”baksmälla”frukost

Efter musselfesten igår kände jag att jag behövde en lättare frukost 🙂

Så det blev denna goda som jag kan varmt rekommendera!

bas: grekisk yoghurt+kesella+vaniljpulver+osötat äppelmos

frukt: melon+kiwi+nektarin

Passa på nu när de sista sommarfrukterna är här! 🙂

Jag vägde mig idag med och det verkar gå åt rätt håll igen plus att midjan har minskat något. När jag började träna började jag gå upp i vikt och blev lite fundersam hur det skulle gå… Men det verkar som att kroppen behövde vänja sig vid de nya förutsättningarna…

Man måste äta ordentligt när man tränar, inte minst äta fett, oavsett om man äter LCHF eller inte. Jag blir så frustrerad på alla tjejer som inte äter fett, om det är någon som behöver fett så är det just kvinnor! Dessutom så om man inte äter fett så försöker kroppen spara på fettet den redan har…

Vad ska man göra för att nå ut till folk? Den där myten att fett är dåligt lever vidare känns det som. De enda som äter fett är LCHF-ätarna men vad händer om man inte vill äta enligt den kosten? Då är man tillbaka till de gamla vanliga rekommendationerna…

Nu säger ”experterna” i och för sig att tjejer behöver lite fett så lite fett ska man äta. Men det ska fortfarande vara ”lite” fett.

Jag har alltid ätit massor med fett och mått bra och varit smal. Visst det kan vara så att min kropp är byggd på det viset men jag är helt övertygad om att en fettsnål kost skulle kunna förstöra detta för mig. Jag tror just att faktum att jag har ätit mycket och inte varit rädd för att äta plus att jag har rört på mig mycket har bidragit till min höga förbränning (i alla fall när min sköldkörtel är frisk). Min kropp litar på mig att den kommer att få fett så den har ingenting emot att förbränna det.

(Sen har jag varit mycket stressad och så när jag var yngre men det är jag knappast nu så det kan inte varit bara det…)

Så resonerar jag i alla fall. Jag är inte expert och jag vet att det finns variationer. Det finns dessa människor som går upp i vikt av typ luft och jag kan bara konstatera hur jobbigt det måste vara… Men dessa är undantag och inte regeln. Många tjejer förstör sin förbränning genom banting…

Vad tycker ni? Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Publicerat i maten. 10 Comments »

10 svar to “”baksmälla”frukost”

  1. Anneli Says:

    Hej Artemis!! Jag tror du redan vet vad jag tycker..! 😀
    Men i tillägg till att säga att fett är nyttigt och livsviktigt så vill jag bara förtydliga att det är det NATURLIGA fettet som är nyttigt; smör och kallpressade oljor – inte margariner och billigare oljor!! Den senare kategorien går under benämningen ”fulfett” i min värld!!
    Ja, jag vet inte vad mer man kan göra för att informera alla fettskrämda människor…! Tror dock att fler och fler börjar fatta och att det sprider sig! Hoppas det går fortare och fortare också att få folk att förstå!!
    Jag har ju med största sannolikhet förstört min förbränning genom bantning, och det känns inte kul att ha blivit ”lurad” till att förstöra sin kropp och dess funktioner!!

    • ro Says:

      Ja, vi har nog pratat om det förr 🙂 Och det känns som att jag har skrivit om detta flera gånger i bloggen…
      Mycket bra tillägg det du skriver!!! Jag glömde helt och hållet detta med fett och ”fett” mest pga att margarin är något fullständigt otänkbart i min kost!! Som tur är så växte jag upp med en mamma som var mycket klok före sin tid och köpte aldrig margarin, charkuterier och dylikt så jag lärde mig tidigt att dessa fuskprodukter inte är mat helt enkelt.
      Tyvärr så förstörde hon sin hälsa genom att röka däremot 😦
      Men hade hon inte ätit nyttigt så kanske hade hon levt ännu kortare, vem vet…
      Jo, det är därför jag skriver så mycket om detta, jag vill att det sprider sig! Jag tror inte hela befolkningen kommer någonsin att börja äta LCHF så jag tycker man måste nå alla, oavsett kostvanor. Vi är ju olika och olika koster passar oss men vissa saker är nog gemensamma för de flesta och margarin är nog inte bra för någon! (enligt mig)
      Har du sett förresten alla reklam om margarin, hur det skulle vara ”nyttigt” och skit… Jag blir så frustrerad, det borde räknas som falsk marknadsföring eller något!
      Tråkigt att höra att du blev ”lurad” till att banta, det visste jag inte… Var det när du var yngre det? Men kämpa på, våra kroppar kan mycker mer än vi tror, det kan fortfarande vända för dig, du ger ju din kropp en massa näring och nyttigt nu!
      Kramar!

