jaha, då fick man höra det också…

familj utan barn ingen familj? Vad tycker ni?

http://www.familjeliv.se/Forum-24-69/m19628231.html

är man så trångsynt så tycker jag inte man förtjänar barn.

tur att det inte är jag som bestämmer sånt för jag skulle inte palla vara snäll mot dem.

och tur att det verkar finnas de som fattar. bästa kommentarer:

För min del är det viktigt att kalla min sambo för min familj därför att han är det. Vi lever tillsammans, det är vi som försörjer varandra och våra husdjur, vi har ett liv tillsammans. Skulle för mig kännas jätteskumt att då inte räkna in honom i min familj. eller ska jag säga till min sambo: ”min mamma och bror är min familj, jag vet att jag bara har möjlighet att träffa dem några gånger om året, dig jag som träffar varje dag, som jag har varit tillsammans i över sju år, som jag ska gifta mig med och bor ihop med sen 4,5 år tillbaka,du tillhör inte min familj,du kan aldrig bli min familj, hur mycket du än vill, för vi har inga barn,och dör mina föräldrar och mina syskon och dina föräldrar och dina syskon, då har vi inga familjer, och kommer aldrig någonsin att vara någon familj, på min begravning kommer inte min familj att närvara om de dör för mig, för du kan inte räknas till min familj, men det känns schysst att tillhöra samma hushåll som dig”

men vad är det som är så farligt i om vi som inte har några barn väljer att definera oss som en familj? ni som har barn blir väl inte mindre familj för det. För min del är det inte för att vi ska känna oss mer betydelsefulla som jag argumenterar för det här, utanför att vi är en familj. Jag kan omöjligt se att vi är något annat än en familj. min sambo är min familj.Det bara är så.

Lever man i det som traditionellt kallas för familj, så kan man nog tycka att det där med familjebegreppet är inte så viktigt. Men för de som inte gör det, så tror jag att det kan vara viktigt. Att man kan få kalla sin familj för familj är en signal att den familjen värderas och respekteras av andra. För de som inte lever i en kärnfamilj blir den familjekonstellation de har valt lika viktigt för dem som kärnfamiljen blir för de som lever i en kärnfamilj. Jag har singelvänner som väljer bort sociala situationer som bröllop, dop och liknande där alla kommer i sina kärnfamiljer och samtalen krestsar runt familjefrågor. Då kan det åtminstone vara ett stöd att veta och känna att man själv också har en familj som respekteras av andra, trots att den inte ser ut som den gängse bilden av en familj. Jag tror att det är en viktigt identitetsfråga att få känna att man tillhör en familj, och då inte sin ”gamla” familj som man växer ur när man bli vuxen!

Låt folk få kalla sig vad de vill!

Publicerat i känslor. 4 Comments »

4 svar to “jaha, då fick man höra det också…”

  1. antonia Says:

    Antagligen är en artikel för att väcka debatt.
    Jag tycker inte ens att man behöver en partner. Jag har varken barn eller partner. Har inte saknat varken den ena eller den andra.
    Deras påstående är lika skev som om jag skulle bära fanan för att mitt sätt att leva det är den enda och rätta.

    • Artemis Says:

      Antagligen…
      Nog blir man trött i alla fall på att vissa är så trångsynta…
      Roligt att du lever som du vill och är nöjd med det 🙂

  2. noboytoy Says:

    Jag har inte heller vare sig barn eller partner och jag vaknar med ett leende på läpparna varje dag.

    Barn och partner tar väldigt mycket tid i anspråk, även om jag förstås förstår att det måste vara en härlig känsla att bli förälder.

    Men många har också insett hur mycket jobb det är med barn. Hur mycket kraft, energi, tid det tar och vilket ansvar det faktiskt innebär. Man åtar sig ett ansvar för en annan människa för resten av ens liv.

    Det är tragiskt att inte fler föräldrar tänker till om de är lämpliga att skaffa barn överhuvudtaget. För att köra bil behöver folk skaffa körkort. För att skapa liv, barn så finns inga krav alls. Skrämmande.

    • Artemis Says:

      Så sant så sant… 😦
      Man får knappt säga något sånt utan att folk blir hysteriska, föräldrarnas rätt till att få barn verkar vara helig på något viss. Men jag håller helt med dig, folk borde tänka en och fler gånger. Och för att tänka så behöver man lugn och ro så samhället måste sluta tjata på folk att skaffa barn!!


Kommentera

