En sockerfri jul?

Bland det roligaste med jul är ju allt bakad och gott 🙂

Så jag har suttit och funderat lite hur jag ska göra i år…

Det där med att jag inte kan äta socker kan man se det på olika sätt. Dels så  missar jag en massa gott och blir lite less men å andra sidan så kan jag vara kreativ och hitta nya sätt att söta på naturliga vägar!

Tanken är att jag ska försöka baka en sorts grekiska julkakor idag för att få lite julstämning 🙂

Kanske lite tidigt men jag behöver något uppmuntrande!

Återkommer och säger hur det gick och svarar på era kommentarer också, tack snälla ni som tänker på mig! 🙂

Massor med kramar till er!

(det är lite bättre med förkylningen men jag tar det lungt för säkerhets skull…)

Publicerat i maten. Etiketter: , , . 13 Comments »

13 svar to “En sockerfri jul?”

  1. Anneli Says:

    Va spännande med de Grekiska julkakorna!! Det ska bli spännande att få en recension av dem!!
    Kan du äta Björksocker?? Det är dyrt som satan men är såå mycket bättre än vanligt socker! Annars kan du prova Stevia, som du kan hitta eller kanske beställa på en hälsokostaffär.
    Vissa saker passar det att söta med torkad frukt eller koncentrerad äppeljuice, men det vet du säkert redan!!
    Lycka till!! 😀

    • ro Says:

      Jag vet inte om jag kan äta björksocker faktiskt… Stevia äter jag ibland men tycker det smakar hemskt! Jag vet att det finns i koncenterad smaklös form men jag föredrar att hålla mig till den naturliga vägen så mycket som möjligt… Men vem vet, jag kanske ändrar mig imorgon, jag är ganska impulsiv 🙂

    • Anneli Says:

      Ja, stevia är inte gott! Det har en bismak av….. lakrits tror jag det är! Men när man som jag (och du?) har vant sig av med den söta smaken så behövs inte så mycket för att få lite sötma! Och så vänjer man sig lite vid smaken om man är lite envis och verkligen vill!
      Såg här nedan att du tänker bjuda på cyberkakor!! Vilken bra idé!! Dem kan ju t o m jag äta!!! 😉

    • ro Says:

      lakrits? jag skulle säga ”hö”…
      Men det är sant, jag har vant av mig vid den söta smaken faktiskt. Tycker numera att det är äckligt med för mycket sött!
      Nu har jag bakat cyberkakor också 😉
      ok, jag erkänner, jag köpte färdiga egentligen 😉

    • Anneli Says:

      Köpekakor!! Vilket fusk!! 😉
      Jag som hade sett fram emot ett nytt recept!! 😉
      Finns det goda kakor utan socker att köpa??

    • ro Says:

      Här kommer recept på cyberkakor 😉
      100g www mjöl
      100g bloggsmör
      1 dl kärlek
      1 msk lyckopulver
      och en nypa skratt 🙂

      Garanterat kalorifria 😀 men supergoda 🙂

    • Anneli Says:

      Ja, det var inget dåligt recept!! 😉

  2. Anneli Says:

    Och så ett svar på din kommentar på min blogg:
    Ja, mitt goda humör ska det mycket till för att rubba!! Jag tror jag är född med ett leende på läpparna!! 😀

  3. Fluffkatten Says:

    åhh kakor!! får man smaka? 🙂

    • ro Says:

      Jag kan göra en omgång cyberkakor och bjuda er på 😉

  4. Varvara Says:

    Har du bakat idag, iså fall vad? Kanske ”mellomakarona”, dom är ju jättegoda, men ack så söta!! Jag bakade igår, det gav mig en del energi.
    Kram kram…

    • ro Says:

      det var ett försök på sockerfria ”kourambiedes” men de smakar inte alls som det 🙂
      melomakarona är gott, funderar kanske på att göra utan sockerlag, bara kakorna liksom, samt söta med dadlar eller något… Få se om det blir av 🙂 Just nu har jag kakor så det räcker 🙂
      kramiz!

  5. Jannica Says:

    Spännande!!


Kommentera

