Artemis bjuder på vegomat

Det var längesedan jag hade recept här 🙂

Här kommer några vegorecept som jag tycker blir mycket goda!

Mängderna är dock på ett ungefär… hoppas det går bra ändå 🙂

Jag börjar med min lunch idag:

Tofugryta med rödcurry och kokosmjölk

Detta hade jag i:

  • 1 paket halvmjuk tofu
  • 2tsk rödcurrypasta
  • 2 msk sojasås
  • lite rapsolja till stekning
  • 1 burk kokosmjölk
  • valfri sort wokgrönsaker
  • kokta nudlar
  • kryddor: örtsalt, koriander, curry

Gör så här:

  • Skär tofun i tärningar och fräs i rapsolja så den får en fin ”yta”
  • Tillsätt rödcurrypastan och sojasåsen, rör om och fräs en stund
  • Tillsätt kokosmjölk, grönsaker, nudlar och kryddor
  • Låt koka en kort stund på låg värme
  • Servera!
  • du kan även strö över lite jordnötter vid servering 🙂

Bild:

Annat gott man kan göra med rödcurrypasta är detta:

Wok med linser, bulgur och soltorkade tomater

Detta hade jag i:

  • kokta linser (kan bytas ut mot kikärtor eller bönor)
  • bulgur kokt i lite grönsaksbuljong
  • marinerade soltorkade tomater i små bitar
  • rödcurrypasta
  • rapsolja till stekning
  • wokgrönsaker
  • kryddor: ingefära, koriander, curry, örtsalt

Gör så här:

  • Fräs linserna i lite olja samt rödcurrypastan och kryddor
  • Ta bort linserna från stekpannan och fräs grönsakerna i lite olja och kryddor
  • Tillsätt övriga ingredienser och rör om så att allt blir blandat och genomvarmt
  • Servera eventuellt med någon kall dressing till exempel creme fraiche blandat med sweetchilisås…

Dessa recept kan varieras med olika wokgrönsaker och olika sorters nudlar eller couscous/ris istället för bulgur m.m…

Jag återkommer med ett recept på grönkålsrisotto och ett på ungstekta stora vita bönor som blir mumma! 😀

Kommentera

