Varför mår folk dåligt?

Ja, det kan man undra sig så klart…

En del negativa känslor är enligt mig normala och hör livet till. Det som inte är normalt är hur samhället idag hanterar dessa och människorna som bär dem.

Min teori är att om ”vardags” negativa känslor var accepterade och man kunde prata av sig med en medmänniska om dessa utan att stämplas som konstig och onormal, då skulle det blir färre människor som mår sjukligt dåligt och faktiskt behöver vård.

För ALLA som mår dåligt behöver ingen vård. Eller trodde ni det? För det verkar nämligen finnas folk som tycker man ska medicinera bort mer eller mindre alla känslor. Att må dåligt i sig är ingen sjukdom. Däremot kan man må dåligt till följd av en sjukdom, fysisk eller psykisk.

Det är min ödmjuka åsikt det, jag är ingen läkare. Men jag är människa och har känslor…

Att det finns människor som tar livet av sig i detta kalla land är något som gör mig mycket ledsen dock inte ett dugg förvånad. Tyvärr…

Det jag undrar är när vi kommer att göra något seriöst om detta. Som det är idag så vågar inte människor säga att de mår dåligt pga de potentiella konsekvenserna av att berätta…

Till exempel något av dessa:

  • ett hånskratt och att man ”bara” försöker få uppmärskamhet
  • uppmaningar att söka vård när man egentligen försöker söka sig till en medmänniska för att få lite kontakt
  • uppmaningar att ”skärpa sig” och ”så illa kan det inte vara”
  • utfrysning och att omgivningen får panik och vägrar prata med en av rädlsa att säga något ”fel” (att ”lyssna” verkar inte vara ett alternativ av någon anledning…)
  • att förlora vänner för att man är tråkig och mindre ”perfekt”
  • att bli behandlad som sjuk trots avskandad av diagnos. Omgivningen självdiagnostiserar: ”du har en depression, depression är en sjukdom bla bla bla…”
  • att bli tvångsomhändertagen och hamna på ett ställe där så kallad ”vård” skulle kunna få till och med friska människor att må dåligt
  • att bli idiotförklarad och behandlad som ett litet barn
  • att bli sedd som svag och bli mobbad
  • att förlora sitt jobb
  • att få höra att man själv bestämmer över alla sina känslor så då ska man inte ha någon hjälp eftersom man uppenbarligen vill och väljer att må dåligt

(OBS! Me detta menar jag inte att avråda folk från att söka hjälp utan förklara varför det ofta händer att många avstår. Som tur är så finns det faktiskt många snälla människor där ute också som kan och vill hjälpa en!)

Är det verkligen så konstigt att folk döljer att de mår dåligt? Särskillt det sista jag skrev har jag blivit utsatt för många många gånger.

Det grundar sig i något som jag tycker är rätt och jag håller med det, nämligen egetansvar. Däremot håller jag inte med när det används för att i princip mobba människor som mår dåligt. Att man har ansvar för sina känslor betyder inte att man kan välja vad man ska känna precis hur som helst, vi är inga maskiner. Det finns en tid för allt här i livet och man måste få känna sorg om man ska kunna känna glädje. Och när man sörjer så kan man behöva medmänniskor vid sin sida, medmänniskor som bekräftar ens känslor och rätten att ha dem.

Att säga till folk: ”det är ditt ansvar att du mår dåligt, du väljer det och om du inte skärper dig så får du skylla dig själv, JAG tänker i alla fall inte hjälpa dig för du väljer ju att må dåligt”‘ Är det någon som blir hjälpt av detta? Är det så ni vill behandlade när ni mår dåligt? Vissa kallar det ”tough love” och hänvisar till dr Phil men när blev vi alla dr Phils helt plötsligt? Har jag missat något? Och exakt VAR finns det kärleken i dessa rader?

Den som behöver skärpa sig, enligt mig, är inte de som mår dåligt utan alla vi andra och samhället vi lever i. Det är där felet är om ni frågar mig…

Visst har man ansvar för sitt eget liv men något som många verkar glömma är att vi även har ansvar för varandra, som medmänniskor. Och där tycker jag vi sviker varandra mer nu än någonsin. Vi vill att någon annan ska ta hand om allt och alla. Alltid någon annan, aldrig vi. Vi säger till de som mår dåligt att ta ansvar samtidigt som vi själva inte vill ta vårt ansvar.

Snacka om att inte leva som man lär…

4 svar to “Varför mår folk dåligt?”

  1. Skönhetsbloggen! Says:

    Jättebra text!

    • ro Says:

      Tack!

  2. Anneli Says:

    Precis!! Alla har ett egenansvar – och det betyder inte, har aldrig betytt och kommer aldrig betyda att någon annan har rätt att klanka ner på en för det!! Vi gör alla så gott vi kan, och ingen har rätt att döma någon annan!
    (Dr Phil säger tough love – inte touch love).

    • ro Says:

      oops felstavat, ska rätta… tack!


Kommentera

