Godmorgon!

Idag är det en fin dag = sol 🙂

Jag vaknade rätt så trött fast jag sov rätt många timmar. Undrar om jag inte kan ha järnbrist eller något…

Nu har jag ätit frukost och är aning piggare. Funderar på att ta en promenad och sen iväg till gymmet 😀

Och ifall ni undrar hur jag har tid för sånt så studerar jag på distans. Då kan jag sitta och plugga mycket en dag och ta det lungt nästa dag. Eller plugga på kvällen 🙂

Hoppas ni får en härlig dag idag!

Kram 🙂

Publicerat i dagbok. 11 Comments »

11 svar to “Godmorgon!”

  1. Anneli Says:

    Va’ duktig du är som tränar!! OCH tar promenad!!
    Vad är det du pluggar (till)?

    • ro Says:

      Tack!! 😀
      Vet du, jag orkar faktiskt inte prata så mycket om studierna i bloggen. Tycker det är jobbig nog att ta mig igenom dem som det är…
      Kram!

    • Anneli Says:

      OK! Det är lugnt!! En av fördelarna med att blogga är ju att man bara skriver det man vill!! Jag tänker på det ibland när jag funderar på vad jag ska skriva i min blogg – det är ju faktiskt massor som man utelämnar!! Och det går ju inte att skriva om allting – vem farao skulle orka läsa?!?

    • ro Says:

      haha, precis 😉

  2. Antonia Says:

    Trötthet kan mycket väl bero på järnbrist.
    Skickade en av mina kunder till läkare för att kolla det. För hon har känt sig trött snart i 2 år.
    Och ja, hon hade järnbrist.
    Det är vanligt bland kvinnorna.
    JAg hade det själv för några år sen. Jag bara släpade mig runt. Då hade jag en lite längre sträcka till mitt jobb, och såg det som en utmärkt sätt att motionera. Men istället för att bli piggare – vilket jag förväntade – blev jag bara tröttare och tröttare. Jobbigt var det.
    Berättade det till min läkare, och blodprov gjordes. Den visade att jag hade låga värde. Järnmättnaden låg på 5 istället för 20-50 som det är det normala.
    Hon tyckte att jag skulle ta järntabletter. När jag sa att jag redan åt som jag har köpt på hälsokost, skrattade hon bara och frågade hur mycket järn den innehöll. 5 mg sa jag. Du behöver mer än så. Så hon skrev ut Duroferon som innehöll 100 mg.
    Inom 2 veckor var jag bra,
    Och den här tröttheten har jag haft länge innan, så i efterhand började också undra om min depression kan ha berott på min järnbrist. För jag hade väldigt låga värden innan det här upptäcktes. Kunde man se på tidigare prover – men inga läkare har uppmärksammat det.
    Hur som helst mår jag nu bra. Men ibland kanske 2 gånger per år tar jag lite järntillskott, så jag inte hamnar i samma situation igen. 🙂

    krm

    • ro Says:

      Ja, järn är viktigt! Jag har tagit prover många gånger tidigare och jag har aldrig blodbrist utan ”låga järndepåer” som de säger… Men järntabletter blir jag så förstoppad av, det är redan illa som det är så det räcker inte med att ”äta lite fibrer” och ”dricka mycket vatten” som sjukvården tror att det ska räcka med…
      Förr i tiden åt jag blodpudding när jag kände att det behövdes och kände skillnad direkt (det kan jag inte påstå om tabletterna däremot). För mig personligen, jag tror kroppen tar lättare upp järn som finns i mat än i tabletter. Och det är inga små mängder järn i blodpudding, det är rejäla mängder!! Men nu kan jag inte äta den för att den innehåller socker… tyvärr…
      hmmm… man får väl vara kreativ och hitta på nya lösningar…
      Det låter toppen att du blev hjälpt (även något försenat…) så du slapp gå runt och vara trött hela tiden!! Såna prover borde vara rutin tycker jag samt även kolla andra vitaminer och mineraler… Många går runt med brist på det ena och det andra utan att veta om det! Så fort man söker vård för trötthet tar de fram antidepressiva… Det är ju helt sjukt!
      Sköt om dig!
      Kramar 🙂
      PS: Det känns som att vi har pratat om det förut i bloggen du och jag? Jag fick en dejavu (stavning?) känsla när jag läste min kommentar…

    • Antonia Says:

      Nu när du nämner det så kanske har vi pratat om det. Mitt minne börjar svika.
      Hoppas att du löser problemet med dina järnvärde. ( själv har jag aldrig fått förstoppning av duroferon för den nog innehåller även nåt liten laxering, just för att motverka förstoppning)
      Då är det bara att äta spenat i stora lass och blåbär. 🙂

    • ro Says:

      Jag har faktiskt varit jättesugen på spenat på sistone, har ätit en hel (stor) påse på typ 3 dagar 🙂 Jag kanske kan kolla det där duroferon också, det kanske går bättre med den? Vet inte vad jag ska göra om jag ska vara ärlig, jag vet inte säkert om jag har brist heller och jag har för mig att det inte är bra med för mycket järn heller. Frågan är hur jag ska övertala sjukvården att ta prover… hmmm…

  3. Lena Says:

    Vad härligt med träning. Visst piggar det upp? Men jag kan tycka det är jobbigt innan.

    • ro Says:

      hmmm… piggar upp… jag måste säga både ja och nej för min del… men jag tror jag har en benägenhet att köra slut på mig annars känner jag inte att jag har tränat…
      Menar du att det är jobbigt innan för att man ska motivera sig att börja träna?
      Kram 🙂

  4. järntabletter « En dag i sänder Says:

    […] gjorde jag det i alla fall, köpte […]


Kommentera

