Äppelmos utan socker, sötningsmedel eller konseveringsmedel… Går det?

Javisst går det och här är ett företag som säljer en sådan produkt 🙂

äppelmos 2

Den klarar sig inte länge efter att man har öppnat burken men det är inga problem: det är bara att portionera i mindre burkar och frysa in 🙂

Och billigt var det också för en sån bra och ekologiskt produkt! 28kr för denna 700gr burken! 😀

Här, serverad med fjällfil med naturlig fetthalt och frebacos goda sockerfria havreringar. Mums!

fjällfil med äppelmos och havreringar

6 svar to “Äppelmos utan socker, sötningsmedel eller konseveringsmedel… Går det?”

  1. Anneli Says:

    Min mamma kokade alltid äppelmos helt utan socker! Det blir ju hur gott som helst!! Och precis som du säger så är det lätt att frysa in i mindre burkar eller t o m plastpåsar!!

    • ro Says:

      Jag undrar egentligen vem som kom på idéen (stavning?) att hälla socker i allting… Äppelmos går uppenbart alldeles utmärkt att göra utan socker 🙂

      Påsar med äppelmos i? Har du provat, funkar det? Jag vill inte få äppelmos i hela frysen…

  2. Emma Says:

    DEt låter gott! Men det är mycket roligare och billigare att göra själv… mixa bara äpplen och dadlar eller torkade aprikoser/fikon/plommon tillsammans så har du en supergod äppelmoskräm!

    • ro Says:

      Hej, Emma!

      Självklart är det billigare att göra själv, det gör jag också ibland 🙂

      Samtidigt är jag oerhört tacksam för allt jag hittar färdigt, det blir rätt så mycket tid i köket om man ska göra allting själv… (vilket jag mer eller mindre ”tvingas” göra eftersom jag inte tål socker -men det visste du ju inte-)

      Sen ville jag också visa att det olika företag använder som ursäkter för att göra äppelmos med kemikalier i, håller helt enkelt inte. Det går visst att göra på annat sätt om man bryr sig om kvalitet och inte bara vinst…

      Att mixa äpplen med torkad frukt låter jättegott minst sagt! Tack så jättemycket för tipset! 😀

      Ha det gott!

  3. Lena Says:

    Det var min första dag på jobbet och jag är hur trött som helst. Blä. Hoppas din var bättre.

    • ro Says:

      Jag kan förstå att du inte fick det lätt första dagen… Hoppas du vänjer dig fort!
      Skickar styrkekramar! 🙂


Kommentera

