järntabletter

Nu gjorde jag det i alla fall, köpte järntabletter…

9 mg järn per tablett så det är inte så farligt mycket.

Hemjärn stod det att det var och det ska tydligen tålas bättre… få se…

Jag mixar tabletten i min smoothie ihop med andra vitaminer och proteinpulver… vet inte om det är bra att göra så men jag förstår inte vad det skulle vara för skillnad med tanke på att huvudingrediens i tabletten är hemoglobinpulver som pressats ihop till en tablett. Då kan jag lika gärna göra det till pulver igen… 😉

Och namnet var… Hemofer

7 svar to “järntabletter”

  1. Anneli Says:

    Det funkar säkert fint att mixa järntabletterna i en smoothie!! Det är ju perfekt att ta det med frukt som ger dig C-vitaminer och underlättar upptaget av järnet! Undvik mjölkprodukter och annat som innehåller Kacium bara – det hämmar järnupptaget, liksom svart té och kaffe.

    • ro Says:

      aha… och jag som mixade med mjölk… =/

  2. Anneli Says:

    Det var det jag kände på mig…!! Vilken tur att jag nämnde det, då!! 😀

  3. Antonia Says:

    Jag brukar köpa Duroferon på apoteket. Inom 2 veckor brukar jag vara mig själv.

    Lycka till! C-vitaminet är det viktigaste för att uppta järnet. Så lite pressat apelsin är fin-fin.

    Hoppas att du blir bättre snart. 🙂

    • ro Says:

      Tack! 🙂 Jag tänkte jag behövde något nu när jag tränar så pass mycket, svårt att få upp konditionen utan järn…
      Konstigt att jag inte såg Duroferon någonstans på Apoteket. De hade inte så många alternativ framme i butiken, man kanske måste be personalen att hämta eller något.
      Pressad apelsin är så gott! Perfekt nu på vintern också, med alla förkylningar som hänger i luften! 🙂
      Hoppas allt är bra med dig.
      Kramar!

    • Antonia Says:

      Den är receptfri, men brukar inte ligga framme, har jag för mig. Den innehåller lite laxering också. Så att man inte ska bli förstoppad.
      Jag brukar faktiskt ta en eller 2 apelsiner beror väl på storleken och en grapefrukt. Super.
      Sen om jag ändå håller på kan jag rekommendera het lemonad. Färskpressade citron i het vatten och egentligen lite socker också, fast jag vet att du inte tar socker.
      Så då kanske blir inte så bra då är det bara surt het vatten 🙂
      Kanske honig jag menar honung.
      Det är toppen vid förkylningstider.

      Ps. Järnbrist kan orsaka depression. 😦

    • ro Says:

      Åh, det låter jättegott med alla citrusfrukter! Jag fullkomligt älskar surt 😀


Kommentera

