Bästa fråga om vinterdepression… (& svar del 1)

…som jag någonsin har fått: (fick från Anneli)

Trist….! Och inga goda råd har jag heller…! Jag har tack och lov inget anlag för depressioner vad jag vet…!
Men du kanske kan berätta hur du vill bli behandlad under pågående depression! Finns det något vi ska tänka på, unvika eller göra? Det vore kanske inte en så dum idé att undervisa folk i det här med depressioner för att på så sätt öka förståelsen!

Snacka om respekt alltså! Så borde det alltid vara! Stort tack!! 😀

Jag ska försöka svara så gott det går, ur mitt eget perspektiv och egna behov, jag kan inte prata för alla deprimerade…

  1. Det värsta någon kan säga till mig är att ”söka vård”

Varför?

  • det visar att personen vill slussa mig vidare så den slipper ta något ansvar. Inte att jag vill att andra ska ta ansvar för mig. Det jag vill är medmänniskor som stannar kvar i vått och tort.
  • det visar att personen tycker att jag har en sjukdom. Vilket är delvis sant, vinterdepression är ingen sjukdom som andra kroppsliga sjukdomar. En god vän kan lindra mycket!
  • det visar att personen har missat allt hemskt som händer inom sjukvården (eller blundar för det) och vill ha kvar sin övertro på läkare m.m. och för att den ska få ha den kvar så ska JAG söka vård.
  • det visar att personen inte själv vill hjälpa mig eller stötta mig på något sätt så på sätt och viss blir man övergiven även om personen inte meeeenade så. (det gör man aldrig ju, ingen menar någonsin illa men likförbaskat gör vi varandra illa i alla fall, är det inte spännande?)

Här är några anledningar varför jag inte söker vård:

  • jag gillar inte att mötas av den känslokalla vården, det får mig att må sämre, mycket mycket sämre
  • jag vill inte ha mediciner och det är i princip det de erbjuder
  • jag vill inte riskera bli inlagd på sjukhus, där kan jag inte gör dessa saker som jag behöver göra för att bli frisk
  • jag behöver inte vård, jag behöver medmänniskor!

Några envisas med att det är viktigt att söka vård eftersom de eller någon de känner blev hjälpt där…

  • jag är inte emot att söka vård, det är bara att jag inte vill
  • det är bra att du eller din kompis blev hjälpta men det betyder inte att jag också kommer att bli hjälpt

Andra ser min ovilja att söka vård som en ovilja att bli frisk

  • Notera något jätteviktigt: Det finns faktiskt många andra sätt att bli frisk på än sjukvården! Det trodde ni inte eller?
  • Jag gör massor för att bli frisk, söka vård är bara inte en av dessa saker. Det betyder inte att jag inte vill bli frisk, det betyder inte att jag inte försöker och det betyder inte att jag inte kommer att lyckas

Andra tror att eftersom jag inte vill söka vård då kan det inte vara så illa

  • Hur illa det är kan bara jag avgöra.

Det var det jag hade om att söka vård. Återkommer med gnäll om nästa sak jag brukar få höra…

to be continued…

 

9 svar to “Bästa fråga om vinterdepression… (& svar del 1)”

  1. Anneli Says:

    JÄTTEBRA skrivet, Artemis!!
    Och tack för dina snälla ord om mig!
    Ja, mig kommer du nog aldrig få höra uppmana nån till att söka vård!! Jag tror inte heller på ”lyckopiller” och opersonligt bemötande av sjukhuspersonal – även om det finns massor av urgulliga sköterskor t ex. Vänner och kärlek är bästa medicinen!!
    Det här mad att bli övergiven av sina vänner när man mår dåligt tror jag många gånger – åtminstone delvis – kan bero på att folk har så dåligt självförtroende och inte tror att de har något att tillföra och tycker då att det är bättre att hålla sig borta! Eller så väcker det för mycket av egna jobbiga känslor som man inte orkar med, att se någon annan må dåligt. Oavsett anledning är det lika trist! Men det säger mer om dem än om dig!!
    Ser verkligen fram emot fortsättningen! KRAM på dig!!! 😀

  2. lifesdesire Says:

    Artemis, nu sa du något fantastiskt igen; ”jag behöver inte vård, jag behöver medmänniskor”.

    Medmänniskor är den bästa vården man kan få. Vi är inte skapta för att sluta in oss och leva i ensamhet. Jag är gärna din vän, din Cybervän iaf.

    Varma kramar till dig!

    • ro Says:

      Ja, det är liksom det som saknas hos mig oftast…
      Kul att du vill vara min Cybervän! 🙂 Jag är glad för alla er bloggvänner!
      Kramar!

  3. Varvara Says:

    Det är bra att du ventilerar dina tankar här i bloggen.
    Jag hoppas du vet att du har en vän här!!
    Skickar dig energi och kramar!!

    • ro Says:

      jag hoppas det är ok att jag gör så… ibland är jag lite rädd att folk ska tröttna på att läsa…
      Kramar och kärlek! 🙂 hoppas det är bra med dig

    • Varvara Says:

      Jodå det är fint med mig…jag känner ju också av den tidsförändring som har skett…känner nu att den har jämnat ut sig lite, vilket betyder att jag är pigg igen!!
      Yngsta dottern har höstlov så vi har gjort saker tillsammans, promenerat, fixat fotoalbum, bakat, varit på stan, och så har jag jobbat. Idag är det en städdag och sen jobbar jag ikväll.
      Ha en fin dag!
      Kram kram till Dig!

    • ro Says:

      Tack detsamma! 🙂
      Kramar!

  4. Anneli Says:

    Att jag gärna är din bloggkompis hoppas jag du vet och har märkt redan!! KRAM!!

    • ro Says:

      Tack! Det betyder mycket för mig att ni finns, mer än ni anar! 🙂


Kommentera

