Sen undrar folk varför jag är rädd…

http://myobsaidwhat.com/2011/02/09/you-dont-get-a-choice/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MyObSaidWhat+%28My+OB+said+WHAT%3F!%3F%29

Eller just det, jag glömde… det här skulle aaaaldrig hända i Sverige…

Säg det till alla med PTS som aldrig får någon hjälp heller för att det är heeeelt normalt med ”förlossningsdepression” som det så vackert kallas och det har iiiingenting o göra med eventuella övergrepp som den heliga personalen har gjort.

Men de som inte vill höra håller för öronen… och blundar också. För säkerhets skull…

Och eftersom man själv hade en jäääätesnäll barnmorska (eller en fantastisk förmåga att förtränga upplevelser) så kan det absolut inte finnas några onda psykopatiska barnmorskor någonstans.

Och inte heller att glömma att man som kvinna ska vara beredd att utsätta sig för VAD som helst för BARNETS skull och den som ställer krav och säger ifrån under sin förlossning,  ja då ska socialen kopplas in direkt eftersom man är en mycket mycket dålig mamma eller hur? För mamma betyder tydligen också offer och martyr… Och tro mig det här är inte mina ord det finns folk som TYCKER så på riktigt!

Ni som har den inställningen och tycker dessutom att ni är så duktiga som lät barnmorskorna göra vad som helst till er ”för era barns skull”, tänk bara att det antagligen kommer att bli samma vård (eller värre) som era barn kommer att få när de får sina barn. Ni protesterade inte och då kommer det att fortsätta så i all evighet. Enligt mig gjorde ni inte någon någon tjänst så jag tänker inte hylla er.

Nu kanske ni som läser tror att jag hittar på men dessa människor finns på riktigt, de finns på nätet och skriver på olika ställen. Där vågar de låta sanningen komma fram.

När ska vi sätta ner foten och verkligen börja säga ifrån, kanske till och med vägra födda några barn så länge det är så här? Sluta vara så naiva för i helskotta, det är ingen rosa fluff vi lever i!

Och ni som blivit illa behandlade trots alla försök och protester, ni gjorde så gott ni kunde och jag hoppas ni kommer att läka en dag. Jag är tacksam för ert mod att säga som det är och inte låtsas som ingenting har hänt så att vi andra kan bli varnade! Jag skickar kärlek till er…

PS: Anmäl, anmäl, anmäl! Alla olämpliga barnmorskor ska anmälas! Visst, ingen kommer att bry sig antagligen, men om det kommer in 1000 anmälningar då måste de börja tänka lite! Så anmäl!!!

Och ni som är anhöriga, uppmuntra!!! Säg inte att man ska vara tacksam att man fick en bebis, man kan få en hel palats, det ger ingen rätt att behandla en illa för det!!!

4 svar to “Sen undrar folk varför jag är rädd…”

  1. Antonia Says:

    En svår ställningstagning. Nu vet jag inte vad som händer när man föder barn, då jag har valt bort den delen av livet.

    Jag var på mammografi igår. Sköterskan jag träffade har jag haft tidigare, och då var hon supertrevlig. Det var hon däremot inte nu. Kanske vaknade hon på felsida. Kanske var det nåt annat. Försökte lätte upp stämningen men gick inget vidare heller. Var nästan som en liten nazist.
    Men det krävs mycket mer än så att jag skulle anmäla henne, för rätt som det är hamnar jag hos henne igen, och då kanske klämmer hon mina bröst helt och hållet.
    För jag är helt säker på att de får reda på vem som anmält dem.
    Fast du har rätt om ingen öppnar mun får ingen veta heller nåt.
    Och för övrigt har jag inte heller svårt för att uttrycka mina åsikter även face to face, Men med läkare blir jag med handfallen. Vill förstås inte att jag får sämre behandling på grund av min misstro och anmälan. Trots eller just för att idag kan även en förslagen patient få fram fakta om sin sjukdom. Nu har jag gått ifrån ämnet förstås, för det handlade om barnmorskor men allt kan appliceras för hela sjuksystemet.

    • Artemis Says:

      Ja, det är klart man inte kan anmäla den som man tänker återvända hos… Tanken är att man har mått så dåligt av behandlingen att man absolut inte vill ha samma person och då får de faktiskt fixa någon annan!

