Alla dessa ”coacher” börjar gå mig på nerverna

Kan någon ta och låsa in dem alltså? Jag har ingenting emot att tänka positivt, det kan vara bra i lagom doser. Men dessa människor tar positivt tänkandet till en nivå som är skadlig, där ledsna människor får vara ensamma och arbetslösa får alltid skylla sig själva. För att inte tala om cancersjuka som naturligtvis är bara sjuka för att de inte tänker tillräckligt ”positivt”. Tillåt mig att spy…

Jag har skrivit om detta förr, det känns som att jag upprepar mig här, men jag tycker verkligen att man inte kan betona detta tillräckligt mycket, detta är farligt farligt farligt!

När man bara accepterar glada och positiva människor i gemenskapen då utelämnar man en massa människor som också är i behov av gemenskap! Dessutom så hade man kunna lära sig något av dem, att livet är skör, att man inte alltid får som man vill, att det är ok att gråta, att man kan överleva jobbiga händelser…

Istället väljer man att leva i en bubbla där ingenting, någonsin är fel. Ingenting är fel eftersom man har stängt ute det som är fel. Resten av världen snurrar på som vanligt, man är bara inte med längre. Man är i sin egen lilla lilla värld av blommor…

Ibland kan man behöva vara i sin lilla värld en stund och ta en paus från allt det jobbiga. Det gör jag också ibland. Men man ska komma  ihåg att det är just en paus.

Om man tror sig att det är ett permanent tillstånd, ja då blir det inte så roligt när det en dag inte blir som planerat. Då rasar allting ihop. Och då kan man räkna med att bli ensam för ens positiva vänner kommer inte att stanna kvar. Kanske i början, men sen får man rycka upp sig fort annars får man sparken. Precis som med Alliansens regler om hur lång tid det får ta att bli frisk… Eller läkarnas tillåtna sorgtid, något sådär ca 3 månader, sen är det antidepressiva som gäller.

När en nära anhörig till mig dog jag började inte ens sörja förrän ett år efter. Sorg är ingen matematisk funktion. Sorg har sin egen tid och processen måste respekteras. Det är inget man kan styra över. Ibland får jag frågan hur länge jag har tänkt sörja personen. Ja, jag vet inte, så länge det behövs, hela livet om jag så måste!

Om man inte ens klarar av att se någon annan sörja, ja då ligger risigt till…

6 svar to “Alla dessa ”coacher” börjar gå mig på nerverna”

  1. 3pa2 Says:

    Instämmer i en hel del av det du skriver. De ”coachande” människor som ”coachar” enbart av hävd och dålig vana betackar jag mej för. Är inte alls pessimist men däremot realist och det är en jädrans skillnad. Så det så

    • Artemis Says:

      justdet, det är precis de jag menar…

  2. Antonia Says:

    När man är pigg och uppåt är det svårt att förstå hur det kan vara när man har det jobbigt är neråt. Då är det lätt att kläcka ur sig att – du ska tänka positivt, le, var aktiv.
    Men de som säger så har faktiskt inte det blekaste hur den som har svårt har det.

    • Artemis Says:

      Ja, eller hur? Ibland har de till och med gått igenom samma sak, eller så tror de det, men ändå verkar de ha glömt hur jobbigt det egentligen var…

  3. kickan34 Says:

    Att bara tänka positivt när man mår dåligt är att långsamt döda sig själv inifrån.

    • Artemis Says:

      klocka ord…


Kommentera

