11 svar to “”

  1. Varvara Says:

    Hon är bra, Sofia, tack för låten!
    Jag känner kärlek när jag hörde den…..”ella etho”….
    Önskar dig en fin valborg!!!
    Kram

    • Artemis Says:

      visst är hon bra! jag lever i en annan grekisk tid då jag inte har varit där länge och inte har stor kontakt med de nya artisterna… plus att de verkar inte vara så bra vad jag har hört 😉
      Trevlig valborg till dig med! Kram 🙂

  2. M Says:

    Hej!

    Jag är en tjej på 34 år som är född med en extrem trötthet, muskelvärk, koncentrationsbesvär, frusenhet, hjärtat slår knasigt och ja.. Yadda yadda. Är nu sjukpensionerad och e hittar inget fel, de SÄGER de tagit alla prover men nu tog min husläkare prov på ämnesomsättningen och den var för hög. Jag googlade mig till sköldkörteln och Graves och undrar om det är detta jag kan ha. Läste lite snabbt nu att du anser som jag att man helt enkelt inte skaffar barn (vill inte heller, tycker denna världen är ett hemskt ställe att befolka) när man har en ärftlig sjukdom. Jag har inte vetat något är fel förrän jag de senaste åren hade en vän som misstänkte först kroniskt trötthetssyndrom men nu har husläkaren hitta ämnesomsättningen är för hög så jag misstänker som sagt Graves. Hur dealar man med det? Och kan jag ens ha det? Låter för enkelt.

    • Artemis Says:

      Hej! Tack för din kommentar. Jättetråkigt att du mår dåligt 😦 Har ingen aning vad det kan vara men hög ämnesomsättning kan vara Graves. Det kan även vara andra sjukdomar, det beror lite på… Jag är ju ingen läkare så jag kan inte säga så mycket men jag undrar vad läkarna sa till dig egentligen. Har de gett dig någon diagnos? Förslag på behandling? Remiss till endokrinolog?
      Just i mitt fall var det antagligen inte Graves utan något som min läkare kallade för subklinisk hypertyreos…
      Hur som helst är det inte roligt att ha problem med sköldkörteln 😦
      Hypertyreos brukar -vad jag vet- behandlas antigen genom att ta bort sköldkörteln helt eller delvis, genom att ”förstöra” sköldkörteln med radioaktiv jod eller tyreostatiska -mediciner som bromsar sköldkörtelns produktion… Efter behandling får man ofta för låg ämnesomsättning och behöver ta tillskott av hormon (Levaxin) en viss tid eller resten av livet.
      Just Graves är en autoimmun sjukdom, dvs kroppens immunförsvar skapar antikroppar mot den egna kroppens organ m.m., i det fallet sköldkörteln. Dessa antikroppar kan man se via blodprov, förutsatt att läkarna har kollat…
      Jag vet inte om jag hjälper något med den informationen… Säg gärna till om det är något mer du undrar så ska jag försöka besvara. Som sagt, jättetråkigt att du mår dåligt och vad jag har förstått har du mått dåligt hela livet? Jag hoppas att du får diagnos och behandling så du kan bli frisk!
      Kram

    • Artemis Says:

      PS: Jag tänker precis som du beskriver angående barn… har inga och tänker inte skaffa några i nuläget… jag ser inte hur detta skulle gå till med tanke på hur jag mår och hur mitt liv ser ut…
      Hur som helst så blir det faktiskt svårt att bli med barn om man har problem med sköldkörteln, hade naturen fått bestämma så hade dessa gener inte förts vidare så mycket egentligen…
      Sen är inte alla former av sköldkörtelproblem ärftliga men är man sjuk så kan det bli svårt att ta hand om ett barn.
      Så tänker jag och som du säger att världen inte är ett så himla roligt ställe…
      Jag kan inte tala om för andra vad de ska göra men tycker det är bra om man tänker till innan man föder en ny människa… Det är bara det 🙂

  3. M Says:

    Hej igen!

    Ja det enda hon sagt är att ämnesomsättningen var för hög och läkare här brukar inte reagera på någonting så när läkaren faktiskt ringde mig, fick jag en känsla av att det inte kan vara bra och när jag googlat på det och fick fram hypertyreos, som verkar förklara allt från varför det känns som om jag tappar luften ibland när hjärtat slår knepigt, till varför alla påpekar jag är så mager (trots en extrem aptit) till varför jag blir svimfärdig i duschen och får springa ut och lägga mig på sängen för att inte tuppa av, till varför mina ben knakar när jag trots allt tränar och är aktiv samt dricker mjölk till varför det känns som jag har influensa när jag är frisk. Muskelvärk i armarna liksom.. Jag har trott detta var normalt eftersom jag är född med det och ingen har sagt något var fel.. de tyckte 15 timmars behov av sömn per dygn var ”jaja, alla sover ju olika, vissa behöver mer sömn”. Så ja, jag har haft detta problemet i 34 år, sedan födelsen och är nu sjukpensionerad sen några år tillbaka vilket inte är kul eftersom jag vill vara ute och jobba och tjäna pengar och inte spilla mitt liv på ingenting. Finns jättemycket jag vill göra därute i världen men orkar ingenting, bara sover. Fryser otroligt mycket också så nu när det är varmt är jag aktivare än annars eftersom kroppen inte behöver ta all energi åt att hålla kroppen varm. Så om det är detta, vilket det låter som eftersom min mamma verkar ha för låg ämnesomsättning, förundrar det mig varför de inte hittat orsaken på 34 år.. Om det var så enkelt menar jag, de hade bara behövt ta ett blod prov och jag hade kunnat spara kroppen samt haft ett normalt liv. :/ Vad säger du om det hela?

