Men, hur ska jag då samla pengar till min villa?

http://aftonbladet.se/nyheter/article12914382.ab#abArticleComments

Det finns tydligen de som har fått för sig att man kan bli rik på att tigga.

Märkligt nog vill de inte själva hålla på med det.

Ja, jag vet att det kan finnas brottslighet bakom tiggeri men man kan faktiskt ge dem kläder och mat istället för pengar, eller ingenting alls om man känner sig osäker.

Påskkärringarna var tydligen lagliga i alla fall. Kanske ska man klä ut sig om man vill tigga?

Empati någon? Kommer ordet snart att försvinna från ordboken tro?

Hmmm och just när jag trodde att det inte kunde bli roligare:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12916345.ab

Publicerat i tankar. 6 Comments »

6 svar to “Men, hur ska jag då samla pengar till min villa?”

  1. Antonia Says:

    Många tiggare får inte behålla pengarna de tigger ihop. Verksamheten liknar helt klart traficking och tiggarna kan ses som horor. De har någon som skulle kunna kallas en hallick. Det dem här hallickarna som kör dessa tiggare runt och placerar ut dem.
    De turnerar runt från städer till städer från land till land. De får ihop ganska bra med pengar med det får de inte behålla bara en liten del, som knapp räcker till att överleva.
    Medan hallickarna lever rätt så bra på verksamheten.
    Försök att ge kläder till dem. Kan vara glad om de inte slänger den efter er.
    Ofta blir dessa stackars människor stympade för att det ska öppna plånboken ännu mer.
    Omsättningen av pengarna är mycket högre än du tror.
    Och visst kan hus byggas och bilar köpas för de tiggda pengarna, det är bara den tiggande som inte kan det.

    Jag såg en dokumentär om verksamheten för några år sen om ett gäng som turnerade runt i Europa. Visst blev det maffiga hus byggda, och flådiga bilar köpte. Men det köptes av hallicken. Den tiggare som var tvingad till tiggeriet fick bara för dagens torftiga utgifter, där 10-15 tiggare fick maka ihop i ett litet rum i väntan på transport till lämplig gatuhörn.
    Visst vill du ge dem mat eller kläder så gör det. Men bli inte förvånad om dem inte hoppar av glädje för den typen av givmildhet.
    Dessutom inte sällan dessa s. k. tiggare är unga män i 20-30 års ålder i alla fall i Stockholms innerstan. Om de nu bestämde själva så borde egentligen söka arbete. De är mest arbetsföra just nu.
    Det är en felriktad empati det hela handlar om. För ger jag pengar till tiggaren, kommer han/ hon alltid förbli en tiggare. Och hur hjälper det dem?

    • Artemis Says:

      Jag förstår att det finns mycket sånt som ligger bakom… Men dels så förstår jag inte vad det skulle hjälpa att göra tiggeri olagligt, trafficking kommer att fortsätta oavsett, det är bara att vi kanske kommer att slippa se det, är det kanske det de försöker göra? Att vi ska slippa se obehagliga saker så vi kan låtsas att alla har det bra i Sverige?

      Sen finns det de som inte är med i sån verksamhet utan är helt enkelt folk som hamnat utanför systemet av olika anledningar. Hur ska de då göra? Alla kan inte söka bidrag eftersom inte alla vistas här lagligt. Visst man kan säga att då borde de inte vara här men vart ska de ta vägen? Räcker det med att de förflyttar sig till en annan stad/ett annat land så är det inte ”vårt” problem längre? För i Sverige ska alla må bra och för att göra det blir man av med dem som inte mår bra helt enkelt…

      Sen finns det vissa som är så korkade att de på allvar tror att tiggare egentligen är svinnrika men ljuger… Det är såna påstående som jag försökte vara ironisk mot. Det kanske finns någon hallick som blir rik på deras bekostnad men själva tiggarna är ju alltid utsatta och fattiga människor som behöver hjälp.

