En läsare tipsar… (igen) =)

En av mina läsare, Varvara, som tidigare har tipsat om denna gulliga video.

Skrev ett par rader som hon vill dela med er! Läs gärna, det är mycket intressant 🙂

Sitter här o läser ”Mandeltädet i din trädgård” av Thich Nhat Hanh, och mediterar… Thich Nhat Hanh menar att vad vi än gör ska vi meditera. Man ska meditera när man går, står, ligger, sitter, arbetar, diskar osv. Att vara uppmärksam 24 timmar om dygnet, inte bara under den timme som du avsätter för att meditera. Intressant eller hur? Han menar vidare att varje handling måste utföras uppmärksamt. Att varje handling är en helig handling, en cermoni i sig.

Det första jag kom att tänka på är hur de allra flesta av oss bara rusar igenom livet. Allt ska göras snabbt och bli färdigt så fort som möjligt för att vi sedan ska göra… ja, inte vet jag vad egentligen, eftersom då brukar det vara dags att gå lägga sig tills nästa dag kommer med flera uppgifter som ska göras…

Vad tänker ni när ni läser detta? Känner ni igen er? Eller ni kanske är duktiga på att meditera och leva i nuet? 🙂

Ha det gott!

9 svar to “En läsare tipsar… (igen) =)”

  1. Anneli Says:

    Jag tänker att ”shit, va’ jobbigt att gå och vara uppmärksam hela tiden”!! Om vår värld bara bestod av gullegull, tolerans och kärlek gick det väl ann, men det gör den inte!
    Nu förstår jag att det är vad man själv gör som han menar, men det tar nog rätt lång tid att få till en naturlig meditation hela tiden – och tills man gör så är det nog riktigt jobbigt kan jag tänka mig!! Men kanske är det värt det?!?

    • ro Says:

      Jag ska inte säga emot dig för själv mediterar jag i princip aldrig…
      Men att lära mig meditera ingår i mina ”want to do” här i livet… Jag tror definitivt det kan vara värt det!

  2. Anneli Says:

    Svar på din kommentar på min blogg:
    Ja, du anar inte!!! Det är enormt frustrerande!!! Men som tur är så är jag inte så våldsam 😉 så vågen står kvar!! 😀
    Va’ bra för dig att du inte blir hungrigare av träningen!! Men som du säger så är det viktigt att äta efteråt!!
    Du, den där videon blir jag nyfiken på!! Lägg upp den så fort du bara kan!!! (Helst igår…!!! 😉 ) KRAM!!

    • ro Says:

      Ibland blir jag hungrig men känner samtidigt för trött för att äta… Men jag tror det blir bättre med tiden 🙂
      Nu har jag lagt ut videon!

    • Anneli Says:

      Ja, jag har sett det!! 😀 Tack!!

  3. Jasmine Says:

    Att leva i nuet är något jag inte gr speciellt ofta. Jag kan göra det ibland, och det är när jag trivs riktigt ordentligt. Annars är jag som alla andra; stressar hit och dit, men kommer ingenvart.

    Jag läste en del av inlägget du skrivit om drömmar. Det var fint. 🙂

    Svar: Tack för din kommentar. Du har så rätt, så rätt. Och det är synd att det ska vara så. De som vill ha hjälp ska få hjälp. Man ska inte behöva skrika, för att ens medmänniskor ska se allvaret.
    Kram

    • ro Says:

      Det är jättelätt att dras med i detta tycker jag, eftersom nästan allt kör så…
      Tack för dina snälla ord! 🙂
      Kram!

  4. Varvara Says:

    Mindfulness i vardagen, är en enkel forma av meditation som alla kan träna sig till och använda i sin vardag. Ola Schenström har skrivit en fin bok om det, den använder jag på mina minfulnesskurser. Ett annat boktips är ”Lycka” av Titti Holmer.
    Ha en fin ”mindul” dag!
    Kramar & filaka!!

    • ro Says:

      Aha, jag visste inte att du har mindfulnesskurser 🙂 Låter intressant och roligt! 😀
      Kram! Filakia 🙂


Kommentera

