says:

      Det låter verkligen läskigt och jobbigt… Jag hoppas du blir bra så dessa läkare kan få sitt livs chock! 😀 (och för din skull också så klart 🙂 )
      Det lät faktiskt jättebra med en massa koncenterade bär och så 🙂 Det skulle jag inte ha någonting emot att prova 🙂 Jag har bara ett problem att jag har en massa kosttillskott och liknande hemma som jag sedan glömmer bort och aldig äter… Men det är mest för att jag tycker det är jobbigt att svälja piller… Men detta Sunrise var ju flytande eller? Ska den stå i kylen kanske? Då blir det lättare att komma ihåg 🙂

  7. Antonia Says:

    Ja, vi separerar också våra magtrakter på ungerska. Inget missförstånd där heller.
    Jag äter också en hel del Treo för den hjälper delvist när jag får migränliknande huvudvärk, och hjälper även när jag får ont i benen, och även när den blir rastlös.
    Så magen har ni blivit känslig ( har fått blödningar förr) Så jag försöker ta treon i samband med mat. Men ibland får jag på natten och då är man inte upplagd för att äta heller. Min läkare tipsade mig att då skulle ta en novalucol innan jag tar treon. Och det har fungerat utmärkt.
    För övrigt brukar jag sätta mig på kamomill te också, smakar kanske inte så super men ser jag den som medicin och ofta sveper jag bara i ett svep.

    • ro Says:

      Det är just det jag är rädd för… Har också fått magen förstört sen tidigare… jag tror inte det har blivit några blödningar dock…
      Det är aningen bättre nu med fingrarna (eller så kanske jag har vant mig och slutat tänka på det…) så jag hoppas få klara mig utan mediciner… Värst är när jag ska göra saker som pressa citroner, öppna burkar osv…
      Kramar!

    • Antonia Says:

      Jag har fått artos för några år sen. Då fick jag Artrox utskrivet, men i första vändan hjälpte det ingenting så jag slutade med den. Men smärtan blev värre och av ren desperation började återigen äta de tabletterna som ända redan jag hade.
      Men den här gången började jag märka efter några veckor att det blev bättre i fingrar , höft och knäledarna. Nu är det bara en av tummen som fortfarande lite svår att böja som jag skulle önska, men det kan jag acceptera 🙂

  8. Elvira Richerds Says:

    I wish I had the ability to write as well as you do!


Kommentera