    • Anneli Says:

      Min mamma var också en klok kvinna som förstod det här med naturlig mat – och klok nog för att inte röka! Vilket jag ju inte kan säga om mig själv…!
      Jag blir också skitfrustrerad över den vidriga margarinreklamen!! Har god lust att anmäla dem, men till vem?? Livsmedelsverket är ju helt felinformerad!!!

      Ja, det var när jag var mellan ca 24 – 35 år som jag var dum nog att banta…!

      Jag tror inte heller att alla ska äta LCHF!! Vi är olika och har olika behov!!

      Här kommer svar på din kommentar på min blogg:
      Hej Artemis!!
      Menar du att jag inte ser spännande ut??? 😉 Ha, ha!!! 😀
      Ja vi människor är mångfacetterade – så även jag!! 😀
      Jag var tyvärr rätt duktig på att ”dupera” mina föräldrar…! Jag var alltid noga med att tvätta händerna direkt när jag kom hem, tugga tuggummi och skylla på att jag varit hemma hos kompisar vars föräldrar rökte. Det – plus att det liksom inte finns på kartan att en 6-åring skulle röka – gjorde att jag kom undan!
      Var det nåt annat som du aldrig kunde ana om mig??
      Jag vet att många har svårt att tro att man kan vara medial OCH hårdrockare t ex…! Som om man är ”helig” bara för att man kan snacka med döingar…!! 😉

    • ro Says:

      Jovisst, lite spännande ser du ut 😉
      Fast du påminner mig lite om en klasskamrat så de blir det lite bekant 🙂
      Ja, en del som du skrev lätt jag bli att kommentera, och läsa, jag klarar inte av sånt…
      Men, vi har alla våra vägar här i livet och det är bara så…
      Kramar!

    • Anneli Says:

      Va?? Va??? NU blev jag nyfiken!!! Vad var det du inte klarade av att läsa och kommentera??? (Jag visste inte att jag var så läskig!! 😉 )
      Men jag kan garantera dig att jag är väldigt snäll och beskedlig!! Min man brukar ibland klaga på att jag är för snäll och att jag typ aldrig blir arg!! Och de få gånger jag verkligen blivit arg – och då pratar vi ARRRRRG!!! – så har jag ändå kunnat prata lugnt och sansat och varit saklig! Tja… sån är jag!! 😀

    • ro Says:

      Det är allt det där ”andliga”, det pallar jag inte just nu…

  2. Daniel Says:

    den bomben borde jag slafsa i mej imorgon efter partyt

    • ro Says:

      Det tycker jag absolut du ska göra! 🙂

  3. Lena Says:

    Låter som en god frukost. Frallorna var väldigt goda, luftiga och frasiga. Kanske inte världens nyttigaste men jättegoda som sagt.

    Jag brukar stretcha. Men innan jag började träna i sommar så var det ett par år som jag inte tränat mycket eller alls. Så jag har mycket muskler att gå igenom och stärka.

    • ro Says:

      Samma här… Tekniskt sätt har jag en hel del muskler, men tanken är att de ska bli starka också! Sen har jag ingenting emot om de börjar synas ännu mer, inget överdrivet så klart, men jag vill inte ha armar som pinnar….
      Vi får väl fortsätta kämpa på 🙂 Viktigt att vila också, det är då man bygger musklerna!
      Kramar!


Kommentera

