De 10 vanligaste ursäkterna

när man behandlar andra illa

  1. jag menar väl (och då får jag såra dig)
  2. du är överkänslig (det är ditt fel)
  3. jag blev själv illa behandlad och därför är jag som jag är idag (och jag har bestämt mig att du ska lida med mig, bokstavligen)
  4. jag vet inte bättre (och vill inte heller lära mig)
  5. det är som jag är/gör (och jag missade lektionen om att ta ansvar för sina handlingar)
  6. det är en tuff värld (så jag tänkte bidra med min ”godhet”)
  7. du har haft egna problem och misstolkar det jag säger/gör (du är lite smått galen, det är min uppfattning som gäller)
  8. ”väx upp” (och sluta känna saker)
  9. du är för negativ (som sagt, det är ditt fel)
  10. det är så jag beter mig mot alla och ingen har klagat (din upplevlse kan inte vara riktig om den inte delas och uttrycks av flera människor)

Är det inte mycket enklare att göra så här?

A: ”B, du sårade mig när du sa/gjorde detta”

B: ”Gjorde jag det? Det var verkligen inte min mening! Jag ska inte göra/säga så mot/till dig mer”

A: ”Tack!”

Snabbt, enkelt, ärligt och smidigt 🙂

Om man säger att man bryr sig om andra så tycker jag det är så man gör. Man kanske inte visste första gången men folk har en benägenhet att göra samma sak om och om igen fast man har sagt att man stör sig på det. Det tycker jag är hyckleri på hög nivå och inga ursäkter i världen kan göra det ok.

Men, eftersom inte många vågar stå emot detta så är det inte lätt att tas på allvar (läs också punkt 10)

Jag är trött på dåliga ursäkter och folk som skyller ifrån sig. Jag förväntar mig inte att någon är perfekt, jag är inte det. Men jag förväntar mig att andra försöker. Och det tycker jag inte de flesta gör. Varför försöka när det finns alla dessa fina ursäkter att välja på så man kan fortsätta göra som man vill utan att behöva få skuldkänslor. Det är ju den andra som ska ha ansvar för sina känslor inte jag för mitt beteende. Det är ju mycket lättare att kontrolera känslor än beteende, eller hur?

Tänk på det nästa gång du får ont någonstans, du behöver egentligen inte få ont, du bestämmer över dina känslor. Och om jag slår dig får du faktiskt skylla dig själv.

Genialt…

3 svar to “De 10 vanligaste ursäkterna”

  1. Anneli Says:

    Jag tycker att du förenklar och generaliserar…!
    Visst KAN det vara precis så som du skriver här ovan – men långt ifrån alltid!
    Det är åtminstone inte min erfarenhet!
    Människor kan ofta vara obetänksamma – men mer sällan elaka!
    Jag har en övertygelse: Alla människor gör så gott de kan – alltid och hela tiden! Och när de KAN göra bättre så KOMMER de att göra bättre!
    Om nån säger nåt elakt så kunde den personen inte göra bättre just då av nån anledning. Men när man har lärt sig, eller förstår bättre så kommer man också att göra bättre!

    • ro Says:

      Ja, jag kan väl inte skriva om alla möjliga situationer på ett enda inlägg, det är väl ganska så självklart.
      Jag tror också att människor gör så gott de kan. Men också att man måste försöka för att bli bättre och om man tror att man gör rätt kommer man aldrig att försöka ändra sig.
      Man blir inte bättre av att skylla ifrån sig. Tycker jag i alla fall.
      Sen undrar jag lite vem det är du försöker försvara egentligen? Jag tror det hade varit annorlunda om du hade blivit sviken 100000 gånger och fått höra samma ursäkter 100000000 gånger. Det är skillnad när man själv ligger in i skiten än när andra gör det…

  2. Anneli Says:

    Nej självklart kan du inte skriva om alla möjliga situationer i ett enda inlägg! Men du skriver ofta ganska negativt och jag ”protesterar” för att nyansera lite. 😉 (Inte bara ”protesterar” – jag menar och står för det jag skriver också!!)
    Visst ska man försöka bli bättre, men det är här det knepiga kommer in: Man måste förstå att man behöver bli bättre för att kunna försöka bli det..! Lite moment 22 på nåt vis…!
    Att skylla ifrån sig är så klart inte bra, men kan man inte se att man gjort nåt fel så ligger väl det nära till hands…

    Vem jag försöker försvara…?? Ingen aning!! Jag bara kommenterar så ärligt jag kan på dina inlägg och kommentarer! Om du inte vill ha några kommentarer så kan du ju bara stänga av den funktionen som du gjorde för ett par blogginlägg sen.
    Sen har jag full förståelse för att det är skillnad när man själv ligger i skiten än när andra gör det! Så klart!!
    Men även jag har blivit sviken och fått höra dåliga ursäkter – dock inte på långa vägar så mycket som du verkar ha fått! Men jag kan garantera att jag inte är nån ”prinsessa på ärten”!!


Kommentarer inaktiverade.

