Vad är det för fel på vissa?

Skickade en vänförfrågan på facebook till en person jag känner. Jag är 99% säker att det var rätt person (det fanns ingen bild, dock annan information) och h*n godkände det för att därefter ta bort den och blockera mig från att kunna söka dennes profil.

Jag tänker wtf? Jag har aldrig varit ovän med personen och har bjudit denne till olika saker och jag har inte trakasserat denne på något sätt. Det kan ha hänt att jag har skickat någon förfrågan tidigare utan att minnas det men i så fall måste det ha varit för länge sen.

H*n måste inte lägga till mig så klart men kanske kunde svarat något? Detta med att blockera en person man känner känns väldigt taskigt faktiskt.

Jag är en snäll person. Inte perfekt så klart men snäll är jag. Ändå beter sig många mot mig som om jag vore oönskad. Och ju mer någon känner mig desto sämre blir det känns det som. Då är man ännu mer bekväm med att behandla mig illa, de vet att jag har svårt att försvara mig och passar på…

Vad är det för fel på vissa människor egentligen? Och kan någon förklara mig hur jag ska kunna skydda mig mot dessa utan att bli totalt känslolös? Det går ju liksom inte att se, en dag är de trevliga, nästa drar man ur knivar ur ryggen…

Jag gillar inte facebook så mycket men det är nästan enda sättet för mig att hålla kontakt med människor som bor långt borta… och det har jag många som gör det…

Men folk kan bete sig riktigt konstigt där tycker jag. Det är som med bloggarna att man inte ser den man sårar. Fast några bryr sig ändå inte…

Vissa sårar utan att mena det. Men tyvärr så verkar det finnas de som är genomelaka in i ryggmärgen… Jag tycker faktiskt synd om dem. Jag behöver inte umgås med dem men de måste ju umgås med sig själva varje dag…

Det verkar inte heller finnas mellanting. Man kan inte vara både snäll och elak man måste liksom välja sida…
Jag vet vilken sida jag vill vara på. Önskar bara att det inte gjorde så ont… I denna värld… hur många väljer godheten framför att må bra själva oavsett om man kör över andra eller inte?

Detta gör de flesta inte riktigt medvetet. De tycker bara att de har rätt att behandla andra hur som helst.

Men jag vill tro på att det finns rättvisa, även om det kan ta tid… Jag betalar för mina misstag andra för betala sina.

Publicerat i känslor. 8 Comments »

8 svar to “Vad är det för fel på vissa?”

  1. Antonia Says:

    Det är inte ditt förlust det är hennes. H*n är en oborstad människa som inte värt att ens fundera över. Men jag förstår att sånt gör ont. Fast man inte vill det. Och det är just det som är jobbigt.
    Att man inte vill bry sig vad andra gör och beter sig, men man gör det ändå.
    Hoppas att du återfår balansen snart. 🙂
    Kram

    • Artemis Says:

      Tack Antonia! Jag ska försöka… Det hjälper i alla fall att någon förstår. Kramar till dig!

  2. 3pa2 Says:

    Jag har inte själv blivit utsätt för just detta men kan föreställa mej situationen. Hm…….. skulle ju vilja veta varför någon helt plötsligt avsäger sig vänskapen så där utan vidare. Kanske för att undvika i framtiden göra vad det nu är jag gjort för fel

    • Artemis Says:

      Tack för din kommentar. Det är ju det man undrar… Och om jag har gjort något fel skulle jag gärna vilja veta vad i så fall… Fast just den personen, min uppfattning är att h*n skyller allt på andra och aldrig funderar på sitt eget beteende… Visst, jag brukar också ha lättare att se fel hos andra men jag tycker att någon gång då och då får jag lite självinsikt… Vem vet det kanske h*n också får det när ingen ser men det lär jag aldrig veta… Hur som helst, min kommentar spårade ur lite… Jag är i alla fall lite lugnare nu och tänker att det kanske är lika bra för h*n är inte så himla trevlig egentligen…
      Ha det gott!

  3. emelie Says:

    Det är självklart jobbigt om man inte vet vad man har gjort för fel, men samtidigt så är det ingen idé att fundera över vad man har gjort sådana människor. Man måste försöka att släppa det och om fokusera på något annat. Bara en massa onödig energi som går åt att fundera på vad manhar gjort för fel. Känner igen mig i situationen, men jag har börjat välja vad jag ska bry mig om och inte. Jag ser till att vara så bra ( även om man inte alltid kan vara 100%) som möjligt och bemöta människor med respekt. Och allt är inte svart eller vitt. Man inte antingen ond eller god, utan det finns en hel del gråzoner där emellan. Men i grund och botten tycker jag att man ska fokusera på att vara den bästa person som man kan vara:)

    • Artemis Says:

      Det är ju självklart man funderar, det är bara mänskligt. Den dagen jag slutar reagera på sårande saker så kommer jag att bli orolig. Givetvis ska man försöka släppa det hela till slut men innan man släpper något så måste man ju ta tag i det annars finns det ju ingenting att släppa.
      Bra att du har hittat ett sätt att hantera det hela i alla fall.
      Min kommentar publicerades inte på din sida men jag antar att du har sett den eftersom du skrev här 🙂
      Ha det gott!

  4. Elin Says:

    Oj oj oj vad jag känner igen mig i en del av det du skriver. Jag har tidigare varit en av de tjejerna som folk lätt slänger lite skit på. För mig var det att jag var för snäll och inte satte gränser för vad jag accepterade. Istället bet jag ihop för att jag inte ville såra någon eller ”sätta igång” något. Nu har jag lärt mig att sätta ner foten om någon gör fel. Och jag visar tydligt om jag själv känner att jag gjort något dumt.

    Och de där elaka människorna… vem vill va vän med dem egentligen? De brukar ju bara suga energi ur en och få en att må piss dåligt i slutändan.

    Stå på dig!

    Kramar

    • Artemis Says:

      Hej! Vad roligt att du känner igen dig… fast ändå inte så himla ”roligt” men du förstår vad jag menar…

      Mitt problem är oftast att jag inte har något konkret att komma med, folk kan vara elaka på ”subtila” sätt så det kan vara svårt att bevisa och säga: du gjorde detta och det var fel. Det brukar sluta med att folk tycker det är något ”fel” på mig. Jättefrustrerande…

      Men jag försöker försvara mig ändå, i alla fall när jag känner att det är någon idé… Ibland säger jag ifrån genom tystnad vid det rätta tillfälle, det är inte alltid gap och skrik som lönar sig…

      Tack så mycket för ditt svar i din blogg. hade faktiskt inte förväntat mig ett så vänligt svar, är van vid att bli utskälld hela tiden… skönt att slippa för en gångs skull.

      Kramar tillbaks!


Kommentera