      Jag brukar som sagt ge kläder eller mat (jag frågar först om de vill ta emot det) och av reaktionen kan man kanske förstå vad för sorts tiggare det gäller? De få jag har mött har varit mycket tacksamma (inte att jag bryr mig om att de ska vara tacksamma mot mig, jag känner inte att jag hjälper dem i längden). Visst är det inte så mycket till nytta att ge dem lite mat men jag försöker tänka mig hur det skulle känna för mig om jag var hungrig och frös.

      Om du läste på kommentarerna till artikeln så var det riktigt skrämmande människosyn som några hade. Några tyckte att all sorts välgörenhet var tiggeri. HUR ska man kunna hjälpa dessa människor om man aldrig vill hjälpa på något sätt? Ska staten hjälpa alla, men då vill man ju inte betala skatt för det! I slutändan handlar det om själviskhet och att folk vill inte se längre än sin egen näsa. Ok, om man inte tycker man ska ge pengar till tiggarna, det är ingen som tvingar en, men vad ska man göra då istället för att hjälpa dessa människor? Det är ingen som kommer med några förslag ju. Man vill bara bli av med dem, vad kommer härnäst? Ska man börja med ättestupan igen? Om inte man redan håller på med det, fast i modern form, man kastar inte folk bokstavligen men man vänder ryggen mot dem tills de självdör…

      Hur många skulle anställa en före detta tiggare? Hur många skulle anställa en före detta ”icke perfekt” människa överhuvudtaget. Förresten är det ingen som vill anställa någon alls längre, nu menar jag inte att småföretagare ska anställa men stora organisationer och kommuner, det går en massa folk i pension och då säger de till mig ”nu går vi i pension så ni unga kan få jobb” men inte blir någon anställd i deras plats inte! Det är bara springvikarie i bästa fall!
      Min poäng är att det finns för mycket likgiltighet, brist på empati och en enorm girighet i samhället just nu. Jag tror inte en sekund att den har lagen är tänkt att hjälpa slaverioffer. Den är tänkt att straffa dem och gömma dem så vi får fortsätta ostörda i våra liv.

      Jag vet att jag inte hjälper med mina fjuttiga bidrag av lite kläder och mat någon gång ibland. Men jag kan bara inte gå förbi en människa i nöd. Ibland går jag förbi, jag är inte perfekt, men mitt hjärta är inte gjort av sten 😦 Jag önskar jag visste vad jag ska göra för att hjälpa mer. Om människor brydde sig lite mer om varandra skulle inte sånt hända i världen… Stifta gärna lagar men tänkt om de verkligen kommer att hjälpa någon annars är det bara ”sopa problem under mattan lagar”…

  2. Antonia Says:

    Du har en hjärta av guld.
    Det har inte jag, inte på det sättet. De tiggare jag ser tillhör den organiserade tiggarligan. Jag åker nästan aldrig kommunalt ( inte för att jag har bil utan för att jag går överallt) och ser bara de som sitter utplacerad strategiskt på gatorna. De har utsikt mot varandra och kommunicerar sinsemellan. De sitter i zig-zag.
    De avviker ganska mycket av hur man föreställer tiggare.

    • Artemis Says:

      Jag tror dig verkligen, det kan mycket väl vara att det är de du möter och det går säkert att se (jag tror inte jag skulle märka det om jag ska vara ärlig). Det är säkert mycket annorlunda i Stockholm och när jag är där kan jag faktiskt känna visst obehag av några tiggare, jag är rädd för dem helt enkelt!
      Där jag bor är det först nu det började dyka upp tiggare… Kanske börja det bli trångt i Stockholm så de kör den hit?
      Jag vet inte vad som är rätt och fel egentligen… Jag kan bara inte låta bli 😦

  3. Antonia Says:

    Alltså- du behöver inte uppge ditt fullständiga namn. Och även kan man ha en alias gmailkonto om man inte heller vill att folk ska känna igen ens mail.
    Jag testade bara för att se om det funkar. Så nu har jag skickat 2 protest röster. Kan inte va helt fel. 🙂

    • Artemis Says:

      kan det verkligen vara så?? ska prova!


Kommentera

