Resthantering

Jag vet inte varför men jag älskar att ta vara på rester 🙂

Och jag avskyr när jag tvingas slänga mat, det känns så otroligt fel…

Idag körde jag en massa resthantering så jag är jätteglad för det 🙂

  • mogna päron fick bli en smoothie ihop med persilja och banan (det är mycket godare än det låter!)
  • fiskpinnar kördes i ugnen ihop med något gammal pesto (det var inget fel på den men jag ville värma upp den för säkerhets skull)
  • halvtråkig färsk spenat fräste jag i lite olivolja
  • igår gjorde jag också en majsmjölspannkaka så jag ”blev av” med majsmjölet också
  • senare tänkte jag göra ”marmelad” på plommon, några krusbär och dadlar (inget socker så klart)

Som ni kanske förstår så kommer jag att tillbringa en hel del tid i köket idag…

Men det är ganska roligt också 🙂 Jag är glad att jag har möjlighet att göra så just nu 🙂

Kram på er!

Publicerat i maten. Etiketter: , , , , . 10 Comments »

10 svar to “Resthantering”

  1. 3pa2 Says:

    Åhh finns två ting jag aldrig slänger, mat och det skrivna ordet.
    Tar vara på alla rester och har bokhyllorna fulla

    • ro Says:

      Bra där! 🙂

  2. ilovefruktsallad Says:

    Tack för bra tips! Just spenat har en tendens att försvinna längst in i mitt kylskåp och återfinnas bara några ögonblick före komposteringen sätter in…

    • ro Says:

      ja, det är precis det som händer här hemma också… jag antar att spenat inte är det första man letar efter när man öppnar kylskåpet och är hungrig 😉 som tur är så är grönsaker rätt så levande så man kan återuppliva rackarna om man lägger i de i kallt vatten och i kylen över natt 🙂

  3. Anneli Says:

    Jag tycker inte heller om att släng mat! Men det känns lite bättre när man har en kompost – då blir maten åtminstone till näringsrik jord!!

    • ro Says:

      Det vore ju något att ha! 🙂

  4. Lena Says:

    Jag gillar inte att slänga mat men jag är så dålig på att ta hand om rester. Jag vet liksom inte vad jag ska göra med det. Men jag vill gärna ta vara på det.

    • ro Says:

      ja, det är inte så lätt alla gånger faktiskt. Ibland försöker jag ta vara på rester bara för att senare slänga ännu mer eftersom resultatet blev helt oätbart…

  5. Varvara Says:

    Det brukar inte bli så mycket rester kvar hos mig. Om det blir det, så ordnar maken matlåda!
    När det blir rester så tar jag naturligtvis hand om det, här slängs inget!
    Ha det gott!

    • ro Says:

      Bra! Skönt att höra att så många tar vara på rester 🙂
      saknat dig förresten…
      Kram! 🙂


Kommentera

