Varför röker du mamma?

Mamma, varför röker du? Vill du inte vara kvar hos mig länge? Vill du inte se mig växa upp? Älskar du inte mig? Älskar du inte dig?

11 svar to “Varför röker du mamma?”

  1. Antonia Says:

    Vad dagens barn är mycket klokare än jag var i deras ålder.

    • ro Says:

      Barn förstår mycket mer än man tror…

  2. Jasmine Says:

    Starkt inlägg! Jag känner igen de där tankarna.

    Svar: Så bra att du hittade min profil! Fick du reda på något spännande?
    Kram

    • ro Says:

      Tråkigt att du kände igen dig…
      Har faktiskt inte hunnit läsa din profil än! 🙂 återkommer…

  3. Anneli Says:

    När jag rökte låste mina barn ut mig på balkongen och gömde mina ciggaretter, men inte hjälpte det…! Inte förrän jag hade slutat röka, men sen börjat smygröka och gått ut i ”ett ärende” – d v s för att smygröka utan för porten, och sen slängt fimpen i toan men glömt att kolla om den verkligen vart nerspolad och min äldsta dotter (då 8 år) hittade den….! DÅ, tack vare min dotters förskräckta uppsyn och det hon sa, lyckades jag äntligen sluta för gott!!
    Så här sa hon: ”Mamma, mamma!! Det ligger en fimp i toaletten”!! Jag fann mig snabbt och ljög ihop att jag hittat fimpen utanför porten och tog upp den så att inget barn skulle få tag på den, varpå min dotter sa: ”Åh mamma!! Jag blev så rädd!! Jag trodde att du hade börjat röka igen”!! Gissa att jag skämdes!! DET och att jag några månader senare blev gravid med mitt 3:dje barn hjälpte mig att aldrig börja röka igen!! Och det är faktiskt precis 20 år sen!! 😀

    • ro Says:

      Ja, är man beroende så är man det…
      Många barn tänker de tankarna men aldrig vågar yttra dem. Det är inte meningen att barnen ska få föräldrarna att sluta även om det kan hända att de lyckas med det. De som inte lyckas ska inte behöva leva med skuldkänslor, det är faktiskt föräldrarnas ansvar, det är de som är de ”vuxna”…
      Bra att du slutade till slut.

    • Anneli Says:

      Ja, det tycker jag med!! Att röka är ett dyrt sätt att skaffa sig sjukdomar på!!!

  4. Anneli Says:

    Svar på din kommentar på min blogg: OJ!! Nu gav du mig jobb!! 😉 Jag plöjde faktiskt igenom hela – både del 1 och del 2! MEN; det var så mycket text och tabeller så jag orkade inte riktigt hänga med i resonemanget…!
    Dock tror jag att han har en poäng! Det ÄR lätt att underskatta hur mycket man äter! Det är alldeles för lätt att lura sig själv, men jag blev förvånad över att det var så mycket som han påstod!
    Han verkar ju ändå öppen för att det finns människor som ”mot alla odds” inte går ner i vikt, och hans resonemang om att ju mer man går ner i vikt ju färre kalorier behöver kroppen för att ta sig framåt och ju långsammare går man ner i vikt tror jag stämmer alldeles förträffligt – jag har bara inte tänkt på det förut!
    Jag hoppas verkligen att jag orkar leva en hel vecka på enbart proteindrinkar för då vet jag ju exakt hur mycket jag får i mig av allting! Men hittills har jag bara levt på enbart drinkarna en enda dag…! Vi får se hur jag gör…!

    • ro Says:

      Oj, fanns det del 2 också? Den missade jag totalt…
      Jag tror inte jag skulle orka ens en dag med bara drinkar så jag hejar på dig!! 🙂
      Kämpa på!

  5. Varvara Says:

    Orden väcker tankar och känslor som berör….
    Och visst har barn svårt att yttra tankar….
    Tänker på dig…..skickar en Kram!!

    • ro Says:

      Kramar tillbaks! 🙂


Kommentera

