Får man gnälla?

Får man gnälla om man är sjuk/ har ont men inte vill ta några mediciner? Det verkar finnas folk som tycker att man inte får det och för mig låter det väldigt konstigt.

Det finns ju INGA mediciner som är helt ofarliga och biverkningsfria. Innan man tar en så gör man ett val. Att inte ta mediciner är också ett val. Jag förstår inte hur ens val att inte ta medicin vid ett visst tillfälle skulle ta bort ens ”rätt” att gnälla över ens situation? Det är inte som om man har valt att bli sjuk,  det är ingen som vill det!

Lika absurt tycker jag är att man inte längre tillåts vara hemma ett par dagar när man är förkyld utan istället förväntas man (det är alltså ett krav nästan) att ta en massa piller, nässprayer eller vad mer det nu finns, gå och jobba, smitta alla andra på jobbet och vara sjuk i minst dubbel så lång tid än man hade gjort om man bara fick ha ett par dagar vila.

En annan sak som jag tycker är intressant är när man tror sig veta varför en viss person inte tar mediciner utan att någonsin fråga. Man får höra att man minsann ”inte ska försöka vara så duktig” och ta sin j*a Alvedon och slutar klaga. Ingen frågar om man ens tål Alvedon eller om den funkar på en. Jag är ett bra exempel på en person som dels inte tål mediciner, dels så får jag jämnt en massa biverkningar (då kan man lika gärna vara sjuk) och dessutom så fungerar de inte på mig, i alla fall inte smärtstillande.

Jag tror på att kroppen har både egen smärtlindring och läkningsförmåga, om den bara får en chans, med nyttig mat (verkligen nyttig, inte det man tror är nyttig, tyvärr finns det inte så mycket nyttig mat kvar…), frisk luft, motion och vila!!! (mycket viktigt!!)

Jag tycker absolut att man ska ta mediciner om man behöver dem men man kan inte tvinga alla göra samma sak bara för att det passar en, det är ju absurt!

Men om vi nu ska gå i dessa spår så vill jag i så fall att folk som sover för lite, röker, inte tar hand om sin kropp på olika sätt inte heller ska få gnälla när de är sjuka.

Just det, det var inte så kul vad? Eftersom vi är ju människor och är inte perfekta! Vi gör fel och vi blir sjuka, dels av våra misstag och dels av andra skäl. Och när man är sjuk så vill man gnälla, oavsett om man tar mediciner för det eller inte. Det är bra att mediciner finns men det kan vara klokt att ta dem med måtta, de är inte sockerpiller. Det är inte ”bara” att ta en Alvedon.

Publicerat i tankar. Etiketter: , , . 4 Comments »

4 svar to “Får man gnälla?”

  1. Jasmine Says:

    Jag ha aldrig varit så psykiskt sjuk att jag behöver äta tabletter. Tankarna på hur jag skulle ha gjort har dock slagit mig. Jag skulle inte vilja ta tabletter, då jag inte tror på att lyckopiller kan få mig att må bättre. Det finns ju en anledning till varför man mår som man gör. Jag hade istället fokuserat på att göra något åt det som tynger mig. Men visst, psykisk sjukdom är ju just det; en sjukdom. Det är en svår fråga.
    Och för att återknyta till ditt inlägg; tabletter ska tas i lagom mängd, men inte som en ursäkt för att undvika att ta vara på sig själv.

    Svar: Punschrullar är ju så gott! Synd att du inte kan äta dem längre… Hur kommer det sig?

    Kram

    • Artemis Says:

      Hej igen. Ja det är jättetråkigt (och jobbigt) att inte kunna äta socker när det är så mycket överallt… Det är svårt att säga precis vad som hände med mig men jag tror att kroppen klarar inte av att man äter för mycket socker, för ofta och under lång tid. Sen är det så klart mycket individuellt men att vara beroende av socker är inte så bra tecken enligt mig… Nu vet jag ju inte hur mycket just du äter, det är bara du som vet om det är lagomt eller om det är ett problem. Sött tycker de allra flesta är gott, inget konstigt där egentligen 🙂
      Om du vill dock så finns det nyttigare alternativ till socker, jag brukar baka eget och gör egen glass och andra godsaker som jag sötar med dadlar bland annat (har en del recept och tips i min blogg och i mitt forum). Dadlar innehåller ju också sockerarter men det är inte samma sak som raffinerat socker som är helt tomma kalorier. Dadlar innehåller fibrer, vitaminer och mineraler plus att sockret i dem är inte i samma form som raffinerat socker (därför kan jag äta det).
      Det var bara lite tips 🙂 du behöver så klart inte avstå dina älskade dammsugare, jag kan tänka mig att man skulle kunna få till smeten utan socker men mandelmassan blir nog lite svårare 😉
      Och ja, frågan om pillerätandet eller inte är inte så himla enkel alla gånger… Därför tycker jag det är viktigt att inte döma hur andra gör oavsett vad de väljer, ingen vill ju vara sjuk…
      Hoppas du får en trevlig fortsatt Söndag! Kram 🙂

      Alltså nu märkte jag att jag var lite otydlig… Jag menade att min kropp, efter år av sockerätande la helt enkelt av och klarar inte av det längre…

  2. Jasmine Says:

    Svar: Jag får nog passa mig. Jag äter väldigt mycket godsaker. Samtidigt vill jag påstå att jag inte bara äter skit. Jag äter ju riktig mat också.
    Tack så mycket för tipset angående andra alternativ till socker. 🙂

    Av ren nyfikenhet; hur reagerar din kropp, när den får i sig socker?

    Precis! Att käka piller är upp till var och en. Jag kan inte ens svälja piller, så där har jag ett problem.

    Kram

  3. Antonia Says:

    Klart att du får klaga. Alla är vi olika. För mig hjälper ju inte att bara gå ut och ta en promenad, eller lägga mig på sängen och försöka slappna av.
    Har testat. Har jag huvudvärk blr den bara värre och blir det till migrän som är rätt så plågsamt.
    Jag tror alla vet hur ens kropp fungerar. Och förhoppningsvis behandlar där efter.


Kommentera

