Favorit i repris…

Hur var det nu igen… Just det, man är visst lika värd även om man inte ha barn säger alla… men när det kommer till kritan så tycker de inte alls det och visar det med sitt beteende. Vill bara inte erkänna det mer ord…

http://utvandrare2000talet.wordpress.com/2009/10/23/normala-kvinnor-foder-barn/

Jag citerar en kommentar:

Jag ska väl villigt erkänna att dom jag känner som är över 40 år och även äldre och inte har barn är väldigt omogna på mycket, svårt att förklara. Men som en Mamma så får man genomleva mycket på gott och ont och man växer och mognar som människa.

Det här kanske säger mer om DIG än om dem. Man antas vara omogen när man är barnfri eller barnlös och man antas vara mogen bara för att man är mamma.

Det finns massor med omogna föräldrar men då ser man lite mellan fingrarna och påstår att de är bara undantag som bekräftar regeln… Sen får man inte ifrågasätta de heliga mammorna heller. De är ju alltid perfekta!

Det finns massor med upplevelser som kan göra att man mognar. Jag är snart 30 men har gått igenom saker som många i Sverige aldrig behöver gå igenom. Jag går inte runt och skryter att jag är sååå mogen men jag känner att jag har blivit tvungen att växa upp. Ändå ses jag ofta som omogen för att folk redan har bestämt sig i förväg att jag är det.

Ännu en av kommentarerna: klockrent 😉

Och förresten, om personer med barn är mer mogna än de utan barn, innebär det att en 15-åring med barn är mognare än en 45-åring utan?? O berättade att han sett en dokumentär på tv om en skola i USA (var annars?) där tjejerna nästan tävlade om att bli gravida för de resonerade att de då skulle behandlas som mer ”mogna”!?? Låter ju helt outrageous!
Livserfarenhet är inte bara att få barn…

Haha 😉 bra fråga!

Ännu ett citat:

Men det här med att vissa som är föräldrar anser sig lite förmer än de utan. Det stör jag mig på…

Jag med! Jag stör mig så otroligt mycket! OCH att det är socialt accepterat att vara en dryg mamma… i Sverige… där man inte ska tro att man är någon

Och ett citat till när jag ändå håller på…

Vad förvånad jag blir… Nu plötsligt när du är gravid så ”finns du”? Nu är du intressant och räknas in i sällskapet för inbördes beundran? *skakar på huvudet* Jag skulle nog ha ignorerat den där grannen om jag vore dig.

Ja… ignorera de som gör så då blir man snart utan några människor att prata med…

Men vad som gör mig mest frustrerad är de som förnekar att detta sker. som säger ”du är visst värd oavsett” när det är så tydligt att det inte alls är så!

Detta säger de ofta i all välmening för att vissa sin solidaritet… men det blir så fel för istället så ifrågasätter man problemets existens och personens upplevelser…

Och en chockande kommentar… (egentligen blir jag inte alls förvånad)

Att på egen hand (oavsett om det med hjälp av inseination eller en kväll på krogen) bli gravid och föda barn är ngt som också är oerhört provocerande för många.

Det är ändå liiiite skillnad på insemination och en kväll på krogen eller? Att medvetet bli gravid och skaffa ett barn helt mot pappans vetskap och vilja är enligt mig otroligt omoget och egoistiskt för att inte nämna totalt respektlöst. Och eftersom det är inte första gången jag läser om tjejer som tycker detta är OK så vill jag råda er killar därute, om ni inte vill bli pappor mot er vilja (och vetskap) så använd alltid kondom, gärna två stycken också!

Jag tycker det är sorgligt att ha en sån syn på männen. Vi klagar ju på männens syn mot kvinnorna men att se männen som spermabanker är ju inte ok!

Sen blir de ensamstående mammor som det ska vara såååå synd om. Jag tycker synd om de som inte valde det men har man valt det så ska man klaga lagomt tycker jag.

Här kommer några gamla inlägg från mig med…

https://kanjagblifrisk.wordpress.com/2010/08/07/orkar-inte/

https://kanjagblifrisk.wordpress.com/2010/06/16/jobbig-dag/


glitter-graphics.com

2 svar to “Favorit i repris…”

  1. Antonia Says:

    Bra inlägg, även om jag själv har aldrig drabbats av att ses omogen pga att jag inte har barn.
    Eller vad vet jag egentligen vad andra tycker om mig runt omkring.
    Alla gör ett val i sitt liv. Det gör en inte omogen för det, vad man än väljer.
    Och jag ser verkligen inte alla dessa mammor och pappor speciellt mogna heller. De ploppar ut barn som en plikt- och mognadsbevis, men glömmer ofta bort det viktigaste att fostra barn. Det är snarare barnen som fostrar föräldrarna. För dessa så självmedvetna föräldrar kan aldrig säga till sina barn att de är rent av odrägliga. De växer för vind och våg utan något som helst ansvar.
    En mogen föräldrar vågar även fostra.

    • Artemis Says:

      kunde inte sagt det bättre 🙂
      håller med till 100%!


Kommentera

