Projekt närpoducerad mat del 1

Länge sen jag skrev här… och det kommer bara ett kort inlägg nu också…

Jag tänkte berätta om att jag har tänkt att jag skulle satsa på att äta mycket mer närproducerad mat, så mycket så möjligt.

Då menar jag inte uteslutande lokalproducerat men jag vill se om det går att leva nästan enbart på det som Sverige har att erbjuda i form av mat 🙂

Samtidigt så är mina skåp fulla av olika matvaror (om jag vore ett djur så skulle jag vara något som samlar på en massa mat tror jag 😉 )och jag kommer att äta upp dessa också naturligtvis så det kommer att bli närproducerat/tömma skåpen som ska gälla ett tag framöver.

Jag har redan varit med om första utmaningen. Att vägra köpa billiga jordgubbar från Marocco… Jag köpte dock bananer (rättvisemärkta så klart annars hoppar jag över det). En del slarv kommer att bli men jag ska försöka hålla mig till max 1-2 varor per gång jag handlar (samt inte handla för mycket generellt sätt)

Så mycket kött kommer jag inte heller att äta utan det ska vara begränsat…

Och eftersom ni är säkert väldigt nyfikna kommer jag att blogga om detta, vad jag handlar/ inte handlar och vad jag lagar för något gott 😉

Vad säger ni? Är ni med?

Ska börja med att säga vad det har blivit för mat hittills:

Många knäckebrödssmörgåsar
lite ägg, lite makrill i tomatsås
Rostade rotfrukter med gräddfil till
Bönröra med senap och creme fraiche till rotfrukterna (bönorna = tömma skåpen – ej närproducerat)
Resthantering av brödkanter: det fick bli stekt vitkål och stekt bröd till. Faktiskt inte så dumt 🙂
Idag ska jag göra soppa om det hinns med. Massa resthantering här också, vi får se vad jag slänger i… återkommer 🙂

ok, det blev inte så kort inlägg trots allt 😉

Hur är det med er därute? Hoppas ni mår bra!

Kram 🙂

10 svar to “Projekt närpoducerad mat del 1”

  1. Antonia Says:

    Det är stort.
    Men jag vet inte om jag litar till 100 % på att ekologiskt är VERKLIGEN ekologiskt och närproducerat kommer från nära håll.
    Väntar bara på avslöjandet hur vi godtrogna konsumenter har blivit lurade. För vi inte har möjlighet att kontrollera att det är verkligen så som det står på förpackningen.

    Men jag ska följa din väg. 🙂 och reflektioner.

    • Artemis Says:

      förstår vad du menar… och med tanke på att det är gifter överallt så…
      fisken som ska vara så nyttig till exempel är ju full med tungmetaller…
      det är lika bra att inse att det är kört för oss… det tänker jag på många gånger.
      få se om det kommer att vissa sig att de har dessutom lurat oss att köpa vanlig mat till högre pris i hopp om att den ska vara ”ren”… De har ju lyckats att lura oss tidigare så vi vet att det går.
      men du vet hur det är, hoppas gör man in i det sista 😉

  2. Antonia Says:

    Jag har hört en hel del om gerillaodlare. De odlar grönsaker inne i stan i parker och blomsterrabatter.
    Kan verkligen inte förstå att de äter upp grönsakerna som har andats in avgaserna. Vi plockade aldrig frukt från träden heller som växte bredvid motorväg.

    Idag vet man ingenting. Allt ligger vackert i butikerna. Det är bara att ta. När jag läste boken av Roberto Saviano : Gomorra – har tappat min tro.
    Det är en ganska tråkig men ändå intressant bok. Sista avsnittet behandlar just om avfallshanteringen. Det är den mest vidriga jag har läst om. Läs den. Kapitlet heter Eldslandet.

    • Artemis Says:

      låter intressant 🙂 tack för tipset, ska kolla!

  3. Lena Says:

    Det låter jättespännande. Det ska bli intressant att följa. Har en kompis som köper enbart ekologiskt. Finns ju lite olika varianter, närproducerat, ekologiskt, rättvisemärkt. Det är en hel djungel och betyder lite olika vad jag förstår. Jag köper alltid ekologiska bananer.

    • Artemis Says:

      javisst är det jättekrångligt! Kan vara anledningen varför många inte orkar bryr sig… men, man får väl göra så gott man kan 🙂

  4. 3pa2 Says:

    Skall bli spännande läsa din blogg, eller ja det är alltid kul o spännande men än mer nu i fortsättningen.
    Asch du fattar vad jag menar.
    Är inne på samma tankebana

    • Artemis Says:

      tack! vad roligt att du också är med 🙂

  5. Varvara Says:

    Hej där!

    Det var länge sen du skrev….har saknat dig!
    Jag håller med dig i det du skriver, jag har sållat för länge sen hemma hos mig! Vi lever i en sådan överflöd så det kan ibland vara svårt att se vad vi har i närheten!! Vi behvör egentligen inte så mycket mat som industrin erbjuder oss.
    Men det är ju våra val, och när vi vet bättre, kan vi gör bra val!
    Kram på dig!

    • Artemis Says:

      hej! saknat dig också 🙂 allt bra med dig?
      javisst, det är precis det jag också tänkte på, jag är så trött på det överdrivna överflödet… det är nästan att man få ångest av det… nu menar jag inte vara otacksam, men som vi lever är det inte hållbart!
      kram :))


Kommentera

