Varför en dag i sänder? (del1)

Det känns lustigt att jag bytte bloggnamn men ändå rätt för det är precis så jag lever nu…

Detta pga att det kommer fortfarande jobbiga dagar så jag klarar inte av att titta så långt framåt, jag tar dagen som den kommer och gör så gott jag kan med den…

Mitt största problem är att inom mig finns det enorma ton av rädsla… Rädsla är något alla har men just i mitt fall är det min största utmaning i mitt liv. Den har alltid varit där, sedan jag var barn och ingen har kunnat får den att försvinna. Detta är min kamp, jag kan få hjälp men i slutändan måste jag själv slås mot mina ”inre monster”…

Jag fick en kommentar om att det inte skrivs så mycket om hur man blir frisk. Så jag satt och funderade igår om hur jag egentligen blev frisk? Det kan vara bra att veta, om jag kan fortsätta göra dessa saker så kan jag ha större chans att fortsätta vara frisk…

För mig, jag ser sjukdomar på ett helt annorlunda sätt än många verkar göra. De flesta anklagar sin sjuka kroppsdel för att den ”gick sönder” eller inte fungerar som man vill att den ska. Jag har också haft stunder då jag undrar ”varför” men jag kan inte anklaga min kropp för det. Som jag ser det så vill våra kroppar må bra och de mår bra om de får chansen. Sjukdom kommer, i de flesta fall, inte från ingenstans utan anledning. Det betyder inte att vi alltid kan ta reda på den anledningen, men det betyder inte heller att den inte finns.

Det sättet att se på sjukdom har påverkat hur jag har hanterat mina besvär och fortfarande hanterar dem. Jag tycker att frågan man bör ställa sig är ”vad behöver jag/min kropp för att bli frisk?” och verkligen vara öppen för att ändra allt möjligt! Kost, motion, livstil, till och med bostadsort eller flytta till ett annat land! Man kan behöva ändra vilka man umgås med, hur man tänker, precis allt!

Jag tror det är just därför det kan vara så svårt att bli frisk. Allt beror på hur villig man är att förändra sig själv och sitt liv. Vi människor älskar vanor, även de dåliga vanorna. Så länge det är en vana så känner vi oss trygga även om det gör oss sjuka. Tanken är att få nya vanor som gör att man mår bra istället!

De flesta människor vill däremot bara ta ett piller och fortsätta leva som förut. Vi har lärt oss sen vi var små att när man är sjuk så går man till doktorn och tar ett piller och blir frisk. Vi lär oss inte att ta eget ansvar för vår hälsa.

Jag menar inte att folk inte ska söka vård, det menar jag absolut inte! Jag skulle bara vilja se fler människor som inte lyssnar blint på läkare utan tänker själva också. Det är en tid då vi har tillgång till så mycket information… Det kan vara både bra och förvirrande men vi får se till att klara av det och lära oss att hantera dessa enorma mängder av info.

Jag tror vi lever i en tid då vi måste lära oss tänka för oss själva och ta egna beslut. Vi kan inte längre bara lite på allt som serveras… Ta till exempel hysterin med svininfluensavaccinet. Jag tror det som hände visade mycket tydligt var vi står när det gäller att ta eget ansvar versus lita på överheten…

Det blev ett långt inlägg, jag får avbryta här för tillfället… Det får bli en del 2 då jag tänkte skriva lite mer konkreta tips om vad jag gjorde för att bli frisk. Vem vet, de kanske kan vara nyttiga för någon annan också? Det är bara ni som vet vad som är bäst för er, känn efter, om något inte känns rätt, gör det inte 🙂

Vi hörs igen!

PS: Ville bara göra ett viktigt tillägg angående dett med att bli frisk: Jag tror nämligen att det kan finnas fall då av olika anledningar är det inte ”meningen” att man ska bli frisk… Med det menar jag att det behöver inte betyda att man inte gjort tillräckligt mycket eller de rätta sakerna om man inte lyckas bli frisk och man ska aldrig anklaga en annan person för att de är sjuka! Ingen vill vara sjuk och vi gör så gott vi kan med de förutsättningarna vi har för tillfället. Detta är viktigt att påpeka eftersom det finns folk som går runt och predikar att man ska göra si och så och om det inte lyckas så har man gjort fel. Jag tycker det där med hälsa är lite mer komplicerat än så… Vi är ju inte bara kropp utan även själ… Själen kan ibland ”behöva” att kroppen är sjuk…

16 svar to “Varför en dag i sänder? (del1)”

  1. 3pa2 Says:

    Du skriver att man inte skall anklaga den som är sjuk. Det är väl riktigt. Dock kan jag se ibland att sjukdomen eller identiteten som sjuk person kan bli en bekvämlighet för en del människor. Det ser jag som farligt inte bara för människan själv utan även för omgivningen. Å andra sidan kan det ta lång tid och vara svårt för en f.d sjuk människa att hos omgivningen ändra bilden av sej själv från sjuk till frisk.