    • Artemis Says:

      Hej igen!
      Ja, vad ska man säga… det är ju hemskt att du inte får hjälp! 😦 Har du någon möjlighet att besöka någon annan läkare, ifall det skulle bli någon mer vettig? Du ska ju inte bara gå runt och må dåligt när det finns behandling, även om jag inte är så förtjust i mediciner så är det många som blir hjälpta, det kan vara värt ett försök… De borde åtminstone ge förslag på behandling så kan du själv avgör hur du vill göra efteråt.
      Det är liksom lite svårt för mig att säga vad du ska göra eftersom jag har inte bra erfarenheter av sjukvården och har liksom inte lyckats lista ut vad man ska säga/göra för att få dem att hjälpa en… Men råd jag har fått höra av andra som jag tycker kan vara bra är att be om att få resultaten av dina prover på papper. Då kan du visa dessa till nästa läkare i så fall… Låter det som något för dig?
      En sak som hjälpte mig må mycket bättre när jag var sjuk är att sluta äta socker, framförallt vitt raffinerat sådant. Men det är inget som säger att det skulle kunna hjälpa dig, men det kanske inte skadar att prova ifall du får någon lindring i väntan på behandling? Jag äter fortfarande sockerfritt men kan äta spår av socker (inte godis) när jag mår som bäst…
      Det finns också en familj som hade många hälsoproblem, däribland giftstruma (en form av hypertyreos) som säger att de blev friska när de började äta råfood och gröna smoothies. Jag har inte provat och kan inte rekommendera det men man kanske kan bli inspirerad i alla fall? Här är deras hemsida: http://www.rawfamily.com/
      Det finns även en annan sida på facebook om olika naturliga sätt att hjälpa kroppen vid Graves: http://www.facebook.com/?ref=home#!/pages/Natural-Solutions-For-Graves-Disease-Hashimotos-Thyroiditis/115726658457550
      MEN det är viktigt först och främst att få någon seriös bedömning av en läkare angående dina prover. Det är INTE bra att gå runt med obehandlad hypertyreos (om det nu är det du har) och har man jättehöga värden så måste man få behandling så fort som möjligt.
      Olika läkare bedömer provresultat olika. En läkare kan tycka att de är höga och en annan att de är normala… Tyvärr så måste man typ slås för att få vård och det orkar man ju inte när man är sjuk 😦

  4. M Says:

    Precis som du säger måste man kämpa och slåss för att få vård och jag orkar inte, har ingen energi och har varit hos så många läkare och ingen av dem bryr sig. Så jag får hoppas denna husläkaren som nu upptäckt detta kan göra något. Vill tacka för din blogg också, det är suveränt att den finns och det värmde i hjärtat att läsa du också har problem att få vård. Då är man inte ensam i skiten så att säga. 🙂

    Ska gå och ta om proverna nu snart och får då se om de är normala eller inte. Antagligen säger hon säkert de är normala för att slippa en, brukar vara så. Är man för snäll och inte skäller ut dem får man ingen hjälp. Det verkar gälla att sätta hårt mot hårt.

    • Artemis Says:

      Du är definitivt inte ensam, det är (tyvärr) skrämmande många som inte får vård, framförallt kvinnor med ”diffusa” sjukdomar… Lycka till med proverna! Jag hoppas de är antigen bra eller tillräckligt dåliga så du får hjälp! Det värsta är nog att ha ”bara lite” dåliga så att ingen tar en på allvar…
      Tack för dina snälla ord! Det värmer! 🙂 Skriv gärna igen om du vill och orkar berätta hur det gick… Kram!

  5. Camilla Says:

    Hej och tack för din fantastiska blogg! Jag har suttit och läst den i timmar. Har i veckan blivit diagnostiserad med hyperthyreos och fullständigt slukar information kring detta.
    Hit kommer jag att titta in ofta.
    Hur mår du i dag? Hur länge sedan är det du fick din diagnos?
    Kram Camilla

    • Artemis Says:

      Åh, vad snällt sagt! Tack så mycket! 🙂 Men jättetråkigt att du är sjuk 😦 Jag hoppas du får bra information här, jag är ju inte medicinsk utbildad, det mesta är nog egna erfarenheter samt länkar… Jag har knappt fått en ordentlig diagnos egentligen så det är inte solklart vad jag hade… Har varit sjuk till och från i 6-7 år… Just nu mår jag relativt bra (peppar peppar) men jag känner att jag inte har samma ork som andra människor och känner att jag inte riktigt kan leva som andra lever… Äter i regel sockerfritt -det har hjälpt mig jättemycket- och motionerar och styrketränar så mycket jag orkar… Klarar inte av stress så bra, det är nog det största problemet med tanke på hur samhället fungerar just nu…
      Nåja, nu ska jag inte babbla mer. Välkommen hit 🙂 och kram!


Kommentera

