Welcome to Sweden

där secretess betyder ingenting…

Det finns tydligen en sida där man kan ta reda på ens ”kompisars” födelsedatum, adress, personummer och vem vet vad mer (man får mer information om man registerar sig)

Så om någon vet ditt namn så kan de ta reda på i princip allt om dig, om inte du heter något jättevanligt som Sven Svensson eller något.

Är det bara jag som stör mig på sånt??

Visst, jag vet att om man verkligen vill så tar man reda på information ändå men det är ju ingen ursäkt för att göra det så pass enkelt!

Men här sitter greken i mig och blir förbannad medan jag ser svenskar omkring mig tycka att allting är normalt och frid och fröjd (lägg till ljudeffekter ”fåglar som kvittrar” här)

Kulturkrock? Javisst!

En del skulle kanske svara här: ”om det inte passar kan du åka hem

Ja, det är verkligen en klassiker 🙂

Grejen är, mitt hem ÄR i Sverige, jag har inget annat hem någonstans, jag hade det en gång men det togs ifrån mig.

Så jag kan inte ”åka hem” även om jag skulle vilja det.

20 svar to “Welcome to Sweden”

  1. kickan34 Says:

    hej, tack! du e guld värd! Kram @->–

  2. kickan34 Says:

    btw du skriver så bra, grym!

  3. ro Says:

    Åh, tack så mycket kickan! Massor med kramar till dig 🙂

  4. lifesdesire Says:

    Hemma är där hjärtat mår bra!
    Kram

    • ro Says:

      så sant! Kramar! 🙂

  5. Anneli Says:

    Jag pendlar mellan vad Dr Phil brukar säga: ”He who has nothing to hide, hide’s nothing” och lite mer privacy…!
    Det värsta är att så länge det finns människor med ont uppsåt så bör man väl åtminstone inte underlätta för dem att ta reda på allt om en…! Annars vore det väl inget problem!
    Men det är ju fördjävligt att ett fåtal förstör för alla andra!! Men så är det ju inom många områden… 😦

    • ro Says:

      hmm, jag vet inte om jag förstod din kommentar till 100%
      Jag tror i alla fall inte det har någonting att göra med att ha något att dölja, snarare med att man inte vill ut med allting, framförallt inte icke frivilligt.
      Jag ha aldrig fattat det där med att folk frågar en var man bor som en ”lära känna varandra” fråga, varför vilja veta det liksom? I Grekland frågar man jämt folk var man bor och jag har stört mig på det men där kan jag i alla fall välja att låta bli att berätta men inte i Sverige tydligen…
      Men så länge folk tycker det är ok så kan jag inte påverka så mycket. Utom gnälla om det i min blogg 😉

  6. Anneli Says:

    Hmmm…! Jag skulle kunna utveckla mer hur jag menade, men det går åt en jäkla massa ord för det och så långt orkar jag inte skriva nu! Det vore lättare (och roligare) att diskutera irl!
    Att fråga folka var de bor eller var de kommer ifrån är för mig naturligt!! Men med mig är det så att jag är genuint intresserad av människor och av att förstå människor. Kanske känns såna frågor mindre bra om man känner att de bara frågas i konversationssyfte utan att man egentligen är speciellt intresserad av svaret eller att lära känna personen i fråga?

    • ro Says:

      förstår du människor mer om du vet var de bor?

    • Anneli Says:

      Ha, ha, ha!! Nä absolut inte!! Men jag tycker att det hör till god ton och uppfostran att visa intresse för den man pratar med!
      Dr Phil säger bl a att ”kan man inte prata om små, oviktiga saker – hur ska man då kunna prata om viktiga saker”??
      Att småprata om ditten och datten är ett sätt att bygga relationer.

    • ro Says:

