Vad är det med ”positivt tänkandet” folket? och ”nej, ALLA kan inte bara för att DU lyckades”

Vissa människor ger positivt tänkandet ett dåligt namn. De använder det för att se ner på andra och trycka ner dem.

Hör ni, bara för att man säger något på ett vänligt sätt betyder det inte att det är vänligt sagt. Man kan säga mycket elakt och nedlåtande med ett leende på läpparna.

Och när man kommer till en punkt då man tror ALLT man säger är rätt och sant, då ligger man risigt till. Jag ser inget positivt med att ha tappat sin ödmjukhet.

Det jag inte fattar är hur människor kan lyckas få något bra bli så otroligt fel. Är det någon som vet?

  • Du läser en bok om positivt tänkandet
  • spenderar ett par veckor med vad du tror är att förändra dig själv
  • sen kommer du till en punkt då du måste faktiskt möta dig själv
  • men inser att du inte har lust med det.
  • Vad gör man då?
  • Jo, man går runt och försöker ”fixa” alla andra istället.
  • Då kan man aldrig ha fel.
  • De som säger emot är bara såna som ”tänker negativt”.
  • Men du, du är bara helig, du försöker ”bara” inspirera.
  • Om andra inte tar det på ett bra sätt så har det iiingenting med dig att göra.
  • Du gör allt för att ”rädda världen”
  • Varför blir inte alla glada?
  • Kan det vara för att du försöker bryta dig in i deras hjärnor utan tillstånd?
  • Kan det vara för att du pratar ner till dem som en storebror?
  • Kan det vara för att du envisas med att påstå att du äger universums allmänna sanningar och avvisar alla andra åsikter?
  • Och kan det vara så att andra trivs aldeles utmärkt där de är och problemet ligger egentligen hos dig? Du vill fixa dem för att du tror att de behöver fixas.

Nej, Gud bevare oss från positivttänkandetfanatiker och andra vethut, förståsigpåare.

Det finns inget mer irriterande än passiv-aggressivitet.

Själva grejen med att tänka positivt har jag ingenting emot.

Men när man går runt och ska frälsa alla som en jehovasvittnen då tycker jag inte man ska vara så förvånad när inte alla blir så himla glada och tacksamma för predikan…

PS: Jag glömde också skriva om min ”favoritfras”:

”Om jag kan det så kan alla andra också”

Finn 10 fel med den frasen:

  1. den förutsätter att alla har precis samma problem
  2. den förutsätter att alla har samma förutsättningar
  3. den förutsätter att alla vill ha samma sorts lösning
  4. den förutsätter att alla har samma stöd och hjälp
  5. den är ett tecken på författarens extremt dåliga minne: (jag var desperat igår men idag är mitt problem borta och då kan jag glatt säga den frasen till alla och på så sätt skryta om hur duktig jag har varit men aldrig behöva sätta mig in i den andras situation)
  6. den trampar ner på känslorna på de som fortfarande har problemet, framförallt om dessa känslor innefattar känslan av det inte finns en utväg. Det kan mycket väl vara så att det INTE finns en utväg i just det specifika fallet och man måste lära sig leva med problemet.
  7. den ger ingen tröst
  8. den ger inga lösningar
  9. den ger inget stöd
  10. den är dryg och arrogant

Vi är olika med olika problem och olika förutsättningar. Man kan berätta hur man gjorde för att lösa sitt problem men det är inte säkert att andra kan göra samma sak. Så länge man är medveten om det och ödmjuk till den andras livssituation så är jag nöjd.

Publicerat i tankar. Etiketter: . 4 Comments »

4 svar to “Vad är det med ”positivt tänkandet” folket? och ”nej, ALLA kan inte bara för att DU lyckades””

  1. Anneli Says:

    Vad har du nu råkat ut för?? Nåt pucko låter det som!!
    Nä, passiv agressivitet är otrevligt!! Och att vara ödmjuk är verkligen något att sträva efter!!
    But in the end of the day, så kan vi bara göra så gott vi kan – som vi har förstånd till, och förhoppningsvis gör vi bättre när vi kan och förstår bättre!!
    KRAM på dig!!!

    • ro Says:

      Ja du, jag brukar se det andra blundar för, på gott och ont… Tycker människor är genomskinliga. De kan försöka bäst de vill men mig lurar de inte! Problemet är att jag aldrig kan bevisa det jag ser och då låtsas de som ingenting…
      Ja precis, man kan bara göra så gott man kan!
      Kramar!

  2. Lena Says:

    Åh, det är bra skrivet. Har råkat ut för ”vänliga” råd.

    • ro Says:

      ja… de verkar dyka upp som svampar så fort det regnar lite… 😉


Kommentera