      Nu vet jag inte om dig men min upplevelse är att många har så dåligt självförtroende att de inte tror att de är värda bättre behandling eller så är de duktiga på att skaka av sig (eller svälja hela skiten) och bara låtsas som det regnar tills en dag kroppen lägger av och blir sjuk och sen undrar de varför… Inte alla sjukdomar beror på det men att gå runt och svälja sin ilska det kan väl inte vara bra, eller?

      För min del så är mitt tillit till sjukvården så skadat att jag dra mig från att söka vård helt och hållet. Inga mammografier (ha inte blivit kallad heller men tänker vägra) inga gynprover och dylikt (läkare älskar verkligen rota och peta i alla känsliga kroppsdelar känns det som…).
      Det känns ju lite som rysk roulette vem man hamnar hos, vad de har för humör den dagen och om de ogillar kvinnor/invandrare/folk med hjärna m.m… (det finns faktiskt de som stör sig på patienter som tänker och tar eget ansvar) Varför ska jag ta den risken och bli så illa behandlad så jag får men för livet medan de bara säger ”det är tråkigt att du upplevde det så” som om man skulle kunna uppleva det på ett bra sätt… suck….

      Andra får göra vad de vill, jag är bara trött på att sjukvården kommer undan med allt skit de gör och folk beter sig som om läkare vore gudar… Vi ville ju ha undan religionen för att vara fria men vi låter läkare styra oss på samma sätt som präster styrde en gång i tiden… Vetenskap anses vara en absolut sanning som aldrig får ifrågasättas trots att det kommer nya resultat hela tiden…

      Nu spårade jag också ur… Men vet du, det är faktiskt helt ok 🙂 Du får skriva tankar som du får av inlägget, jag har faktiskt inget krav i min blogg att kommentarerna ska vara precis relevanta till inlägget 🙂 Det jag ogillar är när folk ifrågasätter mina personliga upplevelser… Jag ser mycket hellre till att man skriver om sina egna upplevelser istället, som du gjorde till exempel 🙂

      Kram!

  2. antonia Says:

    Jag har attityd. Det får jag höra ofta. Men å andra sidan finns det ögonblick när man krymper.
    Och en sån ställe kan just sjukvård vara.
    Det är helt klart att många inte borde jobba inom vården och man undrar varför de gör det.

    Jag har inte heller blivit kallad varken för mammografi eller gynundersökning. Spelar också ryskruolette med mitt liv. Men nu hade så mycket stickningar i bröstet att jag kände kanske det är dags.
    Nu är jag egen företagare och har mage att köpa mig förbi det vanliga sjukvården. Framförallt för att snabbt kunna komma till rätt läkare.
    Men även här finns en hel del begränsningar, så det är inte enbart positivt. Men sjuksköterskorna brukar vara himla gulliga. Verkligen.
    Förutom hon som gjorde mammografin. Fast hon var inte heller otrevlig, mer väldigt korrekt. Och får hoppas att hon inte klämde brösten än det var nödvändigt. Och hur vet man det som patient?

    Det finns änglar inom vården sen finns det såna som självaste dr. Mengele skulle ha känt sig stolt över dem. Rötägg.

    • Artemis Says:

      Men å andra sidan finns det ögonblick när man krymper.
      Och en sån ställe kan just sjukvård vara.

      så sant! 😦

      Nu är jag egen företagare och har mage att köpa mig förbi det vanliga sjukvården. Framförallt för att snabbt kunna komma till rätt läkare.

      Hur gör du det om jag får fråga? Jag skulle jättegärna köpa mig förbi vården om jag visste hur man gör! Eller menar du helt enkelt att du söker vård privat?

      Fast hon var inte heller otrevlig, mer väldigt korrekt.

      Det där tror jag jag känner igen… att de inte är direkt otrevliga men det är något som känns väldigt obehagligt 😦 (förutom obehaget av att få sina bröst klämda av en främling….)

      Jag tänker inte förvara henne och jag har inga erfarenheter av mammografi men jag har hört att det kan bli rätt så smärtsamt tyvärr… Så du var modig som gjorde det tycker jag!


Kommentera