      Varför fråga det i så fall? Ännu en sak som hör till god ton är att inte fråga för privata saker.
      Jag säger inte att man inte ska visa intresse för den man pratar med. Jag tycker inte ens adress ska vara bland de första frågor man får, den säger inte något om en själv och känner man inte personen man pratar med så kanske man inte så gärna vill berätta var man bor till en främling. Jag tycker inte ens adress hör till ”små, oviktiga saker”. och jag tycker inte heller att småprata är ett sätt att bygga relationer, däremot bekantskap.
      Det finns folk som går fram för mycket och för fort. Jag är helt övertygad om att det är många som stör sig på sånt men vågar inte säga emot för att inte framstå som otrevliga eller oartiga. Då kanske man känner sig så duktig och trevlig som har frågat en massa och inser inte att man kan ha fått den andra att känna sig obekväm.
      Varför ska något vilja veta var jag bor? Varför är just min adress så viktig av alla saker? Det är det jag inte förstår! Det känns mycket mindre privat att få en fråga om var jag köpte mina skor men det är ingen som vill veta det! Om man nu så gärna vill småprata.
      Det där med att fråga var man bor kanske passade bättre förr i tiden då man kunde kanske lita aningen mer på varandra. Nu är det inte riktigt så enkelt, man kan inte veta om man pratar med en normal person eller en potentiell nuthouse…
      Är det verkligen så himla konstigt att vilja vara återhållsam med att dela ut sin adress till främlingar?

  7. Anneli Says:

    Självklart frågar man inte vem som helst om ADRESSEN!!
    Men om jag t ex sitter på en buss och hör en dialekt jag kanske inte riktigt kan placera så tycker jag att det är OK att i en konversation med den personen fråga vart han/hon kommer ifrån, men då menar jag ju inte adressen utan staden/området/landet!! Sen kanske följdfrågan blir nånting om personen har flyttat till t ex Avesta eller Dalarna (om det är där bussen kör). För mig betyder inte det att jag snokar och vill ta reda på nåt som personen inte vill berätta, det handlar bara om att konversera och slå ihjäl lite tråkig tid på en buss!
    Sen tycker jag att man ska behandla vuxna människor som vuxna människor (så länge man är trevlig och hövlig), och den man pratar med är i sin fulla rätt att säga att han/hon inte vill prata/berätta om det, eller dra en liten vit lögn i värsta fall.
    Sen ska man väl naturligtvis inte ställa för personliga frågor till en främmande människa – det har också med hyfs att göra precis som du säger!!
    Det finns många aspekter och vinklingar på det här med vad man kan/bör eller inte kan/bör fråga/säga till nån.
    Många som är lite blyga eller är nervösa eller vad det nu kan vara kan bli så stirriga i huvudet att de bara säger/frågar nåt för att ha nått att säga. Det betyder inte att de menar illa eller vill snoka!
    Jag måste ta en Dr Phil igen nu när jag ändå är i farten 😉 :
    ”Hur mycket du litar på en annan människa står i proportion till hur mycket du litar på dig själv; att du kan hantera vad den andra säger eller gör”. Så sant!
    Sen är det ju så att vi alla på olika sätt har stötts och blötts och fått våra törnar här i livet som gör oss olika känsliga för olika saker. Men nån annan kan ju inte veta vad just jag är känslig för att få höra eller vara med om!! Därför händer det lite då och då att vi kan känna oss ifrågasatta/kränkta/påhoppade eller vad det nu är av andra människor. Men det är nog mera undantag än regel att folk säger saker FÖR ATT vara nyfikna/taskiga – även om man själv upplevde det som nyfiket/taskigt.

    • ro Says:

      Fast, mitt inlägg handlade inte om att fråga varifrån man kommer utan just var man bor och adressen!
      Det där med att skylla allt på individen och hur han/hon tolkar saker uppskatta jag inte. Trampar man en på tårna så gör det ont oavsett om man har haft problem tidigare. Man har ansvar för det man gör, att man menar väl legitimerar det inte.
      Kommer du att citera dr Phil hela tiden nu? Skriv hellre vad du själv tycker, om jag vill veta vad dr Phil säger kan jag väl köpa en bok av honom. Bara för att han har sagt något gör det inte rätt… Och du, det finns faktiskt folk som ÄR taskiga och de väljer känsliga människor att trycka ner för att må bättre själva.
      Som jag behandlar andra vill jag själv vill behandlad, det är inga avancerade saker jag pratar om här.
      Tror du verkligen att folk blir kränkta helt utan anledning? Att de bara hittar på? Det är klart folk förnekar och säger att de inte gjort någonting och att de inte menar illa och bla bla bla. För det första: ingen rök utan eld och för det andra, om folk verkligen menar väl så skulle de sluta med det som kränker andra men istället fortsätter de med det. De är man inte så himla snäll.