    • ro Says:

      Det är en riktig fälla det!! Så bra att du tar upp det! Det har jag också märkt (det är alltid något man missar skriva…) och tycker inte heller det är bra… Det känns så konstigt ibland när jag läser om folk som pratar om fibromyalgi till exempel och de säger ”min fibro…” det låter nästan lite kärleksfullt, som om det vore ens kompis eller något… Men det är kanske bara ett sätt att prata? Jag vet inte…

  2. Anneli Says:

    Va’ bra Artemis att du tar upp detta!! Jag håller fullständigt med dig i det du skriver!! Och 3pa2 har en viktig vinkling också!!
    Det ska bli spännande att läsa del 2 om vad du gjort för att bli frisk!! 😀

    • ro Says:

      Hej! Och jag som precis tänkte på dig! 🙂

    • Anneli Says:

      Så trevligt!! Hoppas jag….!! 😉

      Svar från min blogg där urbanista skrivit till dig, och nu även jag:
      Ett litet förtydligande ang Biofood: Det är ett grossistföretag som Hälsokostaffärer (bl a ) köper varor ifrån. Om du går in på närmaste Hälsokost så kan de säkert ta hem det åt dig!

    • ro Says:

      Trevligt! Självklart trevligt! 🙂

    • Anneli Says:

      Det låter bra!! 😀
      Här kommer ett nytt svar på din kommentar på min blogg:
      Läkarna verkar ta det lugnt…! Jag tror att de tycker att ”det finns ju alltid massa olika medicin, och hjälper inte det så kan vi operera in en pacemaker och hjälper inte DET så ställer vi henne i kö för en hjärttransplantation…”! Det är nämligen det som väntar i den traditionella vården..! Men jag skiter nog snart i dem!! (Återigen; ursäkta språket!) Bara jag hittar en bra Naturläkare och lite kontanter så kommer jag att konsultera den!! Men under tiden så får jag väl lov att ta den medicinen som skolmedicinen erbjuder – annars riskerar jag att hjärtat ytterligare skadas. :´-(
      Tack för kramarna!! 😀

    • ro Says:

      Jag förstår att du tvingas göra så…
      Vi får hoppas du får vinna på lotto så du kan söka vilken vård du vill!
      Eller att vetenskapen blir ”upplyssta” och börjar sammarbeta med alternativa metoder… Vore det inte roligt om man kunde få flera alternativ inom vården? Fast nu får man vara tacksam om det som redan finns överhuvudtaget fungerar…
      Nåja, man kan alltid drömma 🙂
      Kramar!

  3. kickan34 Says:

    hej! Tack det e mycket bättre nu! 🙂 Hur e det själv?!

    Nej om man gör fel i kampen om att göra allt för att bli frisk, så har man misslyckats. Det e ju så bara. enligt andra. 😦

    Kramar och hoppas du får ett bra veckoslut! 😀

    • ro Says:

      Jodå, tack! jag kämpar här också 🙂
      Har man kämpat tycker jag man ska få credit i alla fall för det, oavsett resultat!
      Kramar! 😀

  4. Varvara Says:

    Fint skrivet, Artemis!
    Det är bra att du ändrar riktning och fokuserar på nya saker (dvs.på att hålla dig frisk). Jag anser att vi själva har ansvaret för vår hälsa, det handlar om tankar och livsstil, kost och motion. Vi har all makt att påverka den! Då syftar jag på att vi kan läsa oss till en hel del information, tänka själva lite och sedan ta beslut. Man behöver vara motiverad, dvs. viljan att hålla sig frisk och bli frisk bör ju vara drivkraften.

    I dag har jag och min man ”kickoff möte”! Då sätter vi oss ner och går igenom ekonomi, våra mål (gemensamma och individuella) och sådant som rör familjen. Vi brukara göra det två ggr om året. Det är så spännande!
    Ha en fin dag, det ska jag ha!!
    Kram

    • ro Says:

      Tack! 🙂
      hmmm, jag vet inte om vi menar samma sak med ”ansvar” här men det är ungefär så jag också tänker… Jag tycker bara att det kan handla om mycket mer än ”att inte ta ansvar” om man inte blir frisk. Man kan ha verkligen försökt… Sen finns det saker som vi inte själva kan påverka som till exempel barn till rökande gravida som kan få skador… Det är väl knappast barnets ansvar i det fallet…
      Men att vuxna människor behöver ta mer ansvar för sin hälsa, det tycker jag. Jag är bara inte helt med om tankesättet att allting är individens ansvar, och bara man vill så kan man göra vad som helst… (det finns ju gränser, vi är ändå människor…) Men det kanske inte är det du menade?
      Jag har nämligen varit med om att höra att ”allt jag går igenom är mitt ansvar” och jag tror inte det hjälper att säga så till människor som mår dåligt. Bättre att säga till dem vad de kan göra för att påverka situationen, men det är skillnad att säga: ”det här kan du göra” och att säga ”det här är ditt ansvar”. Det senaste låter ganska så anklagande, även om det kanske inte är menat så…
      Det är ungefär så jag tänker…
      Ha det gott!
      Kramar!

  5. Antonia Says:

    Intressanta tankar. Själv har jag aldrig funderat varför jag har blivit sjuk i det ena eller den andra. Jag bara tar den.
    Men jag antar att de flesta vet vad som är bäst för en själv.

    • ro Says:

      Jag antar det beror lite på vad man har… Ibland kan det vara bättre att inte tänka för mycket och låta det vara så går det över av sig självt. Inte bra att övertänka heller, balans är nog bäst 🙂

  6. Kickan34 Says:

    Ibland kan de ju vara så att man e så sjuk att man inte kan tänka själv och tar vad som helst man får av läkaren.. Ville bara påpeka det . 🙂

    • ro Says:

      Självklart kan detta också hända! Tack för att du påpekar det!
      Kram 🙂


Kommentera

