Om det man kan och inte kan göra…

Världen verkar vara indelad i två grupper, en som tycker att det är meningslöst vad man än gör och att det aldrig kommer att ske någon förändring och en som tycker att man kan göra precis vad som helst bara man vill det.

Och jag undrar, vart tog mellanvägen vägen? Kan vi kanske mötas någonstans i verkligheten och inse både våra möjligheter och begränsningar?

Jag blir arg när folk påstår att det är lönlöst att försöka. Lika arg blir jag på de som inte vill inse att det är lång väg att gå. Vi kan försöka, och bör försöka men man måste ta ett steg i taget och acceptera även de små stegen.

Vi måste kunna se på verkligheten annars vet inte vart vi går! Men vi måste också våga ta oss framåt!

Vi kan göra mycket, mycket mer än vi tror, men det betyder inte att det är lätt eller att det inte finns några som helst begränsningar. Om vi kan acceptera och erkänna detta så kanske flera kommer att våga göra något åt saken.

När vi förväntar oss orimliga saker så kan det vara svårt att få andra att hänga med. Vi måste ställa rimliga mål som vi känner att det är värt att kämpa för och som kan uppnås.

Jag vet inte vad som kommer att hända med världen i framtiden. Det enda jag kan göra är så gott jag kan. Jag gillar inte när någon säger att det är lönnlöst och jag gillar inte när någon säger att det inte räcker till. Jag gör så gott jag kan.

Jag är människa och det är en stor värld. Jag kan påverka så gott jag kan och hoppas det blir så mycket som möjligt men det är många viljor här på jorden och jag kan inte tvinga fram saker bara för att jag vill.

Är det någon där ute som tycker de kan göra mer så får ni jättegärna göra det. Men det ändrar inte faktumet att jag gjorde så gott jag har kunnat. Sluta jämföra människor hela tiden.

Gör det ni kan och låt andra göra det de kan så kanske vi kommer någon vart någon gång…

4 svar to “Om det man kan och inte kan göra…”

  1. Anneli Says:

    😀 Bra sagt!!!
    Jag är bara en människa – precis som du! Och du, du och du!!
    Det är faktiskt omöjligt att göra mer än sitt bästa!! Och vad som är mitt bästa kan bara jag avgöra – ingen annan!! Och bara för att mitt bästa inte är lika bra som ditt bästa – eller vad du hoppades var mitt bästa, så är det trots allt ändå mitt bästa – oavsett vad nån annan tycker!!
    Du skriver så bra Artemis, och om viktiga ämnen!! Me like!! 😀

    • ro Says:

      TACK!! Vad snällt sagt! 😀 😀

      Och vad som är mitt bästa kan bara jag avgöra – ingen annan!! Och bara för att mitt bästa inte är lika bra som ditt bästa – eller vad du hoppades var mitt bästa, så är det trots allt ändå mitt bästa – oavsett vad nån annan tycker!!

      Det var precis det jag ville förmedla men fann inga ord och gick runt i cirklar 🙂 Tack för klargörandet!

  2. 3pa2 Says:

    Tror de flesta normala människor pendlar mellan dessa två stadier

    • ro Says:

      Så enligt dig skulle jag vara onormal? Jag tycker inte det är så normalt att vara så extrem antigen eller, svart eller vitt. Världen är betydligt mer nyanserad och om vi kunde se detta så skulle många problem lösas tycker jag. Men som det är nu, så fort en människa gör ETT fel så är många beredda att fördöma HELA personen för det. Det skapar inte förutsättningar för att bli bättre direkt… Därmed inte sagt att vi ska vara vänner med alla, vissa ska man hålla borta för sin egen skull…


Kommentera