  8. Anneli Says:

    Hmmm… Jag har aldrig varit med om att en främmande människa jag pratat med har frågat mig om min adress! Aldrig nånsin!!
    Jag tycker inte att det är att skylla på individen, jag bara konstaterar! Vi människor ÄR känsliga för olika saker. Det vissa reagerar jättestarkt på går andra spårlöst förbi!
    Man har självklart ansvar för vad man gör – men också för hur man reagerar. Och vi kan långt ifrån alltid veta hur nån annan tar det man säger eller gör – om det inte av nån anledning är riktigt uppenbart. Men å andra sidan så kan nåt som ter sig uppenbart för en människa gå spårlöst förbi nån annan…!
    Visst finns det människor som är taskiga och som väljer att vara det, men jag vill nog ändå tro att dessa är undantag! Det är i alla fall min erfarenhet!

    Nej, jag ska inte citera Dr Phil hela tiden! Och jag gör det bara när jag delar hans åsikt – så då är det också min åsikt! Dr Phil häver ur sig en massa saker som jag INTE håller med om också, med det citerar jag ju inte! 😉

    Jag tror INTE att folk blir kränkta utan anledning eller bara hittar på – det är ju exakt det jag menar! Det vi har varit med om och blivit utsatta för i våra liv är det som kommer att färga våra uppfattningar och reaktioner, åtminstone tills vi kanske har bearbetat, fått nya insikter och gått vidare.

    Jag ska ta ett exempel: Jag försökte verkligen att skriva min förra kommentar så att du inte skulle missförstå vad jag menade. Ändå upplever jag att du gjorde det! Av dina ganska hårda ord i din svarskommentar skulle jag kunna välja att känna mig kränkt, men väljer att se det som ”brus i kommunikationen” – ord är bara ca 7 % av den totala kommunikationen så det är lätt att missförstå det skrivna ordet!
    Om jag har gjort dig upprörd eller kränkt dig så ber jag uppriktigt om ursäkt! Men vi måste väl ändå kunna kommunicera som vuxna människor?! Och jag skulle ALDRIG skriva nåt FÖR ATT vara taskig!!

    • ro Says:

      Om du tycker att vi väljer hur vi känner då finns det väl ingen mening i att diskutera vad som är kränkande eller inte, eller? Jag vet att jag var hård i min svarskommentar, jag är medveten om det och står för det och konsekvenserna av det.
      Många har frågat mig var jag bor och vill ha min adress, det är det jag inte gillar. Det är en kulturgrej, i Grekland är det vanligt och här i Sverige frågar andra invandrare mig det. Svenskar behöver inte fråga för de går in på nätet och googlar mig med mitt namn istället och kan ta reda på allt. I Grekland går det inte att göra så för personliga uppgifter är ingen allmän handling.
      Och jag har träffat många elaka människor, du kanske har haft tur i ditt liv men det har inte jag haft. Och ALLA, precis ALLA påstår att de inte gjort någonting och att jag har missförstått och väljer att känna som jag gör. Nu kan jag inte skriva detaljer men det är riktigt vidriga saker jag har fått höra folk förklara bort. Det finns inga gränser hur mycket man kan förneka och förklara bort. Måste man erkänna brott för att vara skyldig??

  9. Anneli Says:

    Jag har aldrig sagt att vi väljer hur vi känner – bara att vi väljer hur vi reagerar vilket inte är samma sak, eller hur!?
    Vi känner det vi känner!!
    Jag vet inte om jag har haft tur eller om du har haft otur…! Men det är tråkigt och hemskt att du har varit så utsatt!
    Och Nej; man kan förstås vara skyldig även om man inte erkänner det!! Det händer nog tyvärr allt för ofta…!

    • ro Says:

      vad är det för skillnad?
      du skrev ju: ”Av dina ganska hårda ord i din svarskommentar skulle jag kunna välja att känna mig kränkt”

    • Anneli Says:

      Skillnaden är att jag inte behöver (RE)AGERA på min känsla.
      Om jag valt att agera på min känsla att du skrev hårda ord och jag kände mig missförstådd, så hade jag kanske blivit arg och skrivit nåt hårt tillbaka, vilket inte hade varit så särskilt konstruktivt och förmodligen fått dig att känna dig kränkt i din tur. Förstår du nu hur jag menar?

    • ro Says:

      Ännu mer tragisk är de som försvarar de som sviker… jag hade kunnat klara av svek betydligt bättre utan dessa.

    • Anneli Says:

      Huvudet på spiken!! Så är det ju naturligtvis!! Det blir ju dubbla svek!!


Kommentera

